Maewin Skrevet 21. april 2011 #1 Del Skrevet 21. april 2011 Lillejenta mi er 5 uker i dag og har siden dag 1 slitt med amminga. Etter to dager tok hun endelig puppen med brystskjold, og etter mye pumping på sykehuset satt melka mi ordentlig inn siste dag på barsel. Hun hadde lagt OK på seg da helsesøster var på hjemmebesøk da hun var 1 og en halv uke og hun er et fornøyd barn så vi tror hun får nok melk, men nå begynner jeg å lure på om produksjonen min har gått ned.. De første ukene fikk jeg veldig brystspreng flere ganger om dagen og måtte bytte ammeinnlegg utrolig ofte. Fra det ene brystet rant det store mengder melk når jeg ammet på det andre, og jeg brukte sånne brystkopper under ammingen, som måtte byttes fordi de ble fulle iallefall en gang per mating. Produksjonen min var iallefall ikke problemet med andre ord. Samtidig ble vi jo advart at brystskjold kan hemme produksjonen, men da lillemor hadde en litt vanskelig helg rundt 3 uker og bare skrek på puppen fikk jeg pumpet ut over 200 ml for å gi med flaske så vi trodde alt var greit. Jeg vet at brystene blir flinkere til å vite hvor mye melk som trenges, og at noen slutter å lekke så fryktelig mye etter hvert som tiden går. Samtidig har jeg ett bryst som nesten aldri har spreng lengre (var ironisk nok det som produserte mest først, men lillejenta liker det andre bedre) og når jeg pumper det nå får jeg nesten ikke noe ut. Som i går morgest for eksempel; lillemor hadde spist seg god og mett til frokost, men siden vi skulle ut en tur pumpet jeg meg. Brystet jeg IKKE hadde brukt fikk jeg bare ut 20ml fra, men det andre fikk jeg lett ut nesten 80, selv om hun holdt seg mett flere timer etterpå og måtte ha spist masse fra det. Holder jeg på å miste melka i høyrepuppen da? Pumpet meg nettopp igjen, lillemor spiste ca 30 min før jeg pumpet, og jeg fikk bare ut 90ml tilsammens, og jeg tror det kom fra begge puppene likt.. Som sagt spiser lillemor godt, legger på seg og virker veldig fornøyd. Men jeg vil så gjerne også kunne pumpe, og dette at jeg går fra å kunne pumpe mer enn 200 ml til bare 80 er kjempeskummelt for meg.. Tror ikke lillemor vil slutte å spise med brystskjold med det første heller, så om dette er hva forårsaker problemer med produksjon kan det fort gå galt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158842-melk-melk-og-atter-mer-melk-samme-som-0-1-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 24. april 2011 #2 Del Skrevet 24. april 2011 Brystskjold kan som du sier hemme produksjonen. I tillegg er det ofte sånn at pumping ikke stimulerer den i det hele tatt (men det varierer en del fra kvinne til kvinne), men siden produksjonen din fremdeles er hormonstyrt får du ut melk lell - det blir bare overskudd, ingen ekstraproduksjon om du skjønner. De første dagene er det kun hormonstyrt produksjon, så går det gradvis over til å være styrt av barnets behov for mat etter ca 2-3 mnd. Da er det mange som tror de mister melka, siden det ikke lenger er spreng - brystene fyller seg bare passe opp, og gjerne på tider barnet spiser. Jeg vil gjette på at pumpinga stimulerer produksjonen din veldig lite, og at den derfor går ned fordi barnet ikke trenger så mye mat. Du vil alltids kunne få ut litt like etter amming, men altså ikke de store mengdene som før. Om du pumper fordi ungen har hoppet over et måltid av en eller annen grunn vil du også få ut melk, så lenge det ikke er en fast vane at ungen ikke spiser da. Du kan prøve å legge henne til det "dårlige" brystet først ved hvert måltid, så stimulerer du iallfall produksjonen best mulig. Når du pumper kan du prøve å se på bilder av henne etc. Ang brystskjold, har du sett Ammehjelpens artikkel om avvenning?http://ammehjelpen.no/artikkel/68/Brystskjold-avvenning Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158842-melk-melk-og-atter-mer-melk-samme-som-0-1-%C3%A5r/#findComment-143165494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå