Gå til innhold

Går på lavkarbo diett, men lurer på om jeg har spist så lite karbo at jeg har vært i ketose??? Kan noen se her litt?

Anbefalte innlegg

Idag, for første gang på 2 uker, tok jeg meg en sånn liten kindersjokolade.. og guuuud jeg blei så dårlig i magen!! Har hatt diare i hele dag etter jeg spise sjokoladen, og vært skikkelig uvel!

Har hørt at dette skjer hvis man plutselig spiser sukker, når man er i ketose? Var aldri min mening å være i ketose, men mulig jeg har spist altfor lite karbo, og dermed kommer i ketose?

Noen med peil, som kan svare meg ?

Fortsetter under...

Jeg lurer egentlig på det samme? Skulle skeie ut med smågodt nå i kveld, og har flydd på do de to siste timene med.

Jeg ammer, så jeg har ikke lyst til å være i ketose.

For å sjekke om du er i ketose kan du kjøpe ketostix på apoteket, sånne som man tisser på. Blir den rosa/lilla er du i ketose :)

Kroppen får sjokk når den ikke er vandt med karbo og plutselig får den karbobomba...

Godt å høre det ikke bare er jeg som har skeiet litt ut idag.. påskeegget til lillegutt var altfor fristende, og når han spurte fint om jeg ville ha, så kunne jeg jo ikke si nei ;)

Håper noen kan svare oss da :)

HI

Haha, det var også en måte å si det på! :)

Hvis kroppen er i ketose klarer ikke fordøyelsen din å spalte sukker. Du har utviklet andre enzymer som er spesialister på å spalte fett istedet.

Når du da spiser litt sukker vil alt sukkeret passere uspaltet ned i tarmen og bakteriene der får seg en skikkelig fest. Det resulterer i kraftig diare.

Hvis du ikke har som mål å være i ketose må du øke karbohydratmengden betraktelig, men du må også huske å redusere mengden fett.

Lykke til!

Føler med dere! Når du er i ketose lukter du også veldig vondt, spør de du bor med om du kan puste de i annsiktet og om de faller i bakken er du i ketose :)

Annonse

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Etter 1-2 uker i ketose går kroppen over til å spalte fettsyrer direkte, alt blir ikke lenger omgjort til ketoner. Da forsvinner ketonånden og den dårlige kroppslukten.

Har en kollega som driver med dette ketolyse-styret, men av og til får hun en kjempesprekk og blir skikkelig dårlig. Hun sier det er 10 ganger værre enn fyllesyke, men kjennes omtrent på samme måte ;)

Anbefaler bøkene til Hexeberg, hennes "diett" er lavkarbo, men ikke så ekstrem at du går i ketose.

Moralen er vel at ketogen lavkarbo er et absolutt valg, det lar seg ikke gjøre å drive "litt" med det. Kroppen er omstilt til en helt annen forbrenning, slik jeg forklarte litt oppi tråden her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...