Gå til innhold

Årsaker....?

enlitenen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 31 år. Har nå mistet 3 spirer i uke 7-6-7. Jeg hadde tidligere tette eggledere, så vi har holdt på med prøverør også, to av graviditetene. Denne siste gangen jeg mistet, ble jeg gravid av meg selv. Har fått åpnet den ene egglederen. Jeg har blitt utredet litt for abortene. Venter på svar av blodprøvene. Livmoren min ser grei ut. Har ikke fått undersøkt den innvendig enda. De sier visst at det er så gode ultralyd apparat at det ikke trengs?

Hva har dere fått av utredning?

Noen som har lyktes etter 3 aborter?

Hva var oppskriften?

Jeg skal prøve klexane, crinone, prednisolon ved neste eggløsning.... syns at det er litt kjipt å gå på slike medisiner før en eventuell graviditet. Egentlig har jeg lyst å vente med slike medisiner til jeg har tetstet positivt.

Noen som har erfaringer å dele?

Fortsetter under...

Vi tok masse blodprøver også leverte mannen sædprøver. De fant ikke noe feil med oss. Hadde opplevd 4 spontanaborter før utredning.

Jeg hadde innvendig undersøkelse av livmoren (i narkose), men på sykehuset der jeg er har de dårlige ultralyd aparater.

Ved den 4 graviditeten startet jeg med HCG injeksjoner samme dag som jeg fant ut at jeg var gravid. Men det gikk galt. Fikk beskjed om å vente 3 mnd før vi prøvde igjen. Ventet 6 mnd, ble gravid igjen på 2 pp.

Fikk også denne gangen HCG injeksjoner (pregnyl heter preparatet) og Abyl E. HCG tom uke 12, Abyl E tom uke 33. Er nå 2 dager på overtid og håper virkelig at snuppa kommer ut snart. Er veldig utålmodig.

Må legge til at jeg denne gangen har vært sykmeldt stort sett hele svangerskapet. Veldig kjedelig, Men kroppen min har hatt godt av det. Er mye mer avslappet og lite stresset. Så dette var min oppskrft, men det er jo ikke sikkert den passer for deg.

Lykke til, håper dere lykkes på 4 forsøk. Ikke gi opp i hvertfall, det er mitt råd. Og når spiren er der, tenk positivt, selv om det er utrolig vanskelig:) Krysser fingrene for deg!

Jeg hadde 3 offisielle SA-er før utredningen, men antageligvis flere. Jeg ble gravid med eldstemannen min under utredningen. Det viste seg at jeg har et blodkoaguleringsproblem, så jeg går på Albyl-E og Fragmin når jeg er gravid (jeg må vente til positiv test før jeg tar dem). Jeg venter nå det tredje barnet mitt.

Lykke til!

Jeg hadde 3 MA/SA på ulike tidspunkter. Gikk til gynekolog ved den tredje aborten, og han utredet meg i form av blodprøver og UL. Svarene viste ingenting galt. Denne aborten skjedde i juni, og vi bestemte oss for å vente til høsten, både av praktiske årsaker og for å få en pause. Så ble jeg gravid ingen i 1. pp på høsten, og denne gangen har det gått bra, er nå 34 uker, og har en veldig aktiv gutt i magen :-)

Jeg hadde lest et sted at sårbarhet for gluten kunne være en faktor ved hab. ab., og jeg kuttet ut gluten helt de første mnd. Tror egentlig ikke at det har hatt noe å si, men det kjentes på en måte litt godt å gjøre noe annerledes og prøve alt som kunne prøves. Har ikke brukt noen medisiner, og har vært i 100% jobb hele svangerskapet.

Ofte finner de ingenting galt, og siden det er en viss risiko for abort ved hvert svangerskap, kan det også skyldes "uflaks". Men det at du har mistet på omtrent samme tidspunkt alle gangene kan kanskje indikere et mønster? Håper du får svar!

Lykke til!

• 1 måned senere...

Trist at det skal være slik. Jeg er litt i samme båt og tror jeg holder på å miste spiren min nå i disse dager med blødning og menssmerter (uke6). Har mistet 3 spirer tidligere, men har en datter på snart 3 år, så har jo tro på at det skal kunne skje igjen. Blir ikke gravid på egenhånd, så driver med ivf (tette eggledere, endometriose).

Jeg har hatt utredning, ingenting kan gi noe klart svar - har tatt

- blodprøver - normale

- mannens sæd prøve - normale

- hysteroskopi- normalt

- laparoskopi - fjernet litt endometriose-vev - (er ikke del av utredning for hab- abort da- men tok en for sikkerhetsskyld for 2. gang)

Av støttemedisiner har jeg nå tatt fragmin og albyl-e og prednisolon (i tillegg til progesteron og progynova som må taes ved ivf).

HI: Håper du får full klaff snart og slipper å oppleve flere SAer- lykke til :)

Vilja80: Jeg syns det var interessant det du skrevt om sårbarhet for gluten - har du noen linker/steder jeg kan lese om dette? Jeg har tidligere testet positivt for cøliaki, men har det visstnok ikke, iflg de nye moderne testene. Imidlertid vet jeg at jeg er sensivit ift fin hvetebakst, så dette må jeg vite mer om..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...