Gå til innhold

Regulering av husleie

Anbefalte innlegg

Husverten til min venninne vil auke husleie fra 8000kr til 11 000kr eller 12 000kr (med dyr)

Hun har budd der siden mai/juni 2008 og det har aldri vert endret på husleien.

Hun leie ett vertikal bolig med 3 sover.kjøkken-stue-bad

Det hun lurer på er: kan husverten auka leie med 3000-4000kr?

Hvor mye kan han egentlig auke i leie?

og hva med konsumprisindeksen?og hvor mye blir leien visst den blir satt til "gjengs leie"?

Takk på forhand

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158516-regulering-av-husleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov. Etter en viss periode kan husleien indeksreguleres, tror kanskje det er annenhvert år. Det betyr også at hvis leieprisene går ned kan leietakeren også kreve nedsatt husleie. Men da kun hvis huseier har startet regulering. Dette skal hun bare nekte, og be han lese loven-

Hun fekk beskjed munntlig av husverten på mandag som var om heving av husleie,ikke noe skriftligt.

Boligen er vertikal,venninen i den ene delen og husverten i den andre delen.Delen til husverten er det 2 soverom-stue-kjøkken-bad.delen til min venninne er det samme bare med ekstra sover. allså 3 sover.

Men hun regner med at husverten sier henne opp pga husverten vil selv bor der,men jeg kan heller ikke forstå at han kan få lov til det når han selv bor i det han eier.

Virker for meg at han bare skal få bort min venninne.

Annonse

Joda. han kan si henne opp med den begrunnelsen selv om han har et hus han eier og bor i nå.

Han vil da enten bruke det sev eller til noen i familien ( noe det står om i husleieloven). Etter det jeg husker kan han da ikke leie det ut til andre.

Jeg har vært gjennom det 2 ganger selv ( som leietager) så det vet jeg alt om.

Her gjelder det ikke en mnd siden husleien ikke ha blitt endret snart 3 år.Her blir det 6 mnd varsel...

"Selv om det ikke er avtalt, kan hver av partene kreve at leien prisreguleres en gang i året, med 1 måneds varsel. Reguleringen kan innebære at leien endres (økes eller reduseres) avhengig av konsumprisindeksen. Konsumprisindeksen kan beregnes på Statistisk sentralbyrås hjemmesider.

Dersom leieforholdet har vart i 2 år og 6 måneder, kan hver av partene med 6 måneders varsel, kreve at leien endres (økes eller reduseres) til gjengs leie. Med gjengs leie menes det som betales for lignende husrom i området.

Det er tilstrekkelig at det gis et generelt varsel, og at partene først får vite om det nye leiebeløpet på endringstidspunktet. Justering til gjengs leie kan tidligst iverksettes når leieforholdet har vart i 3 år.

Dersom partene ikke er enig om hva som er gjengs leie, kan hver av partene bringe spørsmålet inn for tingretten for avgjørelse av en takstnemnd. I Oslo og Akershus kan saken eventuelt bringes inn for Husleietvistutvalget.

Data til hjelp for å fastsette gjengs leie finnes i leiemarkedsundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå eller i Oslo i tall fra Boligbygg KF. Vi gjør oppmerksom på at tallgrunnlaget kun må ses på som et veiledende utgangspunkt, og at spesielle forhold ved husrommet eller avtalen kan tilsi avvik fra dette."

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

Annonse

Se teksten over - med gjengs leie menes det som betales for lignende husrom i området. Dere bør derfor sjekke hva lignende leiligheter i området leies ut for. En start kan være å sjekke utleiemarkedet, hva leies lignende leiligheter ut for i det samme området i dag, men det kan være greit å også sjekke andre leiligheter i området.

• 1 måned senere...

Husverten sier at han kan øke på husleien med 10% for vert år jeg har budd her.det står i kontrakten sier han.

Fekk vite muntlig nå i ettermiddag at jeg må betale 10500 kr nå den 20 juni og visst jeg ikke godtar den leien fekk jeg skriftlig oppsigelse.

jeg sa til husverten at jeg ønsker det skriftlig at han vil øke husleien, men det vil han ikke,jeg måtte bare godta det, eller skriftlig oppsigelse den 20 juni.

Til nå har jeg som sagt betalt 8000kr i mnd på husleie og han har enda ikke økt på husleien før.

Den klausulen din utleier har, er ugyldig iht Husleieloven.

Litt kjipt å leie av en slik gnien type, men selv om det er hans eiendom, er det ditt hjem - og han bor jo ikke inne hos deg, så det er bare å betale samme beløpet som du pleier.

Får du skriftlig oppsigelse, har du en måned på deg å klage på den, og det gjør du, da med henvisning til at oppsigelsen er ugyldig (?), ugyldige vilkår i leieavtalen og Husleieloven.

En leieøkning SKAL være skriftlig, og når det er et så pass stort beløp, er det gjengs leie det er snakk om, og da skal det varsles 6 måneder i forveien - og man skal ha leid i 2 år og 6 måneder.

Husk at det fins noe som heter husleietvistutvalget, der kan du få hjelp: http://www.htu.no/

Nei, det må du ikke! Da kommer han om to måneder og vil legge på mer igjen.

Han må nesten komme med den oppsigelsen, slik at du kan protestere. Men be om at få kravet om økningen skriftlig først.

Ta evt opp samtalene du har med han om denne husleieøkningen - eller svar han skriftlig på hans muntlige henvendelse, det er også bevis ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...