Gå til innhold

Om å ha råd til å gifte seg eller ikke

Anbefalte innlegg

Om man må kutte på gjester her og der, og gjøre store tilpassinger for å få kabalen til å gå opp. Ivitere uten følge, ikke invitere nær slekt, ha kaffe gjester, ikke ha åpen barn etc. Synest det er så rart! Skal liksom være den store festen i livet, og så gjør man det så halvveis.

Synest det er rart å kutte på gjestene, hadde jo vært mer naturlig å kutte på kuvertprisen. Ville heller ha hatt alle nære ogkjære, og deres utkårede, enn å hatt dyr mat. Hadde heller kuttet på stilen på lokalet, enn på gjestene. Synest det er veldig rar prioritering.

Vil jo at gjestene skal trives og ha det fint, at alle gjestene skal føle seg verdsatt og ingen rangert ned til annenrangs kaffe gjest, vil jo at gjestene skal få drikke uten å blakke seg, vil jo at gjestene skal føle seg veltilpass, og ha sin ledsager ved sin side. Veldig rart å prioritere det som er det viktigeste for festen, nemlig menneskene.

Om jeg ikke hadde hatt råd, så hadde jeg heller ha kuttet på alt det andre før jeg kutta i gjestelista.

Fortsetter under...

Bryllup er sjelden interessant for gjestene uansett hvordan en gjør det, så det er egentlig det samme. For min del bør det helst kuttes i antall gjester.

Alle tenker ikke at dette skal være festen i sitt liv. Å være bryllusgjest er for de aller fleste jeg kjenner en plikt og ikke et høydepunkt. (sett bort fra jenter/damer i rette alderen og ekteparets foreldre)

Annonse

Vi valgte å la være å invitere hele slekta, tok heller nærmeste og venner, synes det er kunstig å invitere folk man aldri snakker med ellers til vår store dag så slapp vi å spinke og spare på mat og drikke. Holdt rikelig med 50gjester, skulle vi tatt søskenbarn, grandtanter og onkler så hadde vi kommer over 140stk. Folk er forskjellige, vi ville ha en heidundrande fest med de folka vi er mest glad i, framfor å ha et formelt slektstreff. Gjestene våre storkosa seg, festen varte til lyse morgen.

Annonse

Jeg er enig med pila jeg.

Om dette er din O så store fest må du jo bare gjøre det slik.

For meg og mannen giftet vi oss for vi ville være gift og vi hadde ingen lyst til å ha en stor fest for andre. Og da gjorde vi det slik det passet oss.

Vi valgte å kutte i åpen bar greia, for jeg syns faktisk det var viktigere at alle jeg ville ha der kunne komme, enn at jeg alle som kom kunne drikke seg drita på min regning. Selv om jeg har skjønt at dette ikke er særlig populært her inne, er jeg fortsatt veldig fornøyd med hvordan vi gjorde det.

Hvordan hver enkelt ønsker å gifte seg får være opp til de, er da virkelig ingen grenser for hva vi skal legge oss opp i her inne.

Skjønner ikke greia med åpen bar, greit nok med velkomstdrinker og noe til maten, men et selskap/fest er faktisk ikke ensbetydigende med apfulle mennesker! Om jeg ønsker å drikke meg hinsides, får jeg vel stå for regninga selv! Etter at jeg fikk barn setter jeg pris på en øl eller to, men føler ikke kvelden blir ødelagt fordi jeg ikke kan pælme innpå!

Amen HI!!!

Vi hadde ikke råd, men kirkebryllup ble det.. en ettermiddag på forsommeren... storslagen fest på lokalet, og alle hadde medbrakt enten mat eller kake... slik er det når to fattige studenter gifter seg, men MORO det var det for ALLE!!!

Det er nå litt over ett år siden vi gifta oss.

Og jeg er SÅ glad for at vi gjorde det selvom vi ikke hadde råd til alskens dill og stor fest med alle vennene.

Kjolen min kom fra Lindex og kosta under 400 kroner.

Lokalet lånte vi gratis gjennom jobben til svigermor.

Svigerfar lagde all maten, kaken bakte min kjære. Sjokoladekake med et smurfebrudepar på toppen.

Blomsterdekorasjonene og den nydelige brudebuketten fikk vi til snille priser ettersom svigerfar kjører blomster.

Alkohol hadde vi ikke - jeg var gravid, det var småunger tilstede og dessuten har vi et tørrlagt familiemedlem.

Gjestelista besto av forloverne med barn, og vår nærmeste familie.

Og joda - vi kunne sikkert drøyd hele greia i noen år og hatt en diger fest, men jeg er glad vi gjorde som vi gjorde :o)

Det er bra at alle er forskjellige og har forskjellige meninger.

Det er ikke alle som er interessert i Den Store Festen.

Noen prioriterer kvantitet foran kvalitet (på mat, lokale etc), og noen omvendt.

For deg er det menneskENE som er viktige, mens for meg så var det menneskeT som var viktig, altså min mann! Derfor hadde vi et lite intimt bryllup med 6 gjester, foreldre og forlovere. Det var helt PERFEKT for oss.

Jeg synes at det er fantastisk at folk gjør det de selv vil, slik at det blir deres Drømmedag, og at de ikke tenker på hva som er "normalen" og hva som blir "forventet" av andre.

Enig at det er bedre å kutte ned på kuvertprisen enn på antall inviterte. Det er imidlertid vanlig at (ikke så kjempenære) venner som bor i nærområdet kun inviteres til kaffe, ingen som reagerer på det.

Visst jeg ikke er intressert i å gå i bryllupet, så takker jeg nei. Er ikke noe PLIKT å møte opp, man sier bare nei...

Er man på en plass der det blir solgt alkohol, helt greit å BETALE for det.

Jeg brukte 300 kr på å pynte på bordene, + lyng,eføy..som jeg plukket i "egen hage"!

Men har inntrykk av at noen bruker innmari mye på bordpynt, bordkort og stasj.

Det var jo ikke til de som ikke ønskte stort bryllup. Var jo mer ment til de som er så lei seg fordi de ikke har råd, og finner på alt mulig for å kutte kostnader, og da i gjester.

Var jo til de som ønsker å invitere flere, men som ikke gjør det fordi de de ikke har råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...