Gå til innhold

Hvilke leggerutiner har dere på 1 åringene deres? HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det mating, stelling, flaske, litt kos og så legge i senga, og der starter helvete :( Han kan holde det gående til 22 om kvelden og våkne igjen kl 6 om morgenen, blir altfor lite søvn. han sover rundt 3 timer på dagtid pga han sover så lite om natta, 2 dubber. Vurderer å ha 1 dubb på han i morgen uansett om han er trøtt, må jo få snu dette. Eller er det noe annen kveldsrutine jeg bør ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kveldsmat, stell, tannpuss, god natt til katten, nattaklem og så i seng. Da kan hun plundre litt i senga, men er stille etter ca.10min.

Sover en dupp, på ca. 1 time, på dagtid. Legger seg ca.kl.18:30 og sover til rundt kl.08/09.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vanskelig å si hva du bør gjøre mtp soving, da alle barn er forskjellige. Men det høres kanskje ut som om han sover litt mye på dagen?

Vi slet mye med å få vesla til å sovne på kvelden når hun var omkring 10-11 mnd, så da innførte vi litt nye rutiner. Jeg var nemlig lei av å mase med henne flere timer hver kveld, så da satte vi foten ned;)

Først og fremst gikk vi over fra to dupper til en dupp. Slik at hun la seg etter lunsj, og sov omkring en times tid. De første dagene var hun litt trøtt, men gikk seg fort til. Så vår rutine er kveldsmat, stell, "nattarunde" til bikkja og pappa (evnt meg hvis det er han som legger), hente bamsen og smokken, to sanger på sengen og godnatt. Og da var det ingen bønn, hun fikk ikke komme opp av sengen! De første dagene var det selvsagt hyl og skrik, men jeg satt da bare rolig på gulvet på rommet hennes uten å se på henne. Hun skjønte fort at hun ikke fikk noen respons (tok vel omkring tre dager tror jeg!). Og nå er vi så heldige at vi legger henne kl 1830, og hun sover til omkring kl 0630. Enkelte dager våkner hun av drømmer eller lignende på kvelden, men da forsøker vi å roe henne i sengen.

Lykke til, så håper jeg du finner den rutinene som fungerer for barnet ditt. Men husk å være konsekvent, fordi disse små skjønner godt hvor lett det er å "gråte" seg opp av sengen;)

Skrevet

Høres ut som han er klar for å gå ned til 1 dupp om dagen.

Vet at jenta mi vil overhodet ikke legge seg om hun sover for lenge på dagen nå og kan da holde det gående et par timer.

Kveldsrutinen vi har er å se barnetv og en flaske med melk, litt leking oppe på soverommet før det er bad/vask og tannpuss. Så er det 3 sanger på senga og nattakyss.

Leggetid er ca 19.30 (sovner som regel innen 20) og hun sover til ca 7- 7.30. Sover 1 dupp på dagen fra ca 13 til 14.30.

Denne rutinen har vi hatt siden hun var 10mnd gammel. Eneste endringen er leggetiden som har de siste mnd forskjøvet seg fra 19 til 19.30. Og at hun sover mindre på dagen nå enn da hun var 1 år gammel.

Idag fikk hun ikke tatt seg dupp før litt over 14 og sov da til nesten 15.30. Hun sovnet ikke før nærmere 21.30 ikveld. Så i vårt tilfelle så må vi også passe litt på at hun ikke sovner for sent på dagduppen sin og at hun ikke sover noe særlig etter kl15.

Husk at alle barn er forskjellige med ulikt søvnbehov. Og det kan kanskje ta litt tid før du finner den rytmen som passer din sønn. Over tid så vil jo også dette endre seg ved at han trenger mindre søvn på dagen osv så om du finner en rutine nå som fungerer så er det ikke sikkert denne enda fungerer om 3måneder. Det er hvertfall min erfaring :)

Skrevet

jeg synes abselutt at et barn på 1 år må må sove 3 timer på dagen, ingen hær inne som har hørt at søvn avler søvn? å små barn har perioder hvor de ikke hvil legge seg, å perioder der de sover dårlig om nettene, det betyr ikke nødvedivis at du må ta bort søvna på dagen, da bli somregel timene før han legger seg til en et marerit, når barnet er trøtt og sliten av dagen, ikke noe hyggelig måte å avslutte dagen på. hold ut i et par dager så skal du se det sikkert ordner seg;)

hilsen ei som ikke liker at 1åringer blir vekt etter en time ol.. stakkars barn..!!!

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Tror nok det varierer veldig fra barn til barn!!

Du skriver at et barn på 1 år må sove tre timer på dagen, men det er ikke alle barn som er slik. Vi er heldige hvis frøkna her sover mer enn en time av gangen, så barn er forskjellige.

Skrevet

20:47 - Hallo, er det mulig? hilsen ei som ikke liker at andre tror de vet alt om alle andre sine barn...stakkars barn.!!!

Skrevet

vet alle barn ikke sover så lenge, det jeg mente er at jeg ikke synses det er rett å kutte ned så voldsomt på dagsøvnene til så små barn. de trenger søvna det får. jobber i barnahagen å ser gang på gang at foreldre ber oss vekke barna deres fordi de ikke sover godt nokk om natte, syns det er forferdelig å vekke barn når de er så trøtte at du må holde på i 30 min for å klare å vekke de. å slefølglig er det enkelte som må slutte å sove så mye om dagen, men her inne er det bestandig det rådet om å slutte dagsøvnen straks noen har litt problemer om natten med soving...

Skrevet

Jeg vekker henne ikke etter 1 time. Hun våkner av seg selv.

Da hun var ca. 10 måneder nektet hun plent å sove to dupper om dagen så da ble det til en dupp sånn midt på dagen og det fungerer bra for oss. Hun sover godt på natta (har alltid sovet godt) så vi har god dreis på sovingen.

Men jeg er enig i at man ikke skal vekke barn som sover (med unntak av små babyer som ikke har spist på lenge).

Skrevet

anonym 20.47: Barn er forskjellige, det tror jeg vi alle kan være enige om. Men det var vel ingen over her som snakket om å vekke en 1år gammel unge etter 1 time eller halvtime. Hovedinnlegger sier at hennes ettåring sover 3 timer i 2 ulike dupper. Forslagene var å gå fra 2 til 1 dupp om dagen for å se om det kanskje løste leggeproblemet hun hadde.

Og det at en ettåring helt klart trenger 3 timer søvn på dagen - igjen så er barn forskjellige. Noen barn kan nok trenge 3 timer dupp på dagen, mens andre barn ikke trenger mer enn kanskje 2. Når min var 1år så sov hun i 2 til 2.5 time på dagtid i en og samme dupp. Nå når hun er 21mnd så har hun selv regulert denne duppen til å være ca halvannen time lang.

Skrevet

Vi ser på fantorangen kl 1730-18, spiser grøt, pusser tenner, dusjer evt. vasker, tar på pysj og synger tre sanger. Legger lillegutt ca 1845-19, og han pleier å sovne med en gang.

Sover til ca 8, og fra ca 11-13 eller 14.

Skrevet

Denne rutinen har vi hatt i over et halvt år nå (han er 1,5 år): Kveldsmat, nattakos til den som ikke skal legge, stell på badet, lesing av ei bok på soverommet med koseklut og favorittkosedyret. Slokker så lyset og synger en sang mens jeg legger han i senga. Går så ut, og ev inn igjen og sier "Natta. Sove senga" hvis han gråter. Da legger han seg ned og slutter å gråte med en gang. Gjør det flere ganger hvis nødvendig, men holder som regel å gå inn en eller to ganger før han sovner.

For ei stund siden la vi oss til et mønster med at vi satt inne hos ham/koste med ham til han sovna. Etter hvert ble vi lei av det, for det tok lang tid og ble masse styring. Da vi brøt den vanen snakket vi med ham før legging hver dag og forklarte at mamma eller pappa kom til å gå ut av rommet, men at vi er der for å passe på han. Vi har døra litt oppe slik at han hører at vi er der. Måtte gå inn ganske mange ganger i begynnelsen, men sa bare samme setning hver gang. Han skjønte konseptet ganske fort. Det hjalp også at han fant et kosedyr han ville ha med i senga i tillegg til kosekluten. Tror han ligger og snakker og leker med kosedyret til han sovner.

Jeg vet ikke hva dere gjør etter han er lagt i senga.Gjør dere noe som det er verdt å være våken etter? (Kos, ta opp av senga osv) Jeg tror at trikset er å finne en metode dere begge er komfortabel med, og så kjøre den uten å "gi etter", men være vennlig og bestemt. Vis barnet at dere mener det dere sier, at dere er der for han, men at det er natt og han skal sove. Hold ut, det tar som regel tid å snu en vane.

Skrevet

3 timer er veldig lenge!

Mini startet med kun 1 dupp når han begynte i bhg da han var 10 mnder.

Denne har han midt på dagen og varen i snitt rundt 1,5 timer.

Om kvelden så er det kveldsmat seinest kl 17, stell og pysj så melk i senga. Han har bamse i senga som han får når han får melka og når han er ferdig så får han tutten.

Pleier da å si god natt og gå ut av rommet.

Noen ganger sovner han uten problemer, andre kvelder kan han være litt mer motvillig og stå/sitte og tulle i senga. Pleier da å gå inn til ham av og til og legge ham ned igjen, så legger han seg ned og sovner etter max 15 min. Sover fra kl 18/18.30 til 06.

Skrevet

Helt enig!

Dårlig nattesøvn handler oftest om rutiner og vaner (hvis ikke det er noe helseplager), og ikke om hvor mye barnet sover på dagen. Er barnet ferdig med dagssøvn før kl 1530-1600, skal det ikke være noe problem.

Har du lyst å hjelpe barnet ditt, anbefaler jeg å lese boka "Sov godt" av Kari Naphaug.

Skrevet

Da min sønn var ca 1år så tullet han mye om kvelden. Kunne fort bruke en time på å få han til å sovne. Vår løsning ble også å kutte til en dupp om dagen. Den ene duppen ble fort like lang som de to han hadde hatt før tilsammen. Altså, like mange timer dagsoving tilsammen. Fordelen ble at han gjorde unna sovinga tidligere på dagen og ble trøttere om kvelden. Nå sovner han nesten med det samme og vi får en bonustime med ekstra søvn der og.

Så, med bare en dupp fikk han en time ekstra søvn per døgn!

Lykke til :-)

Skrevet

Min sønn er 1 år og 5 mnd. Vi kan bare glemme og kutte ut en dupp på han. HAns kveldsrutine er mat og melk, så dusjer vi, tar på pysj og pusser tenna, vinker natta til speilbildet sitt, Opp i senga og da sovner han med en gana. Det er nok kanskje 1 gang i mnd han lager noen lyder før han sovner. Han er i seng ca 18.45- 19.00, våkner mellom 6 og 7 og er alt i seng igjen senest 08.30... og våkner alltid rundt kl 10. Så er han i seng igjen rundt 12.30 og sover til 14.00-14.30...

Han har 50% barnehageplass og de dagen han er der sliter vi før det kvelden. De får han ikke til sove og da er han stup trøtt og klar for nattan kl 16.

Er enig med at søvn aler søvn. Men kanskje ikke lurt og sove etter kl 16. Gir det ett par dager, stå på ditt så skal du se...

Masse lykke til...

Skrevet

Her er det slik at hvis mini er så trøtt at han sover etter kl 15 så er hele kveldsrutinen ødelagt på den måten at han ikke er trøtt nok når han skal legge seg for natta.

Når han begynte i bhg hadde vi ikke valg ang dupp, de har kun 1 dupp der midt på dagen. Så da ble det slik, og han hadde ingen problemer med denne omstillingen. Som nevnt over her så ble totalen den samme, dvs den ene luren var ca like lang som de to små han hadde før.

Skrevet

Kveldsmat, bad annenhver dag, ny bleie, pysjamas, tannpuss også i senga med kosepleddet.

Jeg er heldig jeg da som har en jente som alltid har lagt seg greit.

Jeg ville nok kuttet ut den siste duppen og se om han sovner bedre ja.

Men det er jo vanskelig å rådgi andre om deres barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...