Gjest fanten Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Jeg klarer ikke å bestemme meg. Det er sikkert at jenta skal få samboers etternavn. Og jeg har alltid tenkt at det er nok med ett etternavn. Samboer har et vernet etternavn, dvs det er under 50 i Norge som heter dette. Så det er jo litt stas. Mitt etternavn er mer vanlig, men ikke av det mest vanlige. Jenta skal oppkalles etter samboers bestemor, og vi skal bo på hans kant av landet og rundt hans slekt. Så i det siste har jeg tenkt at det er kjekt at hun også får litt av "meg" i navnet sitt.... Men kjenner likevel at jeg heller mot bare ett etternavn. Hva skal deres barn ha/ eller har? Er dere som gjerne har to etternavn fornøyd med dette? Har alltid hatt kun ett etternavn selv, og synes det er så greit og praktisk. Både i forhold til at vi nå skal gi navn til barnet, og kanskje når vi gifter oss og muligheten for å ta hans navn.
Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Her har storebror kun ett etternavn. Jeg hadde både mellomnavn og etternavn fra jeg var lita til jeg ble myndig. Da fjernet jeg mellomnavnet fordi jeg alltid syns det ble så mye. Det blir både langt og tungvint. Jeg kunne aldri tenkt meg å gitt barna mine feks to fornavn, mellomnavn og etternavn. Jeg har kun ett fornavn og ett etternavn nå, og det samme har storebror. Det skal babyen få også. Mellomnavn og etternavn blir bare kluss syns jeg.
2 gutter og 1 jente Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 Så om under 50 mennesker i norge heter det samme etternavnet så er det vernet...? Da har vell vi også antagelig det da. Hvor kan man fine ut det?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 21. april 2011 #4 Skrevet 21. april 2011 Navneloven 2003 er vesentlig forandret fra forrige lov fra 1964. De såkalt vernede etternavnene har blitt færre. Et vernet etternavn kan ikke brukes av en person som ikke har tilknytning til navnet uten samtykke fra dem som har det. Nå kan etternavn som mer enn 200 personer har, brukes fritt. Tidligere gikk grensen på 500 personer. I mitt tilfelle så er vi 9 stk i hele verden som har dette som mellomnavn/ etternavn, så vil nok si at ett av etternavnene mine er relativt bra verna ihvertfall!
2 gutter og 1 jente Skrevet 21. april 2011 #5 Skrevet 21. april 2011 er det på verdensbasis eller bare i norge? For i verden er det nok mange som heter dette. men i norge er vi bare 19...
Selzo Skrevet 21. april 2011 #6 Skrevet 21. april 2011 Jeg har alltid hatt to etternavn og har aldri hatt noe problem med det. Jeg kunne aldri tenke meg å fjerne ett av dem heller..
Caroline89 Skrevet 21. april 2011 #7 Skrevet 21. april 2011 Jeg ville ikke at førstemann skulle ha etternavnet mitt, fordi jeg har aldri likt det. Men pappaen ville at hun skulle ha det, så da ble det bare sånn. I ettertid er jeg glad for det, for da har hun en liten del av meg og (høres sikkert dumt ut) i navnet sitt. Nummer to kommer til å få begge etternavnene hun også :-) Hvis vi gifter oss en dag, kommer jeg bare til å legge på hans navn i tillegg, men til daglig bare bruke hans da :-) Liker hans bedre enn mitt ;-)
Mia2011 Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 Mine to første (fra forrige ekteskap) har to fornavn (oppkalt) og to etternavn, mitt og far sitt, det er lange regler og håpløst. Angrer på det i ettertid og eldstemann bruker bare et fornavn og et etternavn når han skriver under på noe osv. Denne gangen blir det bare ett fornavn og ett etternavn, min mann sitt. Da heter vi det samme alle tre og jeg har ingen betenkeligheter med det, selvom noen mente jeg burde gitt babyen mitt også, som de to eldste har, for å knytte de sammen, men det blir ikke slik og det er gjennomtenkt..
Lemonia Skrevet 22. april 2011 #9 Skrevet 22. april 2011 Jeg tror du har misforstått noe her, for man kan bare ha ett etternavn. Du kan imidlertid gjerne gi barnet ditt et mellomnavn i tillegg, men det er likevel kun etternavnet som er etternavn. Selv har barna våre mannens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 22. april 2011 #10 Skrevet 22. april 2011 Man kan ha "2" etternavn ved at man binder dem sammen med bindestrek. Da blir det "1" etternavn. F.eks. Nilsen-Knutsen blir 1 etternavn. Har man ikke bindestreken der, så blir det ene mellomnavn og det andre navnet ettermavn. F.eks. Nilsen Knutsen Da blir Nilsen mellomnavn, og Knutsen etternavn.
Gjest fanten Skrevet 22. april 2011 #11 Skrevet 22. april 2011 Ja. Jeg vet at det ene bare blir mellomnavn, om man ikke bruker bindestrek slik at det blir etternavn. Men jeg kaller det nå to etternavn, for det er jo det det er i praksis. Så jeg har ikke misforstått noe. Forøvrig takk for innspill alle sammen.
Virvelvind Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 Er nok ferdig debateret dette, men vil nok si at det er bedre aa ha begges navn. Har mors navn som mellomnavn og fars som etternavn. Jeg bruker fars navnet, mens min mor og bror bruker mors navnet. Min samboer har barn med sin x, barna der har kun navnet hans, men har i det siste lagt inn morens navn enten foran eller etter hans for aa vise henne stotte og tilhorighet. Det saaret han til aa begynne med men man kan forstaa dem ogsaa. Det skaper en tilhorlighet, enkelt og greit.
SuperMoM <3 Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Her blir det begge etternavna,men det er fordi at min kjære ikke er far til mine 2 eldste. Og jeg vil at de skal ha samme etternavn.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Som de andre sier så er navnet vernet dersom 200 eller færre bærer dette etternavnet. Vi valgte å gi datteren vår kun etternavnet til pappaen (valgte hans navn siden det var vernet. Hadde han hett Andersen hadde vi valgt mitt). Synes det er praktisk, enkelt og veldig greit å ikke ha mellomnavn. Da vi giftet oss byttet jeg etternavn, og sønnen vår fikk naturligvis også det samme etternavnet. Nå heter alle fire (+ snart den i magen) det samme til etternavn, og ingen av oss har mellomnavn.
85 :-) Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Ungen min skal ha mitt etternavn sist og samboers først. Jeg kommer ikke til å ta hans navn når vi gifter oss og jeg vil at ungen skal hete det samme som meg. Mitt er dessuten veldig sjeldent og hans er veldig vanlig. Men han kommer til å insistere på at hans skal sist. Hans er kort (en stavelse) mitt er lengre (tre stavelser), så det klinger best med mitt sist. Dessuten kommer vi til å bo i byen han er fra med hans familie rundt oss, mens min familie bor på andre siden av landet. Derfor mener jeg at det blir en viktig forbindelse til min familie å ha mitt navn som siste etternavn. Hvis han prøver seg så har han ingenting å si, juridisk sett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå