Gå til innhold

Nettopp på nyhetene at det er tomt med bankmelk på Arendal sykehus

Anbefalte innlegg

Dere mødre med overskudd, vær snille og doner bort litt til de små som trenger det:-)

Det er litt jobb, men det er så viktig for de minste og sykeste babyene.

Jeg fikk bankmelk til min lille født i uke 28 før jeg fikk melk selv, og jeg har donert bort mange liter. Det settes så stor pris på og man får god samvittighet:-)

Som en bonus fikk jeg nesten 5000 kr til sammen.. Rundt 100 kr for literen.

Jeg er litt usikker på om Arendal betaler?, ikke alle sykehus som gjør det. Men jeg hadde gjort det uansett;-)

Fortsetter under...

Syns det er egoistisk å ta seg betalt for melken.

Jeg fødte en sønn i uke 32 for 9 år siden, heldigvis hadde jeg melk med en gang og han slapp å få melk fra morsmelk sentralen.

Men jeg valgte å donere melken min til morsmelksentralen i 16 mnd, og jeg tok ikke en krone for det, og jeg kunne ha tjent ganske greit med kroner hvis jeg ville.

ammer nå igjen og igjen velger jeg å gi bort melken som jeg har til overs.

Det er da ikke snakk om å ta seg betalt. Det er faktisk litt utgifter på dette feks strøm til både frysing og koking av utstyr etc. Det er ikke mer "betalt" enn at du ikke skal gå med tap.'' Det er faktisk ganske mye arbeid og tar ganske mye tid også, du skal gjerne pumpe et par ganger om dagen og så skal det passe med at brystene er fulle.

Selv fikk jeg 150 kr. literen og tok imot de få kronene med meeeget god samvittighet og med tanke på at om sykehusene skal kjøpe med et annet så er prisen på 1000,- kr. literen så synes jeg det er lang ifra egoistisk.

Ærlig talt ano 12:34. Spis opp lakrisglorien din - Æsj, kjenner jeg blir provosert av sånne skinnhellige høner som deg....

Men meld dere som donorer - det er en viktig jobb!

Hvorfor velger du å surmale tråden 12.34? Du fremstår bare som hysterisk og skinnhellig.

Ja, da var jeg egoistisk og tok i mot de pengene. Jeg donerte mange liter de månedene vi bodde på sykehuset, som jeg ikke tok betalt for. Med to små og en alvorlig syk, er det helt greit med litt ekstra penger, de gikk til barna :)

" heldigvis hadde jeg melk med en gang, og han slapp å få melk fra mmsentralen"..her er du jammen en dobbeltmoralist også.

Annonse

Da jeg fødte et prematurt barn for 3 år siden tømte de ut de 10 literne jeg hadde pumpet ut i 8 uker..var ikke plass i banken.. andre tider ja.. hadde gladelig gjort dette igjen ,med eller uten betaling :-)

Jeg er ikke dobbel moralsk.

Jeg fikk spørsmål om jeg ville at barnet mitt skulle få melk fra sentralen hvis jeg ikke fikk melk selv pga barnet er prematurt. Noe jeg takket ja til. men jeg var så heldig at jeg fikk melk med en gang og dermed trengte ikke å ta imot melken fra sentralen.

Kall meg hva dere vil, men syns det er egoistisk å ta betalt for melken, rett og slett fordi den er ofte livreddende for små premature babyer som trenger all den næringen og vitaminene det finnes i morsmelk i steden for morsmelkerstatning.

Du bruker ikke noe mer tid på å pumpe og fryse ned melken som om du hadde pumpa og kasta melken/fryst den for eget bruk, dermed kan jeg ikke skjønne hvorfor dere skal bruke det som en unnskyldning.

Lakrisglorie? Hva i all verden mener du med det??

Og hvis du er så pengelens at du må selge brystmelk for å overleve så handler det om at du prioriterer feil!

Hvis jeg bestemte meg for å gi melk til sykehuset så ville jeg fått opp produksjonen ved å sitte timesvis med pumpa. Jeg har nok til mine men. Kan nesten produsere ubegrenset hvis jeg setter meg ned med pumpa.

Jeg synes man kan ta seg betalt for det er faktisk ganske mye bryderi.

Det er snakk om mange timer med en kjedelig durende pumpe.

Jeg synes man kan betale en sum for kvinnene som orker bryderiet men ikke så mye at penger er motivasjonen.

Oi, 17:49 - du er ikke sann, det må jeg få si! Nå kan jeg ikke snakke for andre enn meg selv, men det var langtifra slik at jeg produserte for mye melk slik som feks. du. Min melkeproduksjon tilpasset seg behovet, og det var faktisk ganske masse arbeid å først pumpe for å få opp produksjonen for så å sitte med den pumpa opptil en time for dag. Og så kommer alt arbeidet med å koke utstyr og utgifter til levering og strøm.

Det er vel langt i fra egoistisk å ta imot den lille utgiftsdekningen i stedet for faktisk å tape på å donere melk? Hadde jeg gått med tap hadde jeg nok ikke gjort det nei, og om det er egoistisk så ja, da kan du gjerne kalle meg det.

"Og hvis du er så pengelens at du må selge brystmelk for å overleve så handler det om at du prioriterer feil!"

Hva i alle dager er dette for et utsagn? Jeg synes du er rimelig frekk som tror at det å donere brystmelk handler om å få den usle hundrelappen for literen....

Ja, for det er jo selvsagt derfor man gjør det. Ikke fordi man ønsker å bidra til å gi premature best mulig start, men for å tjene penger på det.

Du virker bare fordomsfull og utrolig lite sympatisk der du sitter på din høye hest og uttaler deg på en slik måte.

De som donerer gjør en kjempejobb og fortjener utgiftsdekning for både tid og penger man bruker på å pumpe og gi melk. Om du tror folk gjør det for å bli rike så er du temmelig dum.

Og sjekk opp dobbeltmoral - du finner sikkert navnet ditt i definisjonen av det.

Du har forørig greid å provosere meg samtidig som du har ødelagt en tråd som skulle være positiv og kanskje hanke inn flere donorer. Gratulerer.

Men ærlig talt... utgifter i forbindelse med å pumpe seg? Give me a break:) DET blir bare for dumt.

Jeg er helt enig i at det er merkelig å ta seg betalt for brystmelk. Jeg bruker tid og penger på å vaske og stryke klær jeg sender til trengende i uland også, men tar meg da ikke betalt fordet. Like lite som det kunne falt meg inn å ta betalt for å levere fra meg overskuddsmelk til premature og/eller syke barn.

Dere som tar betalt for det får da virkelig bare leve med at andre syns dette er en merkelig ting å gjøre.

Annonse

Ok, please inform me.

Jeg har tidligere pumpet og fryst ned brystmelk til "eget bruk". Det var verken spesielt kostbart eller tidkrevende.

Så vennligst forklar meg hva som er så vanskelig/kostbart med å levere dette til sykehuset? Hvordan foregår det?

Jeg syns rett og slett du burde jobbe i helsevesenet også. Hva med alle de gamle som trenger hjelp til å få en verdig slutt på livet? Jeg er sykepleier og tar meg selvsagt ikke betalt for å hjelpe syke eller døende mennesker. Neida, jeg jobber gratis, noe annet ville jo være egoistisk.

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=4693

Synes ikke dette virker som verdens største offer, når man også har i bakhodet hvor mye hjelp man faktisk gir. På Ahus, og på andre sykehus antar jeg, får man leie gratis brystpumpe og du får gratis frysekartonger.

JA, det er supert, kjempeflott, at kvinner tar seg tid til å pumpe ekstra melk til barn som trenger det. Hvis jeg får nok melk denne gangen så kommer jeg til å gjøre det selv også. MEN, jeg kommer ikke til å ta betalt for det, for i MIN verden, så blir det veldig feil. Det blir liksom som å ta penger for nødhjelp.

Er det noe å bli SÅ utrolig provosert over? Dere andre kan jo bare fortsette å ta dere betalt.

Koking av flasker og utstyr: 10 minutter koking hver dag, elektrisk pumpe samt frysing av melk = utgifter til strøm.

Pumping ca 2x100 ml: 45 min hver dag, dvs. ca 20 timer på en mnd.

Levering 2 ganger i mnd: 100 km t/r - utgifter til drivstoff samt slitasje på bil.

På en mnd står da kokeplata på i 5 timer.

Dersom bensinen koster ca 13 kr. koster det 260 kr. å levere melka. Der jeg leverte foretrakk de å få den hver 14. dag. Ingen kjøregodtgjørelse.

Jeg leverte ca 6000 ml. hver mnd, og fikk for dette 600 kr. Trekker man i fra kjøring så er summen 340 kr. (Slitasje på bil ikke tatt med). Så trekker man fra all strømmen, og med tanke på at jeg faktisk har brukt bortimot 20 timer (!!) på dette på en mnd så er det vel ikke så mye forlangt at man faktisk får dekket utgiftene sine....

Are you informed? Eller ble regnestykket for vanskelig?

Ja 21:14, det var en skikkelig intelligent sammenligning. Å sammenligne vanlig, lønnet arbeid med å ta seg betalt for å gi bort overskuddsmelk.

For øvrig jobber jeg som frivillig som besøksvenn for Røde Kors. Tar meg faktisk ikke betalt for det heller. Så jeg vil absolutt si jeg bidrar til å hjelpe gamle, ensomme mennesker i sin sluttfase her i livet. Uten at jeg helt forstår hva det har med saken å gjøre.

"Eller ble regnestykket for vanskelig?"

Er det virkelig nødvendig å bli så forbanna frekk? Er det så problematisk for deg at noen er uenig med deg i en sak? Er det så HÅRREISENDE for deg at enkelte mener at kostnadene man har og innsatsen man gjør i forhold til å levere fra seg overskuddsmelk er små i den store sammenhengen, og at dette er noe man SELV føler ikke er riktig å ta seg betalt for?

Det ble visst for vanskelig for meg. Riktig kjøreutgift på 1 mnd blir selvgsagt 520,- kr og så blir det da 80 kr igjen til å dekke de andre utgiftene..... 21:25.

Ja, jeg ble forresten kjemperik og fråtset i penger og vin i månedsvis etterpå. Og jeg er nok kjempeego som mener det er på sin plass å få en hundrelapp for litenen for dette.

De som er de mest skinnhellige er de som sier "jeg kommer aldri til å ta betalt for å levere bankmelk" Ergo så har de faktisk aldri gjort det. Vedder på at de heller aldri kommer til å levere en milliliter heller..... Det er faktisk mye arbeid og ærlig talt en hundrings for en liter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...