❤lilleprinsentilmamma❤ Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Har dere tenkt til å la babyen få smake annet enn morsmelk , når den fyller 4 mnd? Helsesøster anbefalte meg å bare gi mm frem til babyen er 6 mnd., siden jeg har så mye. Men, jeg har lyst til å gi smaksprøver v/ siden av mm alikevel. Hva gjør dere?
susa :) Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Jeg kommer nok til å gi henne litt smaksprøver når hun blir over 4 mnd. Kanskje jeg venter til hun er 4,5 - 5 mnd. Tenkte uansett å begynne med avokado denne gangen og vente med grøt til hun har smakt forskjellig frukt og grønt:)
Adrianne1 Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Dette har jeg også fundert mye på... Lillegutt på 3,5 mnd får bare mm, og legger godt på seg. Han har nå begynt å spise mere før han legger seg for kvelden, og sover derfor lengre perioder av gangen. Så foreløpig ser jeg ikke behovet for å gi han grøt e.l. Men samtidig er det mange som sier at det er lettere å få babyen til å godta nye/ukjente smaker fra 4 mnd. Gleder meg veldig til å begynne å gi smaksprøver Men jeg vil jo ikke begynne å gi han annet enn morsmelk fordi JEG synes det høres gøy ut heller Jeg tror vi ender opp med å velge den gyldne middelvei - 5 mnd
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 Lurt å begynne å gi smaksprøver på grøt. Jeg har begynt nå. Han får noen skjeer hver dag rundt lunsj-tider pga da får jeg sett reaksjonen på om magen tåler det og nattesøvnen blir ikke forstyrret. Etterhvert om et par uker kommer han til å få grøt om kvelden og så en fruktmos til lunsj. Og selvfølgelig mme i tillegg da. Avokado med litt banan f eks er fint å gi men noen kan reagere veldig på banan og få magevondt. Avokado "smører" tarmen og hjelper magen. Har også erfart at det er lurt å begynne å gi med skje ganske tidlig for det blir ikke akkurat lettere med tiden. jenta mi fikk noen skjeer med mme bare for å venne henne på det fra hun var 2 mnd.
Marsipanmor Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 min er 5 mndr og jeg begynte med litt smaksprøver da han var 4 mndr.. han får litt forskjellig, men veldig lite da.. et par skjeer.. noen dager får han ingenting.. det er bare for å gi ha litt andre smaker.. begynner med det litt mer etterhvert.. fant ut at han ikke tåler kumelk, så er ikke så mye vi får testet heller..
Nea og juniors mamma Skrevet 23. april 2011 #6 Skrevet 23. april 2011 Poenget med å gi smaksprøver fra 4 mnd er ikke å erstatte mm eller mme men å gjøre barnet kjent med forskjellige smaker. En lillefinger dyppet i forskjellig mos er tilstrekkelig og det er ikke snakk om mengder som metter før 6 mnd alder. Viktig er det også å ikke gi for mange smaksprøver samtidig mtp matallergi, men prøve seg sakte frem. Undersøkelser viser klare tendenser til mindre matkresenhet hos dem som får smake på forskjellig tidlig (det finnes unntak selvfølgelig). Synes fint du kan begynne, gutten min på 3 mnd er også god og rund men skal få smake på div om en mnd for det Husk selv å spise variert da morsmelken tar smak av det du spiser.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 Tja, man gir jo mat for at det skal mette. Smaksprøver på ting som avokado, banan osv er for å bli kjent med de smakene som du sier men det er for å mette også. Vi gir ikke velling/tynn grøt nå pga han skal bli kjent med smaken men pga han skal bli mer mett. Men er helt enig i det du sier om mat og det å bli kresen.
Lady86 Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Av ren nyskjerrighet begynte jeg med fruktmos når han var litt over 4 mnd. Har prøvd mange forskjellige, men han har ikke likt det. Men nå fant jeg noe med jordbær- og eplesmak og den elsket han. Så kommer til å ha et mellom måltid hver morgen med dette. Frukt er jo sunt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå