Gå til innhold

Hjelp! Produserer ikke nok melk har et barn som er 6 dager gammelt

Anbefalte innlegg

På sykehuset sa di at vi daglig skulle øke med 10 ml hver dag med MMe. Når vi kom hjem i dag stod det på man pakken at en baby på 2 uker skal ha ca 80 ml. Vår baby drikker i dag 60 ml og er snart en uke gammel! Kan noen hjelpe meg? Gir jeg for mye? Han har jo et inderlig sugebehov!

Fortsetter under...

Det er vanskelig å gi dem for mye, de gulper det bare opp, så man skjønner det lett. Stort sugebehov er ikke synonymt med at babyen er sulten, suging er så mye annet også, gir trygghet og kos og trøst bl.a.

du skal gi MAKS 80 ml når barnet er ca 2 uker, det betyr ikke at barnet ikke kan drikke nært opptil 80 ml FØR det er 2 uker :)

Men kjøp inn smokk! MANGE i forskjellige utførelser (vi havnet til slutt på god gammal MAM smokk som er helt standard i utførelse, sånn antioverbitt, antisugefeil osv smokker kom rett ut igjen :)

Hvis barnet virker "sugent" utover det smokken kan lindre, gi VANN. Det kan hende barnet rett og slett er tørst, og de som gi mme må gi vann i tillegg siden de ikke kan gi "tørstedråper" pga faren for overforing :)

Annonse

Hei, babyen min fikk litt MME allerede på sykehuset da han gråt, sugde lenge på puppen og smokken. Han kunne ligge opptil 2-3 timer på puppen hver gang den første uka. (MEN ble ikke sår, så et lite tips; Bepanthen salve)

Produksjonen hadde tydeligvis ikke satt igang enda, og jeg var redd jeg hadde for lite melk. Første ukene ga jeg MME titt og ofte daglig, men prøvde å gi mindre og mindre.

Nå er lillegutt 3,5 mnd og jeg fullammer! *stolt*

Det var kjekt å innse at jeg faktisk hadde nok melk likevel. Jeg trodde ikke jeg hadde nok pga ammerot med førstemann.

Og smokken gikk i ett kjør;)

Hva er dette for noe BULLSHIT??! De som får MME trenger aldeles ikke vann i tillegg, og 80 ml er IKKE MAKS; det er kun veiledende!! Herrejesus hvilke ignorante folk, håper du ikke hører på det innlegget HI! Babyen din skal få spise seg mett, enten h'n trenger 60 eller 100 ml!

På 70-tallet inneholdt MME stoffer som var tungtfordøyelige for nyrene og man måtte derfor være restriktiv, men det er for guds skyld 40 år siden, når skal dere få det inn! Ting forandrer seg!

Hei Hi

Hvis du klarer så la ungen få suge melk av deg, ofte dersom du vil ha mere melk. Om du må la ungen få MME så la den få pupp først. Vet ikke om du er sår, det var jeg. Gikk heldigvis over etter ca 2 uker, og ammingen gikk flott for meg etter det. Mange har problemer med å "gi ned" melken, da kan man få en resept på oxytoksin nesespray fra legen. Den vil starte nedgivningsrefleksen for deg, slik at du slipper melka ut til ungen. Husk å drikke mye vann og ha det rolig rundt deg når du ammer. Legg deg gjerne på soverommet og slapp av i fred og ro. La ungen få tømme begge brystene.

Ungene har også såkalte økedager der de henger på puppen omtrent hele tiden. Disse dagene er slitsomme, men nødvendige for å øke produksjonen slik at man får nok melk.

Lykke til :)

Annonse

Hei, du bør nok prøve å legge barnet til brystet ved hvert måltid uansett. Sugingen til barnet stimulerer til økt produksjon på en bedre måte en pumpene gjør. Barnets suging er veldig mye mer effektivt. Råder deg til å legge barnet til til hvert måltid, samt pumpe deg. Du bør merke en økning i løpet av ikke så altfor lang tid. Det er svæt sjelden man har for lite melk, men du kan jo være en av de som trenger å få hjelp for å stimulere produksjonen. Ville uansett prøvd å starte med å legge barnet til ved hvert måltid, og deretter pumpe begge sidene samtidig i ca 20 minutter, også på natten.

Lykke til videre :)

(Har selv et prematurt barn, samt at jeg er iferd med å bli sertifisert som ammehjelper)

Men, når du har forsøkt det 23.24 sier et par uker, og det ikke funker (flott hvis det funker, men hvis det ikke gjør det), så er det absolutt ikke feil å gi MME. Jeg holdt på å slite livet av meg med å absolutt skulle fullamme, gjorde absolutt alt riktig, åt og drakk og sov og pumpet og ammet og ammet og ammet og ammet og gråt og sprayet som en gal med den nesesprayen og når legen nektet meg afipran (rikshospitalets melkeproduksjonskur) så falt verden litt sammen, samtidig som jeg kjente at skuldrene ble litt lettere. Det var en forferdelig sorg å gi opp ammingen, men jeg holdt på i over 4 måneder, hadde enkelte dager der jeg kun satt i senga og ammet og sov, ammet og sov, jeg gikk så langt at jeg trodde pumpa ikke var effektiv nok, og sugde og spyttet ut melk selv!! Jeg SKULLE amme! Men det er ikke alltid det går, sånn er det bare! Mini og jeg fikk et helt annerledes liv etter at jeg begynte å gi MME, vi fikk tid til å bli kjent med hverandre, absolutt alt ble mye bedre!! For ikke å snakke om parforholdet. Jeg håper dypt og inderlig at jeg kan amme neste gang, men om det blir sånne problemer, så tror jeg at jeg gir det maks 2 mnd neste gang...holdt på å bli helt gal!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...