Gå til innhold

Helsekort og svangerskapskontroller

Anbefalte innlegg

Skrevet

I uke 9+1 var jeg hos legen på min første kontroll.

Her fikk jeg helsekort for gravide og ble sjekket litt ut.

Jeg har ikke sett særlig mye på helsekortet før idag. Da så jeg at det sto: Uterus svarer til 7-8uker.

Det jeg lurer på er om livmoren blir målt i mine eller fosteret sine uker?

Mener jeg leste et sted at det var fosteret, men har kun lest det et sted.

Også var det en ting til. Jeg har lest flere steder at lege/jordmor ikke vil prøve å finne fosterlyd på kontroll i uke12-13 fordi det ikke alltid kan høres da. Nå har jeg roet meg selv ned de siste ukene med at 3 mai skal jeg til legen og da skal jeg få høre et bankende hjerte. Og nå får jeg kanskje ikke det likevel? Må jeg vente helt til uke 18 for å i det hele tatt vite om det er noe nedi magen min? Syntes det er fryktelig lenge å gå å vente i uvissheten, er jo ikke alle som har råd til tidlig UL.

Skal til jordmor i uke 16+2 vil jeg da få mulighet til å få høre om det er noe forsterlyd?

Ble mye dette her. Er så mange tanker som svirrer rundt i hodet hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var hos jordmor i uke 14 og fikk da høre hjertelyden til nurke mitt. hoss legen måtte jeg vente til jeg var 18 uker før han ville lete etter lyden =)

Skrevet

er jo bare å spør om legen kan høre etter det er ikke verre enn at han ikke finner den trenger ikke bety at noe er galt, jordmor hørte etter min når jeg var 9 pluss 5.. og hun fant den:)

Skrevet

Jeg var i hos legen i uke 5+4 og da fikk jeg helse kort og prøver. KOm tilbake i uke 6+5 og hørte hjertelyd. Men er kansje litt forskjell, med at jeg har mistet noen ganger og har slitet i noen år på denne lykken;)

Men ta det med legen;)

Lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...