Gå til innhold

Når man g¨r på lavkarbo, er det kun karbohydrat-mengden man må se på, for å gå ned i vekt`?

Anbefalte innlegg

Vet at det er viktig å spise fett og proteiner, men er det fordi "kroppen har godt av det", eller bidrar fettet og proteinene også til vekttap?

Tenker bare når jeg går i butikken å handler, da er det vel bare karbohydrat-mengden jeg trenger se på?

Fortsetter under...

Du trenger bare å tenke på mengden karbohydrater, ja. Hvis du spiser riktig, får du uansett ikke i deg mer i kcal (kalorier) enn du forbrenner likevel. Spis nok fett, siden dette holder deg mett lenger og det trengs for å holde fettforbrenningen vedlike (ketose).

Redusert inntak av karbohydrater gjør at energien må komme fra fett og proteiner.

Det er viktig å ikke ligge for lavt i kalorier, for da går kroppen over i sparemodus.

Hvis du skal være i ketose er en god formel:

15 g. karbohydrat (damer) 1.5 g protein x vekt, resten fett.

Regnestykket ser sånn ut hvis du er 80 kg:

Totalt kcal pr døgn: 1680

15 g karb a 4 kcal = 60 kcal

120 g. protein a 4 kcal = 480 kcal

126 g fett a ca 9 kcal = 1140 kcal

Spis deg mett, ikke mer. Spis når du er sulten, ikke når klokka sier at du skal spise. Styr unna for mange erstatningsprodukter og kunstige søtstoffer.

Bruk smør og oljer, styr unna margarn pga at det er kjemisk framstilt fett.

Det var veldig oppklarende, tusen takk :) Jeg veier faktisk 80 kg ;)

Men har et spm, sikkert super dumt, men hva er forskjellen på smør og margarin ? Trodde det var samme greia?

men dersom du ikke følger en tilnærmet karbofri diett så er det viktig å få med seg det faktum at jo mer karbohydrater du får i deg jo mindre fett må du spise.

Annonse

smør kommer fra kua

margarin blir kjemisk fremstilt på fabrikk, er en blanding av kjemisk fett og planteoljer.

Gode oljer er f.eks olivenolje, rapsolje, cocosa.

Bare smør er smør (meierismør).

Hilsen ketolysekursholder i Hamar

Ok, nei jeg er nok ikke i ketose, Holder meg til under 20 kh om dagen. Er det mye det kanskje ? Jeg har hvertfall gått ned 4 kg på en uke, så er veldig fornøyd med det. Men det var sikkert bare en pangstart, også daler det litt.. er det ikke sånn det pleier være ? =)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...