Gå til innhold

Nattamming på hvilket signal? Venter dere til babyen gråter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Relativt fersk mamma med et spørsmål jeg virkelig lurer på. Min lille drømmeprins er 6 uker og 5 dager og vi begynner å kjenne hverandre ganske godt nå omsider;) På dagtid blir det sjelden grining før han får pupp, jeg leser signalene om sult før han "behøver" å gråte. Men på natten derimot. Her er jeg oppriktig usikker på hva som er best og hva som er "vanlig". Min sønn er en liten bråkmaker om nettene. I begynnelsen trodde jeg alt dette var tegn på sult. Noe som viste seg å være feil. Han sover faktisk mens han bråker som et lokomotiv (ante ikke at så små kropper kunne ha så mye lyd som ikke er gråt!), eller så har han små oppvåkningsperioder før han sovner igjen. Nattesøvnen hans ble ødelagt av at jeg tolket hvert pip som sult. Men jeg er fremdeles usikker og sover litt "på nåler". På dagtid ser jeg ham jo og ser signaler på sult. På natten kan jeg jo ikke ligge å stirre på den lille søte munnen og vente på matsignal. Skal jeg prøve å sove og være trygg på at han sier ordentlig fra når han trenger mat (altså begynner å gråte)? Begynner å bli relativt sliten av så lite søvn. Og jeg tror kanskje mye er unødvendig slitenhet, for lilleskatten er veldig flink til å skille dag og natt. Den siste uka har han spist kl 23.30 og så ikke igjen før 03.30! Og da er det aldri gråting. Bare masse bråk;) Og så tar jeg ham opp når han virkelig begynner å kave og vifte med hele kroppen. Hvordan gjør dere det?

Vi sover forresten nesten i samme seng. Dvs han har en liten søt seng som er montert på vår dobbeltseng, på min side. Så vi ligger veldig nærme. Men ikke så nærme at han kan ta puppen selv.

Dere supererfarne syns sikert dette er helt vanvittig teite spørsmål, men bær over med meg, jeg er helt ny på dette og lurer virkelig!

Ellers så nekter han plent å legges tilbake i sin seng etter maten kl 03.30. Da blir det soving i min armkrok. Og så mat igjen kl 06 ca. (Da er han klar for å stå opp. Sukk;) ). Er det flere som har det sånn med deres små? At de ikke vil tilbake i egen seng, enn hvor nær den er mamma etter nattamming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

min gutt ville heller ikke over i egen seng etter de siste par nattammingene da han var så liten...

Når det gjelder siganl på mat er det jo veldig forskjellig og noen barn hyler som en gris når de er sulten, mens andre må man se på klokken for å skjønne at de skal mates... Det høres ut som din gutt er lik som min var på den tiden... Mye bråk om natten, men ikke gråt. Jeg tok han opp for amming når han våknet og ga sine vante mat-lyder. han spiste alltid ved tilbud av mat da jeg gjorde det. Tror ikke han har grått en eneste gang om natten av sult. Men kaving, grynting, pusting og pesing var det nok av! Mulig jeg tok han opp for ofte, men det funket jo greit. Ble ofte annenhver time på natten da han var så liten som din er nå.

Jeg ville bare fortsatt som du gjør nå. Det høres ut som du er flink til å lese barnet ditt og da skal du bare stole på magefølelsen :-)

Lykke til!

Skrevet

2010mammaen, vet du hva, jeg er så utrolig takknemlig for svaret ditt! Takk takk takk! Har følt meg sån usikker og alene om ansvaret på dette med nattammingen og signaler. Supert å høre at det finnes andre brpkmakere der som heller ikke gråter;) Og glade skal vi selvsagt være for det!

Takk=)

Skrevet

Hihi min lillegutt er/var også sånn, han lå lenge og kavet og suttet på hendene sine istedenfor gråting når han var sulten, men jeg prøvde ofte å vente å se hva som skjedde og om han roet seg etterhvert, noe han gjorde en sjelden gang, men hvis denne "kavingen" holdt på var han sulten, og hvis jeg ventet eenda lenger resulterte det i at han "vekket" seg selv og ble mer våken og deretter vanskeligere å legge tilbake i sengen sin, så jeg lå også ofte sånn som du å prøvde tolke signalene hans og ikke vente for lenge og heller ikke for kort på en måte, hehe...

Nå er han 4 måneder (herregud tiden flyr) og gråter fortsatt ikke når han er sulten om natten, nå bruker han smokk, og hvis han begynner kavingen gir jeg han smokken, og da sovner han som regel videre, men hvis han er sulten ligger han å sutter på smokken evig lenge og kaver enda mer, og da er det bare å ta han opp for mat :D

Når det gjelder at han ikke vil tilbake i sin egen seng etter nattamming, skjedde en gang i blant (og fortsatt), så det hendte jeg lå en stund(og sovnet) med han ved siden av meg/oppå brystet mitt, da jeg våknet en lang stund senere sov han så godt at tror ikke han merket han kom over i sengen sin, og det fungerte/fungerer greit her i gården hvertfall :) men som sagt hendte det bare innimellom, men gjør som du føler fungerer for dere tenker jeg:D det retter seg vel etterhvert :)

Skrevet

Ikke lett alltid det der, kjenner meg godt igjen. Er selv førstegangsmamma og tok han opp hele tiden før nå han laget lyd på natten for jeg trodde han var sulten. Mini her bråkte mye til tider, grynter og snorker og herjer på med armer og bein, men har forstått det sånn at de kan streve litt mellom søvnfasene. Han er 3 mnd og bråker ikke så mye nå som før, det roer seg etterhvert.

Uansett, når han våkner og er sulten, da sutrer han med en gang. Pleier å prøve å dytte i han smokken men stort sett går den rett i retur og sutringen fortsetter. Da er det bare å ta han opp å mate. Så her i gården tar jeg han ikke opp med mindre han sutrer, for det er hans måte å gi beskjed på.

Sov du, med god samvittighet :) Småen tar ikke skade av å sutre i to minutter hvis det skulle skje. Dessuten virker det som du har fin rutine på matingen :) Gjør som du føler er best, det er riktig for barnet ditt.

Jeg er så heldig at jeg har en baby som sover godt i sengen sin, så det er aldri noe problem etter mating.

Lykke til videre og god påske :D

Skrevet

Min gutt har altid pleid å sove lenge (5-6 timer) för förste nattamming i 3-4-tiden. Jeg har tatt ham opp för han vekker pappaen sin og vi har listet oss ut i stua for amming. Han har fint godtatt å bli lagt tilbake i sin egen seng etter å ha sovnet på armen. Plutselig en natt når han var 2 mnd så sov jeg antagelig så tungt at jeg ikke våknet av kavingen hans. Og da fortsatte han bare sove natta igjennom (8 timer). Det har han fortsatt med siden :-)

Skrevet

Hei :)

Her sover vi også med slik seng som dere har... er veldig glad for at vi gjorde det slik, for jeg hadde blitt gal om jeg skulle stått opp hver gang mini skal ha mat!

Min har alltid villet ha mat hver 3. time ca på natta.. han er 5 mndr nå.. og det kan gå opp til 4 timer.. men er stort sett 3 amminger i løpet av en natt.. Jeg prøøøøver å legge han tilbake etter amming, men er ikke alltid han vil... noen ganger sovner jeg under ammingen også og da blir han jo også liggende.. Du kan nok helt sikkert la han vekke deg når han er sulten.. jeg husker godt hvor mye jeg tenkte på dette i starten, og jeg begynte å sove så mye bedre etterhvert da jeg tok det mer med ro over at han skulle si fra..

Du kommer helt sikkert til å bli mye tryggere på dette etterhvert.. jeg husker de første 3 mndr var mye usikkerhet og prøving.. :)

Skrevet

Skjønner deg sååå godt-hadde samme "problemet" med min jente her en periode.

Hun gråt heller aldri,men myyye kaving og grynting og fjasing var det.

Frem til hun var ca 10 uker så tok jeg henne opp hver gang hun begynte sånn..det kunne på det verste bare gå 1,5 timer mellom hver amming på natten..og tilslutt så tenkte jeg at hun er umulig sulten HVER gang hun begynner å kave seg opp.

Så jeg stålsatte meg,is i magen,og ventet... ventet på hva som skjedde om jeg lot henne kave littegranne på natten.

og hva skjedde tror du?

Jo,hun sovnet til igjen! :-D Av seg selv. Hurra!

Og på denne måten gjorde jeg det... lot henne "kave" litt sånn ca annethvert måltid..så da sov hun etterhvert 2 timer,3 timer og plutselig 5 timer uten mat og tilslutt så sov hun hele natten uten noe problem.

For her i huset begynte hun å sutre når hun faktisk VAR sulten. Det merket jeg veldig raskt.

Sånn var det hos oss iallefall. :)

Sikker på at du gjør det som er riktig for deg og lisjen din.

Og jeg har iallefall troen på at de små sier ifra om de viiirkelig er sultene- sånn på ordentlig. ;)

Skrevet

Jeg ser rett og slett på klokka jeg. Om han kaver og styrer på etter en time feks så hjelper det alltid å gi smokken og stryke han litt på kinnet.

Jeg brant meg mye på det der når han var helt nyfødt, gikk å laget en flaske med mat og endte med at jeg måtte tømme den ut for han var jo aldeles ikke sulten. Sløste mye mme da.

Nå ser jeg på klokka og har begynt å kjenne han såpass godt nå at jeg kjenner signalene på nettene også.

Han er 3 mnd og spiser ca 3 ganger fra han legger seg kl 19 og frem til kl 07-08 ca.

Han har sovet i sin egen seng fra dag 1, tar han aldri oppi senga om natta. Kun på morgenen hvis vi ikke orker å stå opp helt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...