Gå til innhold

Kan vi prøve og holde dette " rent" ingen anngrep forsvar osv? Bruker du teppe forran vognen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neida, det gjorde jeg ikke, men det var jo åpning på hver side av teppet. Et helseteppe har forresten masse hull, som frisk luft kan komme igjennom. Merkelig hvor fort folk tenner på dette med tepper foran vognåpningen.

Det er forresten ti år siden nå, og jeg fikk råd fra helsesøster om å henge et tynt pledd/helseteppe foran vogna både som beskyttelse mot sola, og for å få ungen til å roe seg fortere når vi var på trilletur.

Annonse

Forran, hehe du mener vel oppå sportsdel/bag!? Ingen bruker teppe oppå vogna:)

Jeg har et røros ullpledd som ligger under, men bruker kun det hvis det er litt kalt. Her er det knallvær,men kan være litt sur vind så teppe kommer godt med. Ull puster og er varmeregulerende så det gjør ingenting å bruke det på sommeren. Men selfølgelig etter behov :)

Jeg har noe helt genialt foran vognen, som jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på.

Jeg har sydd et rektangulært stoffstykke, som er litt større enn en a4-ark. Det er med forskjellig trykk på stoffet på hver side. I hvert hjørne på den lengste siden har jeg satt inn to maljer som jeg igjen har festet til vogna.

Babyen får skygge for sola, men rikelig med luft inn over, under og på hver side. I tillegg henger den pent på og er dekorativ, uten at den er farlig.

Har fått forespørsel om jeg kan sy flere og legge ut for salg, kanskje jeg skal gjøre nettopp det ;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Nei jeg gjør ikke det, det tør jeg ikke fått streng beskjed fra helsestasjonen om at det er IKKE OK blir badstu for baby inni vogna da..

Jeg har solnett jeg eller hva det heter, som kun er netting og beskytter mot uva og uvb så det kommer ikke mye varme fra solen inn med den. Så har jeg brio go og den har glidelås som kan åpnes på kalesjen så det blir "gjennomtrekk" på en måte.. Guri så dårlig jeg er på å forklare...

Men går som oftest uten er ikke så ofte sola står rett inn i vogna..

"Et helseteppe har masse hull, som frisk luft kan komme igjennom". Fy, faen du er dum som et brød! Har lyst til å stappe deg ned i en vogn og henge et "luftig" teppe foran åpningen, så du kan kjenne hvor luftig det er!

Og, ja jeg tenner på alle plugger når det gjelder dette. Skal det virkelig flere dødsfall til ang dette, før folk får opp øynene? Ja, for det har skjedd dødsfall!

Annonse

Er det et slikt solnett du har?

http://www.loevebarna.no/index.php?nr=90&idkategori=352&startrow=&case=4&id=437

Hva er det med det som gjør det mer luftig enn et helseteppe? Har aldri hørt om dette produktet før, kunne vært aktuelt å kjøpe.

jeg henger ett tynt bomullsjal over, for at mimi ikke skal få solen rett i ansiktet, når vi går på tur. Det stor åpning slik at det kommer luft inn på begge sider. Jeg legger det ike over for å gjøre det mørkt, for mini sover like godt i dagslys:)Om vognen står stille,så snur jeg selvfølgelig vognen vekk fra solen!

de første dagene jeg hadde baby, så gjorde jeg det (førdt midt på sommeren), men så fikk jeg vite hvor farlig det var, og da stoppet jeg med en gang! Skulle aldri hørt på min mor vet jeg! Ble helt fælen av å tenke på at ungen min hadde liggi inni den klamme, tette lufta! Til mitt forsvar, så tenke jeg ikke så mye på det i ammetåka og nybegynnernervøsiteten :/

JA, det gjør jeg og det kommer jeg til å gjøre med neste også. I tilegg har jeg dratt masse på telt-tur med de to størst, DET må jo i dere hysteriske DIB_damers øyne være selvmord, teltduken puster jo IKKE, og jeg har til og med telt med gulv så kommer ikke inn luft langs bakken heller..

Men fy søren så tett luft det er i teltet når solen har stått på litt!! Har vært på min del av teltturer, men sover aldri godt i telt når solen står på! Om morgenen velter vi ut av teltet ved første solstråle. Så jeg synes egentlig ikke det argumentet holder...

Det er jo nettopp fordi man har vært inne i et telt med bare myggnettingen foran åpningen man vet hvor dårlig luft det blir inne i vogna selv om det er "hull i helseteppet".

Det blir akkurat like varmt inne i vogna som det blir inne i et telt som står i solsteika! Det sirkulerer ikke nok luft gjennom de små hullene.

Når dette nå har blitt forsket på, og de nye anbefalingene fra helsesøster o.l. er at man skal la være skjønner jeg ikke hvorfor folk på død og liv må fortsette med det.

Er jo like dumt som å legge et spedbarn på magen om natta fordi du ikke tror på forskningen om at det øker sjansen for krybbedød. Går ikke ann å ta sånne sjanser!

Ja har gjort det 1 gang da snuppa var liten baby og det var snøstorm ute og vi MÅTTE til butikken å handle! (hadde simovogn og den åpningen er ganske stor...), men hadde en liten glipe på den ene siden som gjorde at hun fikk litt luft inn;) og var snakk om 10 minutter max!

Og ja HI bli skuffet, jeg forsvarte meg...

Jeg gjorde det til begge mine. Bare å bruke hodet så fungerer det helt fint. (har noen forresten egentlig hørt om barn som har omkommet pga teppe foran vogna? Ikke jeg, i alle fall.)

Om man følger med barnet og lufter f.eks så er det jo ikke såå krise da! Går man rundt og det er litt vind så vil det uansett komme nok luft til i vogna. Da er det anderledes om man setter vogna i ly midt i solsteika med teppet over...

Syntes det er utrolig hvor overhysteriske mange er! De som har tette ulltepper over vogna er jo en helt annen sak enn et helseteppe i litt vind f.eks.

Det gjelder vel å bruke litt sunn fornuft!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...