Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 jeg har en gutt på snart 3 år, og jeg sliter for tiden veldig med guttens oppførsel. han bryr seg slett ikke om hva jeg sier, for eksempel viss an dutter og skubber lillebror, eller gjør andre ting som ikkje er akseptabelt, så setter jeg meg ned å snakker med han, forklarer hvorfor dette ikke er ok, men han hyler og skriker og skal ikke høre etter, jeg tar han ut i gangen,på sin faste plass for at han skal roe seg ned, da går jeg fra han der, men han kommer enten løpende etter eller hyler og skriker til han er helt utmatter. er dette en ok måte å gjøre dette på ? nå de siste dagene har det forverret seg, oppfører seg slik ute sammen med andre også, som for eksempel når vi er på besøk ell liknende, jeg blir da veldig usikker på hvordan jeg skal gripe situasjonen ann. for viss han ikkje får leken som han vil ha, så hylskriker han og sparker og spreller,er veldig fortvilt og usikker på hvordan jeg skal gjøre det beste utav denne situasjonen. han er som sagt snart 3 år, og har i eit heilt år sliti med å kunne dele med seg, eller å skjønne at det som de andre har kan ikkje han bare nappe ut av hendene på dem fordi han vil ha det, ser for meg at dette er rota til mye av hans frustrasjon, men hva kan jeg gjøre for å få han til å skjønne hvordan dette fungerer ? han har eit utrolig språk,snakker helt reint og bruker alle ord, så det er ikkje språket som hemmer han. håper at noen der ute kan hjelpe en lettere fortvilt mamma
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Samme greia med jenta mi på 2 år. Det jeg gjør er å ta henne vekk fra alt og alle og sier at hun kan komme igjen når hun slutter å skrike. Et "triks" er å ikke si "ikke". Si alltid hva barna SKAL gjøre. F eks: jenta mi bruker å ta lekebilen forbi bordet og sofaen, noe hun ikke får lov til. Pappa'n sier: Ikke kjør med bilen her. Mens jeg sier: ta bilen ut på gulvet. Da hører hun på meg og ikke pappa'n pga han bruker ordet ikke. Barn hører ikke det ordet og derfor hører de kjør bilen her. Og da slutter de ikke. De skjønner "nei" men ikke "ikke". Ellers er det bare å velge ut kranglene. her er veldig mye negativt for tiden og det blir mye nei. Men vi har lært å ignorere også og da kan hun plutselig slutte av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 det finnes mange måter å håndtere trass. jeg anbefaler deg å ta i bruk noen av jesper juul sine metoder. les boken her er jeg, hvor er du, ditt kompetante barn og kompetente foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå