Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Tenker det er greit å lage opp flasker til natta. Kan jeg bare koke opp og avkjøle vann, blande ferdig og sette det i kjøleskapet? For så å lunke det på natta?
Gjest ->>- Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Det blander seg fint, men det er anbefalt å blande ut i vann med temperatur på over 40 grader (mener jeg å huske det var) for å være sikker på å unngå bakterier.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 nei mme pulveret løser seg ikk eopp i kaldt vann men det du kan gjøre er og koke opp vann i forkant som du så varmer/lunker og har pulveret oppi. Det pleide jeg og gjøre. ferdig kokt vann som var avkjølt målte opp i flaska og hadde mme pulveret ferdig oppmålt i boks slik at jeg ikke behøvde "tenke" når en var oppe på nattan.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 ok. men hvordan er det å blande den varm, avkjøle, for så å varme opp igjen?
Gjest ->>- Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Det løser seg opp aldeles utmerket, altså.
Gjest ->>- Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Anbefales ikke å varme opp igjen heller, også pga bakterier. Det enkleste, om du skal følge alle retningslinjer, er å ha kokt kaldt vann, ta noe av dette i flaska og varme i mikro, blande inn pulveret og tilsette kokt kaldt vann til temperaturen er passelig.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 Husker ikke fra eldste var liten, derfor jeg spørr. Den jeg får på sykehuset nå er kald når den kommer. Kan spørre hva de gjør..
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 ja, det gjør det. Har blanda nan i kaldt vann i snart 3 mnd og ungen min legger hvertfall fint på seg. Slenger det bare inn i microen i 30 sek så er den klar til å drikkes.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Jeg prøvde dette ett par ganger men synes det bare klumpet seg. Så jeg koker vann og heller på flasker og varmer i microen, så putter jeg pulver oppi og vips - ferdig. Like kjapt det.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Neeeei, man skal IKKE blande MME (i hvertfall ikke Nan, i følge Nestlè selv) i temperaturer over 40 grader, for å sikre inneholdet av c-vitamin og noe annet som jeg ikke husker. Jeg blander i kaldt vann, rister bare ekstra godt og lenge, setter flaska i kjøleskapet og varmer den i microen på nattmorran. Det blir små partikler igjen i flaska, så alt blandes ikke helt ut, men det er snakk om ett måltid, og sønnen min er snart åtte måneder og får i seg mer enn nok næring i løpet av døgnet, så jeg synes det er ok.
Gjest ->>- Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Hvor har du det fra? WHO anbefaler 70 grader, Nestlé anbefaler 40 grader - i hvert fall i følge deres egne opplysninger til Flaskeposten.org, som beklageligvis er nedlagt (det var det eneste noenlunde gode informasjonsstedet om flaskemating på norsk).
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #12 Skrevet 24. april 2011 Det er da virkelig ikke så vanskelig.. Ha ferdig kokt vann ferdig oppmålt på flaske i kjøleskapet. Varm opp i micro til drikketemp og ha så i mme pulver. Som en over skriver så kan du jo også ha pulveret ferdig oppmålt i en beholder. Vannet må ikke være over 40 grader for at pulveret skal løse seg opp.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Jeg sendte mail til Nestlè ang hvilken temp vannet skal være når man blander i pulveret. Dette skrev jeg: "WHO anbefaler at man blander mme ut i 70grader. På NAN-pakken står det 40 grader, så dette har jeg fulgt. Hvorfor sier WHO 70 grader og dere 40?" Her er svaret jeg fikk: "I WHOs guidelines står hvordan man kan lage morsmelkerstatning for et helt døgn med 70 graders vann. Ved lavere temperatur må tilberedningen skje i direkte tilknytning til matingen. Hvorfor Nestlé ikke anbefaler 70 graders vann: 70 graders vanntemperatur gir en høy sikkerhet mot uønskede bakterier da varmen effektivt dreper disse bakteriene. Man kan dermed lagre ferdig tilberedt morsmelkerstatning i 24 timer i kjøleskap som holder max +5 grader uten fare for mikrobiologisk risiko. Vann av høy temperatur ødelegger uønskede bakterier, men har i tillegg en negativ effekt på næringsstoffene i morsmelkerstatningen (som aminosyrer, flerumettede fettsyrer og vitaminer, og kan forårsake utfelling av mineralsalter). Om en morsmelkerstatning dessuten inneholder andre stoffer med positiv effekt som f.eks. probiotika eller enzymer vil disse bli inaktivert av det varme vannet. En høy tilberedningstemperatur vil drepe uønskede bakterier men kan også samtidig aktivere sporer i farlige bakterier, som f.eks. Bacillus cereus. Det er derfor viktig at ferdig tilberedt morsmelkerstatning ikke lagres ved temperaturer høyere +5 grader. Har alle kjøleskap i hjemmet til enhver tid lavere temperatur enn 5 grader? I tillegg kommer det praktiske aspektet ved å tilberede morsmelkerstatning med 70 graders vann. WHO anbefaler bruk av sterilt termometer for å sikre at vannet holder 70 grader. Dette kan synes vanskelig å gjennomføre i praksis. Nestlés anbefaling ved tilberedning av morsmelkerstatning er derfor kokt, avkjølt 40 graders vann som man blander med morsmelkerstatningspulveret rett før mating. Dermed øker ikke den mikrobiologiske risikoen, samtidig som den er mer skånsom mot varmelabile næringsstoffer og andre varmelabile ingredienser. "
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Den gang jeg blandet slikt sist (noen årsiden ja!) var det ikke bra å varme ferdig blandet melk i mikroovn...er dette forandret? Derimot blandet jeg gjerne en flaske og avkjølte den raskt og satte den i kjøleskapet, for så å varme den opp i vannbad når det var tid for mat. Det var ikke noe problem, så lenge den skulle brukes innen rimelig tid.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 skal ikke blandes kaldt vann iallefall..........! Kan jo bare kjøpe ferdig pakker med NAN da?blir jo litt dyrere, men vi gjorde det mesteparten av tiden....lett, greit å ta med og raskt!Den er altså varmebehandlet fra før så den kan drikkes kald omså...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #16 Skrevet 24. april 2011 Jeg gjorde det enkelt. Hadde kokt vann på en termos (da varmt selvsagt) og kaldt vann på en annen termos. Ferdig oppmålt mme-pulver i en boks Blandet kaldt og varmt vann (60/40, sånn ca) og hadde oppi pulver. Shake shake, og mat ferdig. Slapp å stå opp av senga
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #18 Skrevet 24. april 2011 Pila, jeg hadde mine opplysninger direkte fra en kundekonsulent fra barnematavdelingen hos Nestlè, som jeg snakket med på telefon for en stund siden. Angående slike ting.
Gjest ->>- Skrevet 24. april 2011 #20 Skrevet 24. april 2011 Ok. Jeg tror vedkommende tar feil, ut fra annen info jeg har sett fra Nestlé. Står ikke det med 40 grader på pakken også, forresten? (En stund siden vi brukte NAN, det er så mange som får stinkegulp av det).
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #21 Skrevet 24. april 2011 ha en flaske med ferdigkokt vann i kjøleskapet. Når barnet våkner, blander du ferdigkokt kaldt vann med ferdigkokt vann rett fra kjelen. Ha så i pulveret. Melka er ferdig på 2 minutter og får rett temp med en gang...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #22 Skrevet 24. april 2011 Svaret jeg fikk var en forkortet versjon av det 21.32 fikk fra samme produsent, skjønner ikke hvordan de kan bedrive slik feilinformering i så fall. Lurer på om du misforsto det første jeg skrev, som var at Nan IKKE skal blandes i varmere vann enn ca 40 grader.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #24 Skrevet 24. april 2011 Det står ca.40 grader på pakken, ja. Jeg fikk beskjed på sykehuset at grunnen til at NAN skal være rundt 40 grader er fordi små babyer ikke klarer helt å regulere kroppstemperaturen selv og derfor ikke skal drikke noe kaldt. Samt at mange babyer ikke vil drikke kalde drikker. Derfor skal NAN være rundt kroppstemp. slik morsmelken er. Har aldri prøvd å blande NAN i kaldt vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå