Gå til innhold

Hvor mange har snudd barna i bilen da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at 8 av 10 2-åringer i Norge sitter feil vei (dvs forovervendt).

Forferdelig at folk ENDA ikke skjønner bedre (og nei, da snakker jeg ikke om de som er syke)

Min eldste på 3,5 sitter enda bakovervendt. Stor unge også, 19 kg og 100 cm lang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn som blir 3 i mai sitter framovervendt. Dette er et valg jeg har tatt, og som ingen andre har noe med. Sånn er det med den saken ;)

Skrevet

Synd at barnet ikke har noe han skulle sagt... At man er så sta og "sånn er det med den saken" på vegner av barnets sikkerhet.

Skrevet

Gutten min som er 2 år og 3 mnd sitter bakovervent, men eg har sitt "mange" av di foreldrene i bhg som lar barna på den alderen sitte forovervendt, eg tenker at det hadde ikke eg gjort, men det er jo opp til dem.... Bor foresten på en ikke så alt for meget trafikert sted, men kan sefølgelig fort skje noe. Kansje derfor flere har tatt det valget

Skrevet

Min sitter fremovevendt, men naa havner ikke vi paa den statestikken da vi ikke bor i Norge. Her selges ikke bakover etter babysetet...

Skrevet

Jeg snudde til forovervendt ved 2.5 år,nå som 3 åring sitter han i beltestol,over anbefalt stor nok så da ser jeg ingen fare ved det.

Skrevet

2,5 år og sitter enda bakover. Har tenkt til å la han gjøre det, så lenge han trives med det =)

Skrevet

Jenta mi blir 3år i mai og sitter bakovervendt i besafe sitt "nye" KNERTEN sete (9-18kg). Hun er sikkert 13-14kg så kan sitte lenge slik. Håper og sitte så lenge så mulig slikt;)

Skrevet

Vår snart 2½åring sitter fremdeles bakovervendt og skal gjøre det lenge. Han har ikke noe han skulle sagt nei, for sikkerhet går først.

I Sverige sitter de fleste bakovervendt til de er 4 år. I Norge leser jeg derimot ofte argumenter for å snu tidlig som vonde ben eller bilsyke, merkelig at dette er et så stort problem her, men ikke i Sverige. Tror ikke svenske barn er spesielle der, det er nok bare norske foreldre som har vondt i viljen. Jeg synes det er merkelig i grunnen og kan ikke komme på et eneste godt argument for ikke å gjøre det man vet er det sikreste skulle man havne i en bilulykke.

Skrevet

Sønnen vår på 2,5 år sitter fremdeles bakovervendt og det kommer han til å gjøre så lenge det er anbefalt pga sikkerhet! Han har ingenting han skulle sagt, da det er pga han at vi velger å fremdeles ha det slik. Det er ikke et alternativ engang å snu det forover. Dermed basta :)

Skrevet

vår gutt på 2,3 mnd sitter forovervendt;-)

Skrevet

Min sønn på 2,5 år sitter dessverre forovervendt. Gidder ikke utdype det, men jeg har mine grunner.

Skrevet

Jenta mi er 2 år og 9 mnd. Sitter forovervendt.

Hvorfor, er det ingen som har noe med, men det er en grunn.

Sier man noe her så får man høre det, UANSETT.

Skrevet

3 år og 3 mndr, sitter forovervendt.. Kunne knapt kjøre uten at han kastet opp i bilen.. Snudde ham, og alt gikk i orden.. blir like lett bilsyk som sin far som kun kan sitte framme og bare se framover på veien for å overleve biltur

Skrevet

2,5 år og sitter såklart bakovervendt.

Skrevet

Spørs på hvilken bil du mener. I den ene er det fremoverlent - noe annet er umulig. Vi unngår i størst mulig grad å bruke den bilen.

I den andre - bakoverlent - og det skal vi fortsette med så lenge det går

(3 år)

Du som startet denne tråden og har barn på 1 meter - det nærmer vi oss også og jeg ser at barnet ikke skal bli så mange cm over meteren før det er behov for å snu. MEN vi ser det an.

Skrevet

Min snart 3 åring sitter forovervendt, snudde han for et par mnd siden. Kombinerte grunner, men han er godt over meteren lang og 18,5kilo. Min yngste er 20 mnd og sitter bakovervendt i hovedbilen, forovervent i den lille ekstrabilen som vi bruker minimalt med han i. Håper minsten kan sitte bakovervendt lengre enn eldstemann.

Skrevet

Gutten har akkurat blitt to år og sitter selvsagt bakovervendt. Storesøster satt bakovervendt helt fram til fireårsdagen, og det gikk helt fint. Selv da var det ikke for trangt for henne, men hun veide 18 kg og trengte nytt sete pga vekta.

Skrevet

Gutten min på 2 år og 4 mnd sitter bakovervendt. Kommer til å gjøre det så lenge det er mulig for han. Mulig vi skifter til større sete neste sommer, da trenger sikkert lillebror setet. Kjøper nok ikke et nytt 9-18kg sete når storebror allikavell vil være for stor til sitt et par mnd etter på.

Skrevet

Lillebror på 3 år sitter bakovervendt enda, og det skal han gjøre en god stund til. Storebror blei snudd første skoledag i fjor, men ønsker selv å sitte bakovervendt på lange turer fortsatt.

Skrevet

Snudde setet til eldstemann da han var 3,5 år. Jenta mi på snart 2 år sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det så lenge det går.

Apropos at man aldri har noen unnskyldning som er god nok til å kunne forsvare å snu setet, slik enkelte hevder; jeg har ei venninnne som hadde ei jente med ekstrem bilsyke. Hun kunne spy opptil flere ganger på en biltur på ti minutter og tilslutt følte de at selv det å dra på butikken var et ork, for hun kunne kaste opp bare på de få kilometerne. De snudde setet og nå er alt fint. Sånt skjønner jeg faktisk. Da gidder ikke jeg, som har unger som ikke har kastet opp en eneste gang i bilen, å sette meg på min høye hest og dømme henne for avgjørelsen. Man gjør så godt man kan ut ifra den situasjonen man er i og de aller fleste ønsker kun det beste for barna sine.

Skrevet

Vår gutt, som blir tre år i juni, sitter bakover i en bil og fremover i en annen. Den han sitter bakover i er den vi kjører mest med.

Vi vil at han skal sitte bakover så lenge som mulig, men til høsten når det blir på tide med tykke dresser og mer klær må vi bytte sete i begge biler. På slutten av vinteren i år var han så lang i ryggen at vi nesten ikke klarte å feste beltet med dressen på. Det går garantert ikke når vinteren kommer igjen... Men inntil det: helt klart bakovervendt!

Skrevet

Bakovervendt her ja, noe det blir så lenge som mulig (2 år nå).

Fordi jeg overhodet ikke har noen grunn til å la være å minske sannsynligheten for alvorlige skader ved et evt. uhell eller ulykke i bilen!

Ja, dere som velger annerledes har sikkert deres grunner, men akkurat nå har jeg ingen, og håper virkelig ikke jeg får noen grunner heller med det første...

Skrevet

Jentene våre på 2 og 3 1/2 sitter begge bakovervendt, og det skal de gjøre så lenge som overhodet mulig!

Eldstejenta er til tider bilsyk, men som jeg sier, jeg kan tørke og vaske mye spy før jeg høyner risikoen for hennes sikkeret ved å snu bilsetet!

Selv om det er store/lange barn, er fremdeles hodet forholdsmessig mye større enn kroppen opp til 4-5 års alderen. Risikoen for wip-lash skader ved bråstopp er derfor veldig mye større hos små barn som sitter forovervendt enn hos større barn/voksne.

Og for å kaste ut en brannfakkel: De fleste velger å styre og slite med amming og nattevåk i månedvis fordi dette etter sigende er det beste for barna og sååååå viktig. Men med en gang puppen er tom vendes bilsetet!

Forstå det den som kan.

Skrevet

Min gutt på 2 år sitter også bakovervendt enda. Han er en stor gutt, veier 16,5 kg og er nok snart 100cm lang. D jeg lurer på er hvor farlig er det for barna å sitte i bilstol bakover som er beregnet for barn mellom 9-18 kg? De barnestolene som er høyere kg enn dette blir jo beltestoler som bare er fremovervendt? Jeg vil helst ha han bakovervendt lenge enda, men ser for meg at jeg må kjøpe ny stol til han innen ett år. Og hva kjøper jeg da??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...