Gå til innhold

Jenta mi på 4 måneder blir illsint på ukjente/andre enn meg og pappaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det så om noen bare smiler eller ser på henne. Om hun ikke har sett tanter/onkler/besteforeldre på en liten stund (ei uke f.eks) blir hun illsint om noen tar henne opp, snakker til henne, smiler til henne eller bare ser på henne. Storesøster på 3, pappaen og jeg er de eneste hun ikke gjør dette med. Hun kan "glemme seg" og la andre få holde på med henne om hun f.eks har vært rundt dem noen timer og "blitt kjent" på nytt.

Mamma mener å at bsabyen må "avvennes" og nekter å gi henne fra seg når hun setter i gang, jeg ønsker vel heller å gi henne litt tid og se om det går over av seg selv.

Synes at 4 måneder er i overkant tidlig for å være redd for fremmede? Flere som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske vanlig at de små har slike perioder hvor de er skeptisk til fremmede. Min snuppe har vært slik et par måneder nå (hun er 6mnd), men nå er hun heldigvis blitt trygg på besteforeldrene sine :)

Onkler og tanter, og andre hun møter litt sjeldnere er det verre med! Om jeg holder henne kan hun godt smile til dem og sånn, men hvis de får holde henne er det ramaskrik og katastrofe med en gang,hehe :-P men hun til vanlig gråter hun faktisk aldri.

Også spørs det litt på utseendet til de "fremmede" også.. hun er spesielt skeptisk til mannfolk, særlig de som har mørkt hår er skumle. Rare greier det der.

Men de sier at det går over av seg selv, så vi får vel bare ta tiden til hjelp :-)

tviler på at "avvenning" hjelper, de trenger vel bare å vite at de er trygge og at mamma er her og passer på :-) så blir det bedre etterhvert som de blir bedre kjent.

Skrevet

Sånn var lillegutt også fra han var nyfødt til ca 5 mndr! Utrolig slitsomt!!

Men plutselig en dag ga det seg, da var han litt over 5 mnd tror jeg :) Nå er han 7 mnd og er ikke redd folk lengre.

Skrevet

hehe, sånn kan mini her også være enkelte ganger og spesielt i det siste har han blitt illsint på andre babyer :)

Han skikkelig roper og hyler, ikke gråter, men skikkelig roper høyt og får de andre babyene til å gråte :) huff, håper det går over snart :)

Var på party i helgen hvor det var mange babyer og barn, og Kai ropte til alle babyene, men barna var han ok med og damer som så snille ut :)

Skrevet

Jenta mi som snart blir 3 mnd er også sånn. Hun hylskriker når noen hu ikke kjenner igjen snakker til henne, løfter til henne osv. Har selv lurt på om det går over..

Skrevet

Dette er akkurat slik jenta mi var på samme tiden. Og vet du... jeg tror noe av det verste en kan gjøre er å tvinge ungen til å være med en person den ikke ønsker å være hos. Det er viktig å tolke signalene til babyen sin, da får en en trygg baby. Da er det bedre at slektningene sitter litt forsiktig og prøver å leke med henne litt før de våger seg litt nærmere. Jenta mi vræælte hvis noen bare tok henne i armene sine. Og jeg tok henne tilbake uansett hvem det var og forklarte at hun måtte få tid på seg. Jeg spurte på helsestasjonen også, og de sa der at det beste er at babyen får bestemme selv. De er jo små mennesker som må få bestemme hvem de vil være nær. Vi kan jo tenke oss følelsen selv av å bli tvinget til å være nær noen.

Jeg kan si at nå er jenta mi 8 mnd gammel og er en trygg og glad baby. Men da hun var 4 mnd, og ca frem til hun var 7 mnd var det flere hun absolutt ikke ønsket å være hos. Det gjaldt besteforeldre også. Men nå går det mye bedre.

Stol på deg selv. Jeg er helt enig i det du tenker at du må gi henne tid og da går det over av seg selv ja. Det er bare en fase.

Skrevet

Snuppa mi på 4 mnd. er også slik. Begynte da hun var "helt fersk". Er mitt 5. barn, og ingen av de 4 andre har vert slik.

Noen av de har vert litt skeptisk i perioder, men kan ikke sammenlignes. Hyler bare noen snakker til henne. Tilogmed de to eldste søstrene er ikke alltid godtatt.

Lar ikke andre holde henne når hun hyler slik. De må heller prøve å nærme seg henne forsiktig. Vet det går over:-)

Skrevet

Takk og lov at det er fler som er sånn! Min har vært sånn fra ca 2mnd. Han er 4 mnd nå. Får hele tiden beskjed om at det er aaalt for tildig til at de reagerer på "fremmede", men det er det ikke noen tvil om for å si det mildt. Han vræææler hvis andre enn mamma og pappa tar på han.

Gjelder besteforeldre, tanter osv..

Kan glemme å ha barnevakt på en stund for å si det sånn!

Skrevet

frøkna her begynte sånn ved 3 mnd alder.. og er sånn enda.. hun er nå 8 mnd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...