Gå til innhold

MErkelig navn, far er helt opphengt... Din mening?

Anbefalte innlegg

Jeg må først bare si at jeg IKKE liker det selv, men far mener dette er et "superstilig" navn.

Han er over snittet interessert i norrøn mytologi og har nå falt litt for navnet Hel (uttales som det engelske Hell!) Hun er gudinne over underverdenen og råder over døden. (dødsriket)

Jeg har sagt jeg liker navnet Saga og han har da funnet ut at Hel Saga vil være bra, evt Hel Edda. Begge vi foreldrene og begge barna vi har fra før har norrøne navn (hans er veldig vanlig, over 8000, mitt er uvanlig men kjent med ca 179, barnas er under 400 navn begge to)

Jeg mener å kalle barnet noe slikt i et stadig mer internasjonalt samfunn er fullstendig idiotisk, og vil hemme barnet og være anledning for mobbing, hun vil nok ta i bruk sitt mellomnavn så raskt hun kan velge!

Han synes likevel det er kjempekult.

Hva mener så dere? Er det galskap å kalle barnet Hel? (Hel Saga, Hel Edda, Hel etellerannetMellomnavn)

Fortsetter under...

Saga og Edda er flotte navn. Edda mest fordi det står fantastisk godt til de to vi allerede har også. I tillegg liker JEG Katla og Etna. (jada, veit det er vulkaner:p Hehe)

Men Hel passer liksom ikke helt inn i mine fremtidige barnenavnplaner:p

Annonse

Jeg tror faktisk han mener det helt seriøst, han har nevnt det sikkert 30 ganger i dag!

Jeg tenker ondskap, død og ikke minst Helan og Halvan selv...

Og så vondt vil jeg da ikke en liten vakker pike i fremtiden!

HI

Kan da ikke kalle et uskyldig lite barn for et navn som direkte oversatt betyr helvete.

Virker verken oppegående eller glad for å få barnet.

Hvorfor vil han oppkalle datteren sin etter gudinnen for underverdenen?

Oppkalle etter noe grusomt og nådeløst...

Oppkalle etter døden..

Gudinnen (som hun jo var) hadde også mange gode kvaliteter og voktet over de som døde av sykdom eller alderdom... (det var bare de som kom til Hel) De som deretter døde i Hel, (som jo stedet ble kalt) endte opp et annet sted, Niflheim antar jeg, uten at jeg husker helt i farten.

Så altså, hun var jo ikke slem eller noe, og fremstilles som en av de vakreste gudienne, selv om hun også gjerne var halvt skjelett eller halvt blå!

Men jeg er jo inne på samme tankegang altså, et vakkert barn med et slikt navn. Tenker dog mer på dagens engelske betydning i et stadig mer internasjonalt samfunn...

HI

Det er greit å velge norrøne navn, mange flotte å velge mellom. Hel er jo grusomt. Mannen din får prøve å roe inspirasjonen litt ned, barnet kan jo ikke hete noe sånt selv om gudinnen Hel var snill. Litt for mange andre assosiasjoner.

Lykke til :)

Annonse

Om han liker norrøn mytologi er det jo bedre å gå for disse gud/gudinnenavnene:

Saga

Eir (Eira)

Tyr (Tyra)

Frøya

Edda og Embla er også fine norrøne navn.

Katla er også fint.

Hel er jo ikke ille, men har litt ugheldige assosiasjoner, og høres ut som det mangeler en -e. Men Helle er jo noe helt annet, og ville ikke gått for det om de andre barna har norrøne navn. (hva heter de?)

Mange av de navnene man finner i gudediktene ble også brukt som navn på folk, men Hel har aldri vært en del av navnetradisjonene, heller ikke i norrøn tid, i den grad de skriftlige kildene forteller om det. Jeg blir helt oppgitt over folk som bare plukker navn de synes er kule fra den norrøne mytologien uten å sette seg inn hvem personene er og hva de står for (som f.eks Loke). Nå virker det som om mannen din er over gjennomsnittlig orientert, og som du sier er Hel en sammensatt figur som også har mange positive sider.

Den viktigste grunnen til å ikke bruke navnet er likevel at det gir assosiasjoner om helvete - også på engelsk, og det kan godt hende dere ikke vil få lov til å bruke det som navn. Selv om man synes navnet høres kult ut må man tenke på hvordan folk oppfatter det når hun skal presentere seg selv når hun blir eldre...

tror ikke du får bruke Hel, er noe i navneloven som kan ødelegge de planene. husker ikke helt, men noe om at navnet ikke skal minne om stygg ord, og hel blir uttalt utenlandsk som hell.

men hel ble jo ofte omtalt som dødsriket i mytologien, så skjønner ikke helt pointe med å bruke akkurat det navnet.

ta heller og se om dere finner et annet, saga er fint. men hel ville ikke jeg ha brukt, og jeg elsker norrøne navn.

Det er ikke bare i det internasjonale samfunnet utenfor Norge et slikt navn kommer til å bli lagt merke til. HVIS det hadde blitt godkjent.

Vi har plasser i Norge som heter Hell og Helvete, stedsnavn og lokale navn.

Tanken streifer tvert på helvete og død når vi hører disse stedsnavnene og hvordan blir det da for en søt liten pike som blir assosiert med død??

Nei, det der er å dra det litt langt!

Jeg synes egentlig Hel er et veldig fint navn, men det er et vist problem med det i engelskspråklige land, selv om stavemåten er annerledes. Så lenge hun haret mellomnavn, og spessielt om dere bruker begge synes jeg det er fint og burde fungere. Om det skulle bli et problem er det jo bare for henne å presantere seg med bare Saga.

Før dere tar diskusjonen videre kan du jo ta en telefon for å sjekke om det er mulig å få det godkjent i det hele tatt. I navneloven står det at man ikke kan velge navn som kan være til belastning til barnet, og å hete "helvete" vil jeg absolutt tro kommer inn under den paragrafen.

Om det mot all formodning skulle være lov å bruke det, hadde jeg som mamma brukt min vetorett og rett og slett nektet. Dere må finne et navn begge liker, han kan ikke forlange et navn du ikke kan leve med.

Det går ærlig talt ikke an å kalle en jente for Hel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...