Gå til innhold

Har lyst til å lage hjemmelaget tomatsuppe. Noen som har en enkel, men god oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del tomater i kjøleskapet, så jeg ønsker å bruke disse til noe fornuftig. :)

Er veldig glad i posesuppen, men har aldri smakt (!!!!) hjemmelaget før, så jeg tenkte at det måtte være noe.

Vil helst ha en suppe uten så mye krydderier annet enn salt og pepper.

Noen som har en slik oppskrift?.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

orker ikke søke opp linken, men om du søker på hjemmelaget tomatsuppe kjøttboller, kommer det opp en nydelig oppskrift som er lagt ut på pratekompaniet.

Skrevet

Denne suppa er helt fantastisk etter min smak, så jeg limer inn oppskrifta selv om det ikke er akkurat det du er på jakt etter. :-p

120 g morrpølse i skiver

150 g bacon i terninger

1 løk

3 hvitløkbåter

1 laurbærblad

2 bokser hermetisk tomat

1 l vann

1 buljongterning eller tilsvarende fond

½ ts. salt

½ ts. pepper

Fremgangsmåte:

Surr bacon, morrpølse og løk i en gryte. Tilsett finhakket hvitløk og laurbærblad.

Hell over hermetiske tomater og buljong. Kok opp og la suppen småkoke i minst 30 minutter, til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper.

Serveres med brød.

Hvis du vil ha en mild tomatsuppe så er kanskje denne mer det.

2 løk

2 fedd hvitløk

2 ss olivenolje

ca 600 g tomater

2 bokser hakkede hermetiske tomater

1 ss sukker

3 dl matfløte eller melk

1 dl vann

salt

pepper

Fremgangsmåte:

Finhakk løk og hvitløk og fres det sammen med olivenoljen i en kasserolle i 5 min. Løken skal ikke ta farge. Mens løken godgjør seg, skålder du tomatene. Kok opp vann i en kasserolle. Skjær et snitt på toppen av tomatene og legg dem i vannet i 30 sekunder. Hell ut kokevannet og la det renne iskaldt vann over. Nå er det lett å få av skinnet.

Hakk opp tomatene og ha dem, bokstomatene og sukker i kasserollen sammen med løken. La det stå og småputre i 25 min. Bruk en stavmikser eller en blender til å mose tomatblandingen. Har du ikke det, kan du kjøre det gjennom en sil og presse mest mulig igjennom den. Ha det hele tilbake i kasserollen. Tilsett fløten og vannet og la suppen koke opp. Smak til med salt pepper og evt brødkrutonger.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Her i heimen er det bare hjemmelaget som "duger" og poden spør stadig etter det.

Jeg "tager hvad man haver" av grønnsaker, har som regel løk, gulrøtter, sellerirot, fenikkel etc.

Bacon er godt i, evt. kylling el. pølse, om bacon, surr dette først, så løk og evt. hvitløk etterhvert grønnsakene i småterninger. Når dette er mørt, pleier jeg å ha i etpar bokser hakkede tomater, ca en liter vann og etpar terninger buljong eller kraft om jeg har i dette. Smaker til med cayennepepper om behov for litt sting =)

Poden forlanger hardkokt egg og pasta i tillegg, dette pleier jeg å ha "ved siden av" sammen med hvitløksbaguetter, god og mettende suppe, helt uten sukker (som posen er stappfull av...) Bare å årøve seg frem det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...