Gå til innhold

Kan man jobbe i hagen\klippe plenen idag?

Anbefalte innlegg

Kanskje litt sent på kvelden, men vi har holdt på i hagen idag. Diskuterte litt om det var greit, sånn med tanke på helligdag. klippet ikke plenen siden det bråker, men raket og hogget litt. Naboen bygget en hytte i hagen sin, og han hamret litt.

Hva mener dere om helligdager?

Fortsetter under...

Jeg synes det er noe tull å skulle holde helllligdagene hellige...dvs ikkke kunne gjøre noe som helst... Spesielt nå man vet hvor mange i dette landet som ikke er religiøse, eller praktiserer en annen religion.

Vi ordnet i hagen i dag og da kom naboen med en utskrift fra lovdata om at man ikke kunne arbeide i dag... Så nå sitter vi her, har masse vi har lyst til å gjøre i hagen som ikke bråker, men orker ikke provosere naboen, så vi får vel holde oss i ro, og heller ornde hagen på ettermiddagen i uken når vi er tilbake på jobb.

Folk skulle ha hatt lov til å gjøre det de ville på helligdager synes nå jeg.

Irriterende med statskirke gitt...

Annonse

Hei hei

Jeg tenker også at det er viktig å tilpasse og å ta hensyn. Jeg har ingen religiøs tilknytning, men tenker at jeg ikke skal plage naboer når de vil kose seg i ro og fred..

Jeg klipper aldri plen på en søndag, og det hadde ikke falt meg inn å gjøre det i dag. Jeg har plantet og luket litt.. og raket. Og også hengt opp klær. Og faktisk slo jeg inn 1 spiker med 5 slag, siden jeg hadde kjøpt meg flott potte til å henge på veggen.

Jeg har vokst opp i familie der vi aldri bråker på søndager eller store helligdager. De er heller ikke religiøse, men mine besteforeldre var kjøpmenn, og de eneste gangene de kunne slappe av og få fred, var på søndager. Så da har det blitt sånn..

Jeg tenker at jeg ikke vil plage mine kjempekjekke naboer med bråk ihvertfall!

(Og jeg føler det er litt typisk i det mer og mer egosentriske samfunnet vårt å få svar som: Jeg gjør bare det jeg vil!!!! Bråker og bygger akkurat som det passer meg best!...

Og dersom det er så motstand mot å holde "helligdagen" hellig, så spørs det om de heller ønsker at det skal bli en arbeidsdag da? De har jo ikke noe grunnlag for å ha fri egentlig da? Eller?)

21.32 her: Jeg er ganske enig med deg, men jeg hadde ikke reagert om naboen klippet plenen på en søndag, så lenge han gjør det når folk flest er våken. Så her mener jeg at selv om man kan bråke "så mye man vil" frem til 23, så burde man ta såpass hensyn at man ikke klipper plen eller hamrer som gale eller bruker trykkbor og sånt etter f.eks. 21.00. Men det gjelder hverdag som helg det. For meg altså.

Vel, naboen din burde lest litt mer nøye på den utstkriften sin. Det står vel bare det at en ikke må forstyrre med utilbørlig larm, der. Vanlig arbeid i hagen bråker vel ikke slik at det kunne dere godt ha gjort. Gressklipping kan vel være litt bråkete, slik at det kan kanskje falle innenfor hva som må anses som utilbørlig larm. Synes ikke dere bør la dere skremme fra å jobbe i hagen nå som dere har fri - men det er vel greit (og i samsvar med loven) å unngå bråkete arbeid :)

Annonse

Vi klipper ikke plenen eller bråker på helligdagene. Og jeg syns helt ærlig at det er en uting hvis man f.eks bor i byggefelt slik som oss.

For selv om DU kanskje bare bruker en time på å klippe plenen, så gjør kanskje også de tre andre naboene også det - men du kan være sikker på at ikke alle gjør det samtidig. Og da har man det gående da, men during hele forbaska dagen og ettermiddagen. Ikke mye koselig å sitte ute å grille og kose seg når det bare er bråk rundt forbi!

Men aktiviteter som ikke bråker, som å rake, plante, rydde osv får hver gjøre som de vil med..

Vi klarer i allefall å planlegge å ikke klippe plen på søndager og andre helligdager! Selv med en stappfull timeplan.. Det burde alle andre også klare, egentlig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...