Gå til innhold

Ferie med 3 små barn, alderen 2-6 år. Hvor går ferden? Trenger tips av erfarne feriefolk =)

Anbefalte innlegg

Gutter på 2 og 3 år, jente på 6,5 år. Har ferie i 2 uker, begynnelsen av juli. Dette blir vår første ferie sammen, og vi gleder oss vilt =)

Har tenkt på campingferie i Sverige, kjøretur i Norge etc. Vi bor i nord-norge forresten...

Fortsetter under...

Lei en hytte et sted og kjør dit på kortest mulig tid ;)

Vår erfaring er at å bile fra sted til sted og overnatte på flere steder gjerne blir stress. Lengste vi har kjørt er såpass at vi har en overnatting på veien og er resten av ferien på samme sted.

Veldig greit å finne roen på et sted, utforske omgivelsene der og kose seg sammen. Da kan liten og stor senke skuldrene og bare ha det hyggelig uten å stresse med noe.

Vi har leid leilighet, bodd på familisuite på hotell og leid/lånt hytter, det viktigste er å komme seg hjemmefra så en slipper tenke på gressklipping og klesvask...

I år har vi leid hytte på Lalandia i Danmark og det er første gangen vi ikke er ved vann/kysten. Men de eldste ungene har mange venner som skryter av dette stedet så da ble det hit i år. Blir selvfølgelig legoland og litt andre typiske turiststeder, men ungene gleder seg faktisk mest til å bare være der. Kjøpe is, ta et slag minigolf, grille, gå turer sammen, bade i badelandet osv.

Vi reiser med en 2-åring, en 4-åring, en 7-åring og en 10-åring.

Danmark er vår favoritt med flere små.

Sverige er vel et like godt, eller bedre alternativ for dere som bor lengre nord.

Bil er et must for å få en hyggelig ferie syntes vi da, så hvis vi tar fly leier vi bil. Men det er stress med å finne gode seter på bilutleiene i utlandet, men så er jeg bilsikkringsnazi da så er kanskje vel kresen på den fronten..;)

Hadde satset på å være en plass hele ferien, så ta dagsturer derfra. Slippe å pakke opp og ut, vaske ut og finne frem. Blir fort stress og sure unger(og mannfolk..;)

Vi syntes det er viktig å satse på en ferie der vi kan slappe av sammen. Derfor ser godt etter på bildene og plantegningene når vi leier hus.

Inngjerdet hage gjør at vi kan gå på do uten å ta med flokken inn. Lekeapperater er fantastisk så slipper vi å engasjere ungene 24/7.

Ikke leie hus med flere etasjer eller hems når ungen ikke er trygg i trappen enda, det blir stress når en av foreldrene omtrent konstant må sitte i trappa å følge med.

Ikke ha naboer som ligger helt opp i huset. Når unga er oppe kl 6 er det kjekt å ta en kaffe uti hagen mens ungene koser seg,uten å hysje hele tiden.

Sikkert mye mer og men det jeg kom på i farten:)

Vi skal til Sverige på campingferie i 2 uker. Har bestilt oss hytte på Byske camping ved Skellefteå.

Har ikke vært der før, men det ser iallefall veldig fint ut. Camping er topp ferie med små barn, så nå håper vi bare på godvær. Våre små er 4 jenter på 1.5, 2.5, 4 og snart 6 år.

I fjor var vi på Gullvik camping i Ørnskøldsvik, fint der også, men ikke så fine hytter.

ormeynglet: Skjellefteå er fantastisk! Har tilbringt mange fine dager der om sommeren når jeg var mindre:) også Byske da.... KOS DERE:) Kjenner jeg fikk lyst å skifte planer for sommeren her;))

Ellers så anbefaler jeg www.alv.se for de som skal til sverige:)

Ungene gleder seg villt!!

DAFTØ!! Supert og barna elsker det! Vi skal dit for andre år på rad. Har gutt på 10,4 og ei på da 9 mnd. Er masse aktiviteter,badebasseng,show osv:)

Sjekk ut dafto.no

Annonse

"Love is in the air": Så artig å høre at det er bra på Byske, det er jo det vi håper på. Åååhh, nå gleder jeg meg enda mer til sommerferien:))

Jeg har også hørt at det er kjempebra på Daftø, men kanskje litt langt hvis HI er fra nord-norge.

Vi var i Østersund i fjor sommer. Det ligger på høyde med Trondheim.

Det er en fantastisk by, med masse å gjøre.

Vi var en dag på badeland, med bassenger både inne og ute.

Vi brukte to dager på Jamtli, et levende museum. Helt utrolig bra, som ungene våre elsket. De var 4,6 og 8 år da.

Selve byen er flott, med masse butikker og spisesteder.

Det er fine strender der.

Vi lå på campingplass, det er hvertfal tre i nærheten av sentrum.

Jeg ønsker virkelig å reise tilbake dit. Men vi bor ganske langt unna, på østlandet, så blir nok en stund til vi drar igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...