Gå til innhold

Feires det ikke påske i Sverige??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selvfølgelig feirer de påske i Sverige også, de har bare en fridag mindre enn oss.

Ellers er jeg enig i at vi i Norge har for mye ferie i løpet av et år og spessielt om våren og sommeren. Antal fridager, utenom helgene burde reduseres til 3 uker. Det burde være nok for de fleste. Om vi i tillegg kunne øke den ukentlige arbeidstiden til et sted mellom 40 og 45 timer burde vi få løst en del av de oppgavene som finnes i samfunnet.

åjoda!

det er faktisk myyye bedre å feire påske i sverige! :D

jeg er selv svensk og etter jeg flyttet til norge reiser jeg fortsatt til sverige hver påske!

det kler barna seg ut som påskekjerringer som vi kaller det. det er litt som snille hekser med røde kinn fregner og sopelimer ;) så går man og gir påkebrev til andre! det er tegninger brettet på en spesiell måte også putter man litt godteri inni disse :)

så bytter man påskebrev :)

(kan minne litt om julebukk)

mange steder har de også samlinger på torgene. der alle danser rundt påskriset :)

(altså en bjørk med fjær)

også avsluttes kvelden med påskbrasa!!

de fleste steder lages det et stooooooort bål! litt som st.hans bål.. og mens man ser på bålet sendes det også opp masse fyrverkeri :)

er ikke sikkert det er sånn absolutt overalt.. men de fleste stedene er det sånn feiringen foregår :)

åå nå gleder jeg meg til å komme til sverige i morgen :D

Annonse

Feire påske? Har jeg aldri gjort. Feire jul gjør jeg på en hedensk måte (bloter) men trodde da virkelig ikke at man pleide å feire påske? Hurra, Jesus er DØD! Eh...

Synes vi skulle fått 7 uker ferie hvert år og så skippet vi alle disse røde dagene som forskyver seg hit og dit og bare skaper hodebry. Så kan folk ha den troen de vil, markere de høytider de vil og så kunne staten/kirka gitt seg pokker i å blande seg borti det ved å påtvinge folk fri når de kanskje ikke har behovet. Det er jo knapt noen som vet hva vi "feirer" når det er påske, pinse etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...