Gå til innhold

spedbarn-baby-smårolling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensene da?

Skrevet

Spedbarn og baby er det samme. Inntil 12 måneder.

Smårolling er inntil 3 år.

Skrevet

Jeg tenker på spebarn som nyfødt (opptil 3 mnd). Det er vel det samme som infant på engelsk og betyr den aller første leveperioden før barnet kan prate/ babble. Definisjonen er alikevel opptil 1 år, men kjenner ingen som sier spebarn om en på 11 mnd...

Baby er ikke så strengt synes jeg, men de er vel baby det første året.

Skrevet

etter at barnet er et år, så kan det ikke falle meg inn å kalle det "baby". Baby er når de er helt forskjellig fra barn og voksne, når de er året (og til tider før det også) så beveger de seg, ytrer meninger, spiser vanlig mat, har preferanser for lek, kan kommunisere osv osv.

En baby ligger på ryggen og pludrer.

Skrevet

Det korrekte er vel at de er baby til de fyller 1 år. Men for meg er det litt flytende overgang. Da jenta mi var liten syntes jeg at hun ble så fort "stor jente" og følte ikke at hun var baby lenger da hun var 10 mnd. Hun hadde mye hår, fått tenner, bablet og gikk rundt bordet.

Venninna mi sin derimot er 14 mnd og er fortsatt mye baby. Ingen tenner, ikke begynt å gå og liten og spedbygd.

Jeg har aldri kalt en på over 6 mnd for spedbarn, det bruker jeg bare om de aller minste babyene. Egentlig sier jeg vel bare spedbarn så lenge de ser nyfødte ut. Sånn cirka fra 2-3 mnd er det baby for meg.

Skrevet

Da min var ca 2.5 mndr så merket jeg at han nok ikke var spedbarn mer. Han kunne jo ting, som for eksempel ooo ååå aaa æææ lyder, smilte en masse, og han tok rangla fra meg og stappa den i munnen. Det gjør ikke spedbarn, de ligger liksom bare der, og alle bevegelser er ukontrollerte.

Babyforklaringen de andre har kommet med er jeg enig i.

Smårolling kan man vel bruke til nærmere skolestart, eller til barnet selv sier at nå er de altså stor gutt/stor jente. :)

Skrevet

Ifølge ordboka er spedbarn også inntil 1 år. "spedbarn (av *sped) barn under ett år"

Skrevet

Hvem er du 19:17. Du må jo være en av mine venninner for min minste har to tenner og går ikke hehehe.

Skrevet

Man kan vel enkelt og greit si at spedbarn er det norske ordet for baby. :)

Skrevet

Forskjell :)

Jeg ser på spedbarn som en baby som kun får melk (aner ikke om det egentlig er så men) så da regner jeg det frem til ca 4 mnd. Frem til de er 6 mnd er de babyer, men rundt den tidne er de aller fleste babyrefleksene vekk, og de går dermed i mitt hode over til å være unger... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...