Gå til innhold

Noe spesielt jeg bør tenke på/ha med når jeg skal fly med en baby på 5,5 mnd...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsmamma og vet ikke helt om det er noe utenom det selvsagte som bør tas i betraktning. Med det selvsagte mener jeg vel egentlig det samme som man tar med seg i stellebagen til en hvilken som helst annen tur... Bleier, klesskift, gulpeklut osv...

Råd, tips og erfaringer tas imot med stor takk og dyp takknemlighet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde med leiker, ei flaske med mat, kluter og alt til stell. Men smokkelenke er mitt beste tips! Den gjorde turen hundre ganger lettere for vår del.

Barnet skal sitte på fanget ditt, med ryggen mot din mage, med eget belte som er festa i ditt belte. Så det kan være greit å ha smokk (om dere bruker det), som kan brukes mot dotter i ørene. Å amme under opp- og nedstigning er visstnok på eget ansvar, fordi barnet da ikke blir holdt i anbefalt sitteposisjon, som er anbefalt fordi det er tryggest ved en bråstopp.

Ellers behøvde vi egentlig ingenting under turen. Frøkna sovna rett etter take off begge veier. During, humping og risting var visst beroligende (også for mammaen, som satt og sov med sovende baby på fanget halve flyturen hjem igjen ;)).

Skrevet

Var ute å fløy for en måneds tid siden :D OG det jeg var glad for var at jeg hadde et mykt håndkle/underlag som jeg kunne bruke på stellebordet inne på flydoen. For det var bare en megahard plate å ligge på :)

Ellers så trenger du vel bare det vanlige ja :D

En annen ting var at vi tok med oss bærebag inn på flyet og det var bare helt knall å ha! Litt trangt for mor og far, men helt perfekt å bare ha den over fanget vårt så han kunne ligge å pludre/leke/sove som han ville, litt knøvlete å bare sitte på fanget syns jeg. :D (Men vi reiste til Thailand, 11-12 timers flytur )

Og som hun over sier: Smokk opp og ned, hvis du ikke får lov å amme. Min reagerte ikke så veldig på opp-og nedstigning heldigvis (bortsett fra en gigabæsjebleie som jeg tror kom pga trykket), men dette er veldig forskjellig fra barn til barn... :D

Og dra litt i smokken så han må suge hardt, letter evnt dotter/trykk i øra :)

Skrevet

Fløy nettopp med sønnen vår på tre måneder, og det gikk veldig fint. De beste tipsene jeg har, er smokkelenke og bæresele. Vi bar ham fra bilen og helt til vi satte oss i flysetet - veldig praktisk å ha hendene fri til bagasjen og diverse.

Hvis du ammer, bruk ammevennlige klær. Er ganske trangt i setene, og det ble en del knoting med klærne for min del. :-) Be om en liten pute hvis du trenger det, det hadde de i hvert fall hos SAS.

Skrevet

Jeg sprayer nesespray (saltvann) i nesen til barnet før flyet letter og lander og i tillegg gir jeg drikke til barnet når flyet letter og lander - alt for å slippe å få dotter i ørene, for det er vondt! God tur:)

Skrevet

Ha med mat til 12 timer mer enn du trenger (om du ikke fullammer :-)) og minst ett skift mer enn du pleier ha med på tur, og mase bleier (tenk diare). Prøv å få tørka klær du må skifte (om de ikke er veldig tilsølte), i tilfelle du trenger flere skift. Fly eller transporten videre kan være forsinka, jeg pleier alltid å tenke at alt kan ta dobbelt så lang tid - eller mer om du reiser et sted det går få fly til....

Skrevet

Tror du har fått godt med tips over her :) Har flydd med småen noen ganger nå, da han var 3, 4 og 8 måneder. Alt var veldig enkelt mens vi fullammet, da trengte vi bare smokk, skift, bæresele og et par favorittleker. Et godt pledd var også greit til å ha som stelleunderlag, og fordi det kan være veldig kjørlig inne på flyet. Nå siste gangen var det litt mer styr, for da måtte jeg ha med flaske(til vann og MME), skål og skje, grøtpulver og MME-pulver (var så usikker på hvor mye babymat jeg kunne ha med, så derfor gikk jeg for tørrvarer. I tillegg vet man aldri om det oppstår forsinkelser og slik, så greit å ha med så man er sikker på at man alltid har nok) og et sånt lite fruktbeger til mellommåltid/noe annet babyen liker godt som er lett å gi.

Jeg har forresten reist med barnesete de fleste gangene, og det har jeg fått tatt med inn på flyet dersom det ikke har vært fullt. Da kan småen sitte i setet ved siden av, og da er han langt mer fornøyd enn når han må sitte på fanget. Mye mer behagelig for alle parter, i tillegg til at jeg er sikker på at setet blir behandlet bra på turen :) Bare å spørre i innsjekket/boardingen dersom du skal ha med barnesetet uansett.

P.S. går an å låne flyplasstrille etter sikkerhetskontrollen dersom dere ikke har bæresele/synes trille er mer praktisk. De pleier å være ok, og ha rygg som kan legges bakover.

Skrevet

Kom nett hjem fra tur idag :) 10 timer med fly, og bytta fly to ganger. Så ble litt venting også. Småen er 7 måneder.

Jeg hadde med 6 flasker, MME pulver og NAN ferdigblandet. Hadde fylt kokt vann på 3 av flaskene. Men var null problem å få kokt vann, eller varmet flasken på flyplassen og på flyet. Også får han grøt, så hadde med grøtpulver, 2 skåler og 2 skjeer.

Tok med rikelig med bleier, ble litt ekstra bæsjing, pga trykket... Hadde med to klesskift, men fikk kun bruk for det ene skiftet på hjemoverveien.

Tok dynen hans med, som jeg la på fanget mitt, slik att han sov mykt og godt. Så fikk jeg teppe på flyet til å ha over han. Fikk kun sete til han på det ene flyet, Så litt stress å ha en sovende baby på fanget i mange timer. Men jeg å pappan bytta på det...

Smokk - brukte kun det ved letting og landing, og han hadde ikke noe vondt. Han var litt forkjøla, så fikk anbefalt av legen å dryppe han med rhinoxin dråper før letting.

Smokkesnor er et must!!

Evt snor eller noe i lekene du har med, pga litt stress å plukke de opp av gluvet hele tiden.

Ellers er det vanlige ting som du har i stelleveska :D

Lykke til. Og skriker babyen, så ikke stress. Ikke tenk på de andre passasjerene!!

Skrevet

Oi oi oi... Her var det masse gode tips!! Takk skal dere ha, jenter! :)

Desverre tar han ikke smokk, så det jeg er mest bekymret for er vel grining pga vondt i ørene. :( Får gi ham saltvann før vi tar av og håpe at det hjelper (han er litt forkjølet nemlig).

Tror rådet til "September<3gutt" er veldig bra... at man ikke skal stresse om babyen skriker og ikke tenke på de andre passasjerene. For jeg tror faktisk det er det som er faren for meg... at han griner og så begynner jeg å stresse pga jeg ikke vil være "hun med skrikerungen" på flyet! Og hvis jeg stresser så slutter han iallefall ikke å grine!! Så takk for det rådet! :)

Reiser på fredag! Heldigvis er ikke flyturen lenger enn rundt to timer og vi blir både kjørt og hentet på flyplassen både her og der, så satser på at dette går helt fint! :)

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg for dotter i ørene. Det er oftest litt eldre barn som reagerer på det. Har flydd mye med min som nå er ti måneder, og han har aldri reagert på det! Uansett hjelper ikke smokk, for de må selge for at trykket i ørene skal utlignes. Smokken suger de jo bare på.

Jeg bruker å pakke minst mulig jeg, for jeg blir stressa av å dra på for mye. Har med et par bleier, engangsunderlag til stellebord, våtservietter og en ferdigkartong mme og og frukt til ham. Og en sånn stor klut for å tørke søl om han gulper eller noe. Hadde ikke orka hatt med mat for 12 timer mer enn jeg flyr! Det finnes jo mat (banan f.eks.) å få kjøpt på flyplasser også, om det skulle bli forsinkelser.

God tur!

Skrevet

Det kommer jo selvsagt an på hvor du reiser og hvor du skal videre, men du kan ikke *regne med* at flyplassen har MME eller barnemat på glass iallfall - kanskje er det ikke en gang en åpen kiosk om du kommer riktig seint. (På Gardermoen stenger de 23. Kjipolainen å komme skrubbsulten fra ytlandet og sitte og vente halvannen time på forsinka fly, selv UTEN barn.)

Om ungen spiser brød og frukt er det ofte ikke noe problem, men for en på 5.5 mnd er det i mange tilfeller litt færre alternativer. Reiser man alene med ungen er det som regel også viktigere å ha med nok i forhold til om man er to eller flere voksne i følget.Jeg pleier reise med ryggsekk, og da spiller det liten rolle om det er 2 eller 10 bleier og 1 eller 3 glass barnemat i den. Og første gangen man flyr med ungen er det nok viktigere å være velutstyrt enn den femte gangen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...