Gå til innhold

Hjelpe meg- vi bruker timer på raping hver natt :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegull på seks uker er plaget med vondt i magen, så det er viktig å få opp (eller ned :) all luft etter mating. Men, det tar så lang tid å få den opp!! Om natta kan det ta en time før rapen kommer, og jeg holder på å knekke sammen av søvnmangel. Det ender ofte med at jeg legger ham ned, legger meg, og tar rapen når han begynner å klage etter 0,5-1 time, men det er så vondt å gjøre det slik og.

Han har tydelig 'luftsmerter'; vrir på seg og klager, så lufta må opp før vi kan slappe av. Det samme skjer på dagen. Han kan godt rape etter amming, bli lagt i vogna, og så starte hylingen etter 20 min pga vondt i magen og rapebehov.

Er det noen med tips eller erfaringer om hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham slik at vi får opp lufta, gjerne innen ikke altfor lang tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min svigermor gav meg et tips om dette..kokt vann. Dette hjelper iallefall på jenten vår når hun ikke får opp rapen. Kok litt vann i mikroen og hell det på et t-fat for å få riktig temp, gi noen t-skjeer :) Ellers ville jeg prøvd med flere rapepauser under matingen. Lykke til :)

Skrevet

Vi hadde samme problemet når lillemann var like gammel som gutten din.

Hvilken teknikk bruker du for å få opp rapen?

Dette ble en sport for meg og samboer på et tidspunkt, så vi hadde mange forskjellige teknikker på lager ;) Nå trenger han heldigvis ikke rapes på natten lenger (dette var noe jeg oppdaget en natt ved 3 mnds alder da jeg rett og slett sovnet fra rapen..)

De jeg syns har vært mest effektive er som følger:

Hold baby i en loddrett posisjon hvilende på fremsiden av skulderen din, slik at beina hans kommer under armen din ved armhulen. Hold overkroppen hans loddrett og bytt på forsiktig banking og stryking av hele ryggen med den andre hånden.

"Sett" baby på det ene kneet ditt (ikke la ham sitte da, men støtt opp brystkassen hans mens han hviler stumpen på kneet) og bank og stryk på ryggen. Jo mer loddrett du får baby til å "sitte", jo fortere kom rapen hos oss iallefall :)

Masse lykke til, hold ut og gled deg til tarmsystemet er såpass velutviklet at du slipper dette stresset ;)

Skrevet

Jeg har funnet en "stilling" som ofte hjelper hvis ikke mini får til å rape ved bare den klappingen og strykingen på ryggen.

Sett han på høyre lår mens du lener kroppen hans litt fremover, så stryker du eller klapper han på ryggen.

Det pleier å funke hver gang her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...