Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Gjennom bekjente har jeg blitt tilbudt å få en 6 år gammel sterilisert tispe. Hun er en avslappet og glad hund. Eieren er blitt så syk at hun ikke kan ha hund lenger. Jeg kunne tenke meg hunden, dess mer jeg leser om rasen, dess mer tenker jeg at det høres ut som en hund som kan passe for oss. Dere som har denne rasen, eller erfaringer med den, hva tenker dere? Hva synes dere om rasen? Vi er en trebarnsfamilie og jeg er hjemmeværende. Er ute hver dag, både på asfalt og i skog. Takker for svar.
Snuskomrusk Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Har hatt noen på kurs, de jeg har vært borte i har være glade og veldig lett trente Vet at noen individer har lett for å bli stresset og da bjeffer endel, men det går på hunder generellt og svært lite spesifikt på rasen. Har dere tid til hunden, har pass til den dersom dere bestemmer dere for å reise bort og ikke er allergiske, vil jeg si at det er en berikelse for barn å vokse opp med hund Bare husk å gjøre barna dine hundesikre, dvs lære dem å respektere hunden, soveplassen og maten dens, og det viktigeste av alt; en hund er ikke et leketøy! Masse lykke til med det nye familiemedlemet!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Jeg er hjemmeværende og skal være det i 2 år til. Men når den tid er over, så vil eldste, som da er 11 år, komme hjem fra skolen ca midt på dagen. Ingen av oss er allergiske og det er heller ingen allergi i familien. Vi bor i et stort hus og har stor hage. Men jeg bekymrer meg for kattene våre. Vi har tre katter... hvordan vil de like å få hund? (Glemte å skrive om kattene i hovedinnlegget) Siden vi allerede har dyr så har barna våre stor respekt, noe som vi vil fortsette å lære dem at man skal ha. Vi reiser stort sett innenlands, til steder hvor hunden kan være med. Men dyrepass må vi jo uansett ha når vi reiser bort, så om hunden er hjemme med kattene og dyrepasser så går nok det også greit:) HI
Snuskomrusk Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 Hehehe, jeg tror jeg ville også vært mest bekymret for hunden med tre katter i hus Det beste er å få låne hunden med hjem, slik at du får se hvordan kattene reagerer på den. Belønn hunden for å sitte i ro, gjør du dette effektivt nok vil den bli sittende og kattene har mulighet til å kommer bort og sjekke ut dette rare nye dyret hvis de ønsker Katter er svært egne dyr, så ikke sikkert de kommer til å godta hunden med det første, men ikke tro at alt håp er ute selv om de kanskje ikke blir perlevenner de første dagene. Jeg hadde selv en voksen hannkatt når jeg overtok min snille og gode "problemhund". Hun er en 50 kg rottweilerblanding som elsker mennesker, men er redd og derfor aggressiv mot alt av hunder, så var litt spent på hvordan dette kom til å gå. Heldigvis var pusemannen min en rolig og avbalansert katt, og med litt godbiter og kos til de begge, kunne de tolerere å sitte i samme sofa uten for mye styr allerede etter et par timer. De ble bestevenner etter en liten stund, hunden leste av katten med engang han kom hjem fra tokt og de sov alltid sammen på sofaen. Vet at jeg ikke er den eneste som savner snille pusen, han ble dessverre overkjørt av bil for to år siden Poenget er at det kommer mest an på kattene, men det meste kan læres med litt tolmodighet, kjærlighet og godbiter Ellers høres det ut som om dere er klare for å skaffe dere hund og vil få mye ut av et hundehold Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Min første hund var en cavalier:) De er kjempesøte. Barnevennlige,snille,ok å trene opp,røyter ikke (om jeg husker rett). Men de er ofte plaget med hjerte og lungesykdom,dør unge ga dette og må gå på medisiner. Jeg kan trygt anbefale rasen til barnefamilier:)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Tusen takk for svar! For å ta den siste først - denne hunden er sjekket av veterinær (som er min bekjent) og den er frisk som en fisk. Har av og til rennende øyne, men ingen av de andre sykdommene som er typisk for rasen:)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 Jeg tenkte å foreslå 2 ukers prøvetid før vi overtar den. Det er jo ikke ønskelig for verken hunden, eier eller oss at vi blir sittende med en hund som ikke passer inn. To av kattene er avbalanserte og rolige, mens den tredje er noget spesiell. Utfordringen blir nok den katten. Tenker vi skal gi dette et forsøk jeg... HI
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Jeg har hatt denne rasen, hadde to samtidig vi da de er utrolig rolige og greie hunder å ha med å gjøre. de røyter de oxo, som noen over skrev de ikke gjorde. vi hadde også katter og de gikk utrolig bra sammen. det negative om denne raser er at de er ofte plaget med hjertefeil, som gjerne oppdages litt sent, rennende øyne kan være et problem. samt at noen cavalierer har kortere snute enn andre og dermed kan ha lett for å få tannsten. så pass på stellet av tennene ellers er dette en kjempefin rase for barnefamilier, da de ofte er like hengivne til alle i familien, de er ikke en typisk "enmannshund". Lykke til med hundeholdet, og håper dere får like mange fine år med denne rasen som jeg hadde (begge hundene ble 13 år)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Takk skal du ha! Vi har nå bestemt oss for å ta i mot denne hunden, hvertfall en prøveperiode :-) Hun vi kjenner som kjenner eieren er ikke tilgjengelig før på tirsdag, så det blir ikke noe før uti uka hvertfall. Jeg gleder meg!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Det har du all grunn til! Jeg har hatt en tricolor CKCS, de er virkelig herlige hunder! Sosial, elskverdige, naivt glade i alt og alle, traver gjerne rundt i påskefjellet sammen med deg (hvis trent selvfølgelig), eller sløver en hel dag på sofaen/foran peisen hvis det er det eieren ser ut til å like akkurat den dagen. De er veldig allsidige, kan være kjempesporty eller rolig hjemmehund. De kan gjerne være sjefen over en Grand Danois, brukes i agility og til og med jakt (enkelte har sterkt jaktinstinkt, de går under "støtende fuglehunder", så man kan forvente en del bjeffing mot duene i byen om instinktet er sterkt). Men, som med alle andre hunder, oppdragelsen er viktig! Hjertefeil er vel det du skal se mest opp for, samt hoftefeil. Når hunden er såpass gammel er det uansett en risiko for hjertefeil, men det er hjertefeilen hos yngre CKCS man virkelig frykter. Det har vært en del rovavl på disse hundene, da de har vært/er så populære. Ta dere tid til å bli kjent, dette er virkelig en hunderase man blir forelsket i, og man blir evig elsket tilbake. Husk at pelsstell er kjempeviktig, noen få kommer med kort pels, men standarden er lang, silkepels, som lett floker seg. Klipp pelsen mellom klørne/putene under potene, og gjør det til en vane å børste dem en gang for dag, noe de som regel elsker. Da slipper du masse mas med pelsdotter som tover seg sammen, og masse merarbeid. Sett deg inn i ting som tette analkjertler (vanlig hos små hunder), kloklipp, tannbørsting (så slipper hunden din narkose for å fjerne tannstein og tenner som løsner), tette tårekanaler (så lenge det ikke plager hunden er det bare å tørke litt med saltvann for å fjerne evt gugg av og til og ellers tenke fint lite på det), sjekke ørene for infeksjon (lukter ille, fjern hår hvis det gror over og prøv å holde de tørre ved bading, innvendig altså), Cavalierkverke (høres ut som de hoster og skal kveles og er kjempeskummelt, skjer hos hunder med korte snutepartier, men er helt ufarlig. Hold for nesen på dem og hold deg selv rolig, så hjelper du dem å puste med munnen og alt er ok), og ellers alle generelle hundeholdeting man bør vite litt om ;-) Ang. kattene så er det nok som noen tidligere nevner, kattene selv som kommer til å utgjøre "et problem", de kan ofte være svært skeptiske til å få en hund i hus, og man anbefaler ofte å skaffe hund først og så katt. Men nå er det nå engang sånn at man ikke alltid rår over det, og så lenge hunden respekterer kattene (og det lærer den fort etter et lite klor eller to!), så går det nok seg til! :-) Det er i alle fall en flott hund for førstegangseiere! Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Takk skal du ha og takk for grundig redegjørelse! Jeg har nå bokmerket denne siden og dermed skal jeg nok finne frem og lese igjen når jeg skulle ha behov for det HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå