Gå til innhold

Hva / hvor mye skal de spise 8-9måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi spiser ca. 5 måltider hver dag.

1. Grøt (ikke helt full posjon) + ca 120ml mme

2. Litt brød + ca. 170ml mme

3. 1/2 middagsglass + litt frukt (tilbyr vann, men vil ikke ha)

4. Grøt (ikke helt full posjon)

5. Ca. 200 mme

Er dette greit? Drikker hun for mye mme? De skal vel begynne å spise mer og mer fast føde?Før kunne hun spise fulle grøtposjoner og hele middagsglasset, men de siste ukene har hun ikke villet ha så mye fast føde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min gutt er nå 7,5 mnd men spiser dette:

frokost: Full posjon grøt + 150 ml utvannet h-melk

lunsj: hel brødskive + yoghurt + vann/ 150 ml utvannet h-melk

middag: 1 middagglass + 150 ml utvannet h-melk

kveld: 1 1/2 posjon grøt + 150 ml utvannet h-melk

Skrevet

Føler at min spiser litt lite i og med at hun faktisk ville ha mer mat for en måned siden.

Flere som vil fortelle hva deres spiser?

Skrevet

Gutten min er 8 mnd og spiser 4 gode måltider hver dag

1. 200 ml mme

2. en brødskive + vann

3. et middagsglass + vann

5. grøt (100 ml vann) + vann til drikke.

Synes det ser greit ut jeg da, men jeg har ikke peiling hvor mye mme de skal ha rundt den alderen. Gutten min vil ikke ha så mye lenger, derfor får han kun den ene flaska til dagen.

Skrevet

Min er nå straks 9 måneder, men spiser egentlig mindre nå enn for en måned siden. Da spiste han to fulle grøtmåltider, en skive og et middagsglass/porsjon med middag pluss frukt og ca 300-350 ml MME i løpet av dagen. Så ble han syk og hadde veldig dårlig matlyst en uke, og etter det har han blir mer småspist. Nå spiser han kanskje en halv porsjon grøt morgen og kveld, en halv skive/fruktbeger/en banan til lunsj, og et glass/tilsvarende til middag. Han er veldig glad i MME så der forsøker jeg å begrense det så det ikke blir mer enn 400 ml i løpet av dagen. Han får flaske morgen og kveld.

Han har på en måte fått så mye sterkere vilje i forhold til alt nå etter at han lærte seg å krype, og det kan virke som om han vil kontrollere spising, skifting, tannpuss, you name it, og at det kan ta litt tid å "få han på gli" ved måltidene. Han kan ofte begynne med å knipe igjen munnen og det virker som om han ikke vil ha mat, men så kan han begynne å gape/putte brødbiter i munnen etter en stund. Kan fort bli en tålmodighetsprøve og et griseri uten like før han har fått i seg noe. I forhold til det med MME så rådførte jeg meg med helsesøster. Hun mente det var nok med to flasker i døgnet etter 7 måneders alder. Altså mellom 200 og 400 ml. Dette var kun for å dekke kalsiumbehovet fram til de er over året og kan begynne å innta kumelk. Småen drikker kaldt vann til måltidene ellers, MME er gjerne i forbindelse med kosestund rett etter at han har stått opp og før han skal til køys på kvelden. Regulerer egentlig dette ved at jeg merker at han får mindre lyst på fast føde om han får for mye MME. Da begrenser jeg melkemengden neste gang han spiser, og han får alltid fast føde før MME.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...