Gå til innhold

Baby på 12 måneder kan fint kles som oss... vi snakker vel ikke kulde når det er 19 plussgrader og sol?

Anbefalte innlegg

Bare ble provosert av ei som svarte på tråden om 11 mnd og strømpebukse idag.

Hun påstår at en på 12 mnd må kles mer enn henne fordi "babyen" på 12 mnd tåler kulde dårligere enn henne som voksen. Men er 19 grader og sol KULDE??

Fortsetter under...

Enig med deg, men her i huset ble jeg nedstemt. Var ca 19 grader her igår og vi skulle på trilletur med svigers. Babyen vår er 9 måneder.

Vi gikk uten jakka, og det var utrolig varmt i sola og ikke kjølig i skyggen heller. Mannen min og svigermor insisterte at babyen hadde på strømpebukser, bukser, ull sokker, jakka og ull lua og skjerf. I tillegg måtte hun sitte på sauskinn. Syntes det var unødvendig mye og ungen holdte på å svette i hjel.

Men så de etterpå at det var litt for mye? At de hadde kledd på for mye?

Når det er sagt så er det ingen som får bestemme slik over min baby, du må bare stå på sitt. Skulle gjerne likt å sett dem kledd slik...

Oi, min baby satt i vårpose i bare inneklær, solhatt og barfot idag. Han hadde det helt topp. Ikke kald noen steder. På et tidspunkt satt han uten bukse i vogna (i skyggen), men var fortsatt varm og storkosa seg. Han er snart 11 mnd.

Om natta sover han i en "singlet-body" og er helt perfekt temperert. De av den gamle skolen tror jo barna skal kles for vinter i sibir selv om det er sommer. Mamma og svigermor pakker alltid inn sønnen vår enda jeg prøver å forklare dem at han hater å ikke ha armene over dyna/teppet. Trøst deg med at du er ekspert på eget barn. Vi ville jo ikke latt ungen fryse heller..

Annonse

Jeg tenker alltid "stakkars barn" når folk kler på ungene vilt mye... Stakkars stakkars små... Og de skjønner ikke hvorfor de bare sover nedi vogna i varmen nei? Go figure...... De er slappe, antakeligvis hodepine og ekstremt varme. Huff. Glad jeg har vett.

Det er greit å huske på at det faktisk bare er april og selv om det ligger på rundt 20 i sola (i oslo) så har ikke lufta rukket å bli så varm enda, ja det er godt i sola, men i skyggen er det forholdsvis kaldt og når det blåser det samme, et barn som sitter stille, eks sover i vogna produserer heller ikke like mye varme som oss, så det et faktisk viktig å kle de minste godt nok! På bakken( gress/jord) er det også enda ganske rått og det er noe å tenke på hvis småtassene skal

leke ute. Det er en vanskelig årstid å kle til tider synes jeg, men ja mange som pakker inn ungene i for mye, akkurat som noen ikke kler de godt nok! Lue er faktisk viktig å bruke nå, øregangene på de minste er så korte, det skal veldig lite til å få ørebetennelse, i tillegg til solbrent hode, så bruk en tynn lue eller solhatt med øreklaffer!! Er ikke tilfeldig at mange små blir dårlige på denne tiden. Jeg regner med at de fleste klarer å sjekke at barna sine virker riktig temperert, eneste jeg rynker på nesa over et folk som har tepper osv foran vogna, det er galskap det!!! God påske folkens!

min på 3 har i dag gått med one piece og t-skjorte, sokker og sko, og han har vært i overkant varm. DEt er jo litt utvikling mellom 1 og 3 år, men guri han svetta som en gris på våren i fjor og forrige året også!

Kanskje hun mente KULDE i den forstand at vinden faktisk ennå er ganske kald, at bakken er kald, at skyggen er kald osv osv osv?

Det er jo helt riktig at små barn som ikke er så mye i bevegelse tåler båe, vind, sol,, temperatur osv helt annerledes enn oss voksne som er i bevegelse, som kan kle på oss hvis vi føler for det, som ikke får så lett ørebetennelse eller trekk på øynene, som regulerer varmen på en helt annen måte (gjelder både kulde og varme) osv

det er jo noe helt annet å sitte stille i en vogn på tur enn å faktisk GÅ selv

Du ble PROVOSERT altså. Uffameg da;)

Hun er vel bare redd for at babyen skal bli syk da, ikke så unormalt det vel? Og synes du virkelig at en baby på 12 mnd kan kles nøyaktig som oss. Det er jeg litt uening i egentlig.Vi kan godt droppe jakka og bare ha en tynn genser, litt vind fra eller til spiller ikke så stor rolle.

Blir det litt kaldt, så blir det litt kaldt, ikke så farlig. Tenker du sånn om babyen og?

Nei, da er det bedre og være litt for varm enn litt for kald.

Oioi, til 19.46:

Når man måler temperatur så måler man jo ikke i sola, men i skyggen. Her på østlandet har det flere steder vært 20 grader i skyggen, da er lufta 20 grader. Blåser det blir det jo kaldere, men det er ikke snakk om 20 grader i sola. I sola har det vært mye mer om man skulle vært så dum at man målte der.

Annonse

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Hmm.her hvor jeg bor har det vært 20 grader i skyggen, og den flaue vinden som dukket opp i ny og ned har så absolutt ikke vært kald. Det var samme været her i går, men der jeg jobber, 1 time unna, var det samme grader men vinden var SUR og jeg frøys litt selv med genser og bukse på. Her går jeg i kort shorts og tynn t skjorte og holdt på å svette ihjel...

Så det er veldig store variasjoner ute å går nå, da blir det også vanskelig å diskutere hva man skal ha på babyen eller hva som er "riktig". De fleste som svarer har nok rett ift der de bor tror jeg.. sm jeg sa, her var det 20 grader i skyggen, varm vind og bikini vær, 1 time unna var det 20 grader i skyggen, kjip kald vind og tykk genser og bukse vær.

WOW

Jeg hadde virkelig ikke trodd utsagnet mitt i den andre tråden skulle få så mye oppmerksomhet,og 3 copytråder for å gjøre narr i tilegg. Fantastisk.

La meg forklare litt:

1)Når min yngste (som alltid kommer til å være min baby) sitter i skyggen og fingrene er iskalde- da kaller jeg det kulde.

2) Jeg bor ikke midt i Oslo,vinden her ved kysten er langt i fra flau.

3)Og en liten stump i som sitter på en kald bleie,for bleien blir nemlig kald når det er tisset i den, fører til ett kaldt lite barn.

En stor takk til dere alle for oppmerksomheten

I Bergen i går var det 20 grader og min sønn på 2,5 hadde på seg tshorte og shorts, men så ørten unger som satt i vogn oppi odenwalderposer. da er du ikke riktig navla.

OG FOR EN MILLIONTE GANG DET ER IKKE, JEG GJENTAR IKKE BEDRE AT UNGENE ER FOR VARM ENN FOR KALD! Det der er noe forhistorisk vi ikke klarer å riste av oss. Ungene klarer ikke regulere temperaturen selv, dvs dersom de blir litt kalde kan de bli forkjølet, blir de overopphetet kan de dø. Så får dere bare tulle inn ungene deres så mye dere bare vil, min unge er heller litt kjølig på armene enn å renne vekk av svette.

20:24 føler du deg truffet siden du er så inmari frekk? Det et varmere i sola enn skyggen, ikke vits å henge seg opp i detaljer, uansett temp i dag så er det flere faktorer å ta hensyn til og jeg har ikke kritisert noen, så ta den barnslige holdningen din å legg deg!

Folk er visst veldig forskjellige på det med å kle barna når våren kommer. Nå er ikke min så liten lenger da, hun er nå 3,5 år. Men jeg har alltid tenkt at hun fryser ikke vesentlig mye mer enn meg og skal ikke overkles og svette. Likevel tar jeg noen ganger høyde for at hun er et barn og f.eks sitter mer på bakken i sandkassa og derfor kan trenge en strømpebukse i blant selvom jeg selv har tatt av min. Jeg passer også litt ekstra på ørene til barna når de er små, så en liten bomullslue eller ørevarmer brukes ofte selvom jeg går barhodet selv.

Aiaiai! Ikke rart det er krig i verden! Er ungen kald og har kalde fingre/armer så er ungen for KALD. DA KLER MAN PÅ UNGEN.

Er ungen svett i nakkegropa og varm er ungen for VARM. DA KLER MAN AV UNGEN.

Skjønner egentlig ikke problemet her jeg....

Ikke jeg heller. Og 20 grader er 20 grader; 20 grader er ikke kaldere i april enn i juni.

Og ettåringer sitter da ikke stille selv om de ikke kan gå. De beveger armer og ben opp og ned i ett kjør. Prøv det selv og se om dere ikke snart blir varme!

Nå har min baby rukket å bli 20 mnd, går snart på 21 mnd. I fjor da hun var baby, hadde jeg et godt problem med, at hun var for varm uansett. Jeg har i utgangspunktet et VARMT barn. Jeg kan ikke gå etter den greia. "ja i dag er hun kald på armene/fingerene" tvertimot. Hun kan være veldig varm da om hele ryggen og nakken. Da sier det seg selv, da tuller jeg ikke inn med masse klær. Hun hadde mye på seg kun bleie, dette var nå godt nok inne da. Men, ute hadde vi solhat, tynn kortermet t-shirt og kortbukse. Mange ganger var hun uten bukse oppe i vognen.

Nå denne våren/sommeren er det kanskje noe litt annet. Hun er mer i aktivitet og derfor blir annen varme, men varmen er der fortsatt. Lue har jeg sluttet med. Mitt barn her varmt hode, og for meg å ta på en tynn lue blir heller litt omvendt. Prøver faktisk heller å ta på en solhatt, om den så ryker av så snart den er blitt tatt på.

Jeg kan ikke helt gå etter været, jeg må gå etter jentas sin temp. Hun kan mer enn så svette om været er ufyselig. For meg er det skikkelig vanskelig å kle, det har det vært siden dag en. Merker det ikke blir noe lettere.

Bare for 2-3 dager siden, hadde hun kun på seg en tynn kjole med langermet, og hun gikk og svettet godt. Etter to/tre timer hadde hun fått nok, og ville inn å sove. På soverommet var det godt og svallet perfekt, og da sov hun også godt. Skulle jeg hatt henne i vognen, da hadde det blitt andre boller. Var alt for varmt, og skygge var det ikke å få.

Tror nok heller det kommer an på babyen/barnet sitt. Ikke alle andre sine. Babyer er forskjellige, og det blir de alltid. Du som mor vet best hva som er godt for ditt barn. Bruk morsinnstiktet ditt, og ikke andres. :)

Ikke alle som vet best for barna sine, noen trenger faktisk litt veileding når det gjelder påkledning både sommer som vinter.

Når du møter på to grinete søsken på kanskje 1 og 3 år i Frogner parken med hver sin vinterdress og fleeze som tyter opp av dressen med tykke luer...ja, da tenker jeg at moren ikke helt vet best. Det var varmt, ca 19 grader og sol på lekeplassen der. Ungene var blodrøde i ansiktet og ekstremt grinete, spes den yngste. Moren selv satt i sommerklær.

Jeg bare gikk hjem, fikk fullstendig vondt av de...

herregud,så om du 8:25 syns barna er feil kledd så er det moren som kanskje er psykisk syk?

Jeg tror heller det er mange her inne som har ett kjempeproblem med egoet sitt,og alltid må ha rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...