Gjest Kristin'83 Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Hei jenter Har målt hCG 3 ganger de siste ukene. Den ene gangen ba jeg de måle progesteron. Var kun nysgjerrig. MEN, jeg hadde ikke forventet meg det svaret jeg fikk. Legekontoret mener at prog. var 168 på 19 dpo (regner da uttak som EL) Er gravid, men er ikke 168 usansynlig høyt? Alle tabellene jeg finner tilsier at dette er nivå for 3. trimester??
MK73 Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Jo, det var høyt. Informasjonen jeg fant tilsier at nivået ved graviditet skal øke og kan nå 100-200 ng/ml ved termin. Er du sikker på at måleenhetene du har sammenlignet er de samme? Hvis resultatet du fikk f.eks er i nmol/L (i stedet for ng/ml) så blir tallet mye større, ca tre ganger større.
Gjest Kristin'83 Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Hei MK73. De tallene du nevner, er det jeg også har sett. Du, jeg vet ikke. Har egentlig ikke peiling på dette med progesteron. Det jeg vet er at progesteron produseres i lutealfasen, og at dersom egget ikke er befruktet, og det gule legeme dør ut, tar østrogenet over for progesteronet. Er du derimot gravid, fortsetter corpus lutum å produsere progesteron. Men nivåer og måleenheter....ja, der er jeg blank! Grunnnen til at jeg spurte om det var at jeg i 09 hadde 3 exu'er. I tillegg til hCG målinger målte de også progesteron da jeg lå inne. Jeg hang meg aldri opp i tallene. Jeg hadde nok med å tolke hCG + at en produserer jo vel prog. som normalt ved en exu? Ble som sagt bare nysgjerrig nå, og tenkte at "det kan jo googles". Har ikke lest om de forskjellige måleenhetene nå i ettertid. Fikk kun tallet 168 av legesekretæren.... Men om du har rett, så kan jeg jo bare dele 168 på 3. Da får jeg 56, og det skulle jo stemme med tabellene Heh, neida, ikke vet jeg :/ Men takk for svar
Stjernemagnolia Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Hei, jeg kan litt om progesteronnivået. Progesteron er syklusavhengig og vil derfor variere i en syklus etter hvilken dag testen er tatt på. I follikelfasen ligger den under 3 nmol/L. Senere i syklusen, i lutealfase, dvs etter eggløsning øker nivået og skal ligge over 15 nmol/L. Hadde en test som viste tallet 59 og en test på 29 og fikk tilsvar av gynekologen disse tallene viser "flott eggløsning".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå