Gå til innhold

Ville du latt en unge på 1 år være alene hjemme mens du gikk på butikken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er man avhengig er faktisk røyk en av de få tingene man må ha. Det meste annet klarer man å finne en erstatning for til neste dag. Så det har jeg full forståelse for, røykte nemlig selv tidligere

Men jeg ser ikke det store problemet med å ta barnet med i vogn. Noen mødre er så hellige på barnas soving. En sjelden gang går det ann å ta barnet ut av sengen når det sover.

Å sammenligne det å forlate huset og ta seg en dusj hjemme på sitt eget bad blir vel kanskje å ikke helt rett? Er jeg alene hjemme når jeg dusjer og barna sover har jeg med meg babycallen eller lar døøra til badet står åpen.

NEI! Her i byen var det nettopp en episode med en søskenflokk som var alene hjemme.De var mellom 15 og 4 år,og saken er at den ene av barna på 4 år greide å tenne på en fyrstikk og sette fyr på senga si!

Heldigvis var broren hjemme,og fikk slokket brannen.

Denne saken er et alvorlig eksempel på at man skal være forsiktig med å la barn være alene hjemme.

Hva hvis barnet våkner og kommer seg ut av senga? Jeg hadde ikke gjort det.

Annonse

Jeg har gått på butikken og latt barnet være alene i bilen mens jeg var en bitteliten snartur inne på butikken. Kanskje jeg var litt uansvarlig da jeg gjorde det, men jeg syntes ikke det var så gæærnt da. Ville ikke gjort det igjen. Jeg synes fremdeles ikke det er så ille, men selvfølgelig hvis om enn at ting skulle skje, så er det jo dumt.

Nei det hadde jeg aldri gjort, synes det et uansvarlig! Og ja at du løper avgårde for en pakke røyk er jo hvertfall høl i hodet, at du vurderte å stikke til butikken lenger unna bare fordi du ikke liker eieren er også en smule ego og uansvarlig, bra dattera jobbet da.. Og at du fikk røyken din, og jeg mener det hadde vært like dumt uansett hva du skulle hatt så sant det ikke var noe livsnødvendig! Neste gang kan du vel banke på til naboen og si i fra f.eks?

Er det ingen av dere skinnhellige Dib-mødre som bærer ut søpla når ungen/e sover f eks? Noen har lenger vei til søppeldunkene enn andre. Innimellom må man forlate huset en liten stund, mens barnet sover. Ingen krise det. En liten unge som får med seg fyrstikker i senga, eller har fyrstikker innen rekkevidde er jo bare trist i seg selv. Man barnesikrer da huset med barn? Ser ikke helt at det her er så grusomt..

Jeg har aldri gått fra ungen min mens den sover for å gå på butikken nei, har jeg gått med søpla, så er det 3 meter unna døra, og da har jeg babymonitor med meg, kan alltid SE huset og HØRE ungen, det er jo det som er det viktige! Og jeg er ikke skinnhellig eller rabiat, jeg er bare fornuftig når det kommer til barnets sikkerhet. En ettåring kan finne på mye sprell på 3 minutter hvis det våkner, og en innbruddstyv kan vente i buskene til du går ut døra.

Ikke tro at verden er så uskyldig og ufarlig, tenk over hvor mange innbrudd som blir begått på høylys dag fordi tyver har sett at de voksne har gått ut døra. Trur dere de tenker "Hmmm, det kan jo ligge et barn der inne og sover.." Nei, for ikke engang de, som er så korte at de stjeler og begår innbrudd, tror at en mor vil forlate sitt barn.

Du har med babycall for å gå med søpla? Det er noget hysterisk...

Har alltid hatt et avslappet forhold til dette vi, heldigvis. Om ikke ville jeg blitt stressa.

Nå skal det sies at jeg går ikke i butikken mens ungen sover, men jeg kan fint gå fra 6åringen min for å hente broren i bhg. Hun går også hjem fra skolen selv, låser seg inn og venter på meg. (Neida, det er ikke mange timene det er snakk om, kanskje 15 minuter. Og som regel er jeg hjemme før henne)

Man må på et eller annet punkt slippe litt taket. Og da mener jeg ikke å gå fra en 1 åring for å kjøpe røyk, det er ikke greit. Men nå tenker jeg på alle de andre "hysteriske" mødrene nedover i denne tråden.

Når ungene er i seng sitter vi ute på terassen og nyter livet. Uten babycall....

Jeg har gjort sånt. Jeg var nesten 17 da jeg fikk gutten min, og jeg var totalt idiot. gikk turer på over to timer mens lillemann lå hjemme og sov. Fy faen som jeg angrer!

Annonse

LITT forskjell på en 6-åring og en 1-åring da. En på seks forstår faktisk at HER er telefonen, tast 110 om det begynner å brenne!

Ville aldri aldri gått så langt at jeg ikke så huset om ungen lå og sov. Da ville jeg heller ringt noen å bedt dem kjøpe noe for meg.

Nå refererte jeg til hun som skulle vurdere det når ungen var 10, da....

Jeg skrev jo og at jeg ikke hadde gått fra en 1-åring.

Og babycall når man bærer ut søpla? Med monitor? Jah

Skjønner virkelig ikke at dette er SÅ krise. Er jo noen som skriver at HI ikke burde hatt barn en gang. Ærlig talt, det er vel og ta litt i.

Jeg hadde ikke gått fra ungen min når hun sov, men at andre gjør det for da virkelig være opp til dem.

Så lenge, selvfølgelig, at det er snakk om noen minutter og at det er noe som kun hender en gang eller to.

Og hun som snakker om at hun ikke ville latt en 9-åring være alene, men KANSKJE en trygg 10-åring, hjelpe meg altså!

Barna hennes kan jo ikke akkuratt ha særlig god selvfølelse og selvtillit om hun er SÅ overbeskyttende.

Det tror jrg hvertfall IKKE er bra!

Mange hysteriske her inne, ja.. Jeg ville aldri ha gått til butikken og vært borte i 15 minutter, men jeg har ingen problemer med å hente posten, gå ut med søpla, sitte på verandaen osv uten babycall..

Meg som hadde med babycallen: Mitt barn kunne våkne lett, og fant på MYE sprell, så jeg følte det var tryggest å ha babycallen i tilfelle han fant ut at han skulle rive i filler bamsen og ete fyllet, fly av senga osv osv (kunne ikke lenger ha sprinkel da han HOPPET ut av den).

Hadde jeg hatt et rolig barn som ikke ga meg mer grå hår enn en vill tenåring, kunne jeg GLATT gått med søpla uten monitor, men ikke denna gitt, han var (og er) helt apekatt ;)

Jeg er ikke en streng eller overbeskyttet mor, har også gått fra barna mine i bilen mens jeg har handlet melk i butikken, MEN aldri om jeg hadde latt ett 1år gammelt barn være alene hjemme i 10 min, ikke i 5 minutt en gang..det er galskap.

20:22, ja men det er klart at det blir litt anderledes da.

Mine unger har heldigvis aldri funnet på noe "sånt", og de har heller aldri klatra ut av senga når de var gamle nok til å klare det. De har bare liggi og ropt...

Men, dette er diskutert så mange ganger her. Og det er SÅ mange som ikke går utenfor døren i egen hage når ungen er inne og sover. Mange som ikke dusjer engang, når de er alene hjemme med barn.

Igjen, jeg mener ikke at man skal gå fra en baby for å kjøpe røyk på butikken, menne.... Det finnes jo grenser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...