Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #1 Del Skrevet 21. april 2011 Nå har det kommet en dom i saken som sier at jeg skal ha barna 100% og at de skal være hos han mimimalt. I et år har far fått 50% barnetrygd pluss at han ikke har bidratt noe økonomisk fordi han var sint på meg pga at jeg brøt samværsavtalen. Jeg gjorde kun det BV sa jeg skulle gjøre. Nå har jeg levert inn kjennelse i dom og han har fått beskjed fra NAV at han skal betale barnebidrag. Ettersom vi har 4 barn sammen så har det i mellomtiden vært et økonomisk helvete for meg. Jeg fikk avslag på alle søknader fra nav fordi det ikke var kommet en dom så på papiret hadde vi fortsatt en 50/50 ordning. Han har da fått ca. 1900.- i barnetrygd i 14 måneder pluss at han ikke har betalt noe til barna. Jeg har spurt han flere ganger om å bidra med klær og lignende men han har sagt han ikke betalte før han fikk ha banra 50% Nå leser jeg at man kan søke på barnebidrag tilbake i tid. Det kan søkes på opp til 3 år tilbake i tid men i mitt tilfelle vil det bare være 1,5 år. Saksbehandleren min på nav sa også at jeg burde melde han inn for trygdesvindel pga barnetrygden. Men jeg har brukt 5 år på å komme meg bort fra han og har lite lyst til å gjøre det. Noen som kan gi et råd til meg om hva jeg burde gjøre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158264-far-ble-anmeldt-for-vold-og-jeg-fikk-st%C3%B8tte-fra-bv-om-%C3%A5-bryte-samv%C3%A6rsavtalen-i-mellomtiden-har-han-mottatt-50-barnetrygd-og-nekter-%C3%A5-bidra-%C3%B8konomisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #2 Del Skrevet 21. april 2011 Hvor alvorlig var volden? Det er dessuten forskjell på å bli anmeldt for vold og dømt for vold. Hvis du ikke vil anmelde får du vel heller ingen penger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158264-far-ble-anmeldt-for-vold-og-jeg-fikk-st%C3%B8tte-fra-bv-om-%C3%A5-bryte-samv%C3%A6rsavtalen-i-mellomtiden-har-han-mottatt-50-barnetrygd-og-nekter-%C3%A5-bidra-%C3%B8konomisk/#findComment-143158289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #3 Del Skrevet 21. april 2011 Det du må gjøre er og la nav ta seg av barnebidragt. De går ut i fra hvor mye han tjener og regner ut bidraget derifra. Om han ikke betaler, så tar de trekk i lønnen hans og da er det ingen vei utenom. Får han igjen på skatten så får du skattepengene hans;). Når du tar det via nav så oppretter han seg bidragsgeld og den forsvinner ikke før han har betalt den. Det kan ta litt tid men du får ivertfall det du har krav på. Å betale bidra er ikke noe far selv kan bestemme. Ikke la han herse med deg og som rkoken på døra; amneld han for trygdemisbruk. Truer han deg da så tar du vare på alle trusler og anmelder han for trusler. Siden han allerede er dømt for kone mishandling så skal det ikke stort til for at han får politiet på døren;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158264-far-ble-anmeldt-for-vold-og-jeg-fikk-st%C3%B8tte-fra-bv-om-%C3%A5-bryte-samv%C3%A6rsavtalen-i-mellomtiden-har-han-mottatt-50-barnetrygd-og-nekter-%C3%A5-bidra-%C3%B8konomisk/#findComment-143158294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #4 Del Skrevet 21. april 2011 Hvor omfattende volden har vært er det kun barna som vet. Det var i alle fall nok til at de ikke ville til han, snakket om vold til BV, politi og skole. Jeg har fått beskjed fra nav om at de betaler meg bidraget så trekker de det fra han slik at jeg ikke trenger å forholde meg til det. Men å søke om bidrag fastsatt tilbake i tid er mulig men det står i paragrafen: Barneloven § 72 gir adgang til å fastsette barnebidrag for tid som er gått, begrenset opptil tre år før kravet ble satt fram. Ordlyden i barneloven § 72 indikerer at barnebidraget kan fastsettes med virkning fra opptil ett år forut for kravet uten at det stilles nærmere vilkår for en slik fastsettelse. Dette har imidlertid ikke vært lovgiverens hensikt. Barnebidrag fastsettes som hovedregel bare med virkning framover i tid, noe som innebærer at det må foretas en konkret rimelighetsvurdering i det enkelte tilfellet om tilbakevirkning skal gis, også ved tilbakevirkning opptil ett år. Det er en vurderingssak om, og eventuelt hvor langt tilbake i tid, man bør gå. Som utgangspunkt skal trygdekontoret vise varsomhet med å pålegge barnebidrag med tilbakevirkende kraft. Trygdekontoret må i hvert enkelt tilfelle foreta en konkret individuell vurdering av hvorfor parten har satt kravet sent fram. Dette innebærer at trygdekontoret ved vurderingen må ta i betraktning denne personens situasjon og forutsetninger. Bidragsmottakeren bør for eksempel gis en reell mulighet til å få oversikt over sin økonomi og eventuelt komme fram til en minnelig avtale med den bidragspliktige før et eventuelt krav settes fram overfor trygdekontoret. Tilsvarende vil den bidragspliktiges økonomiske stilling bety mer for avgjørelsen her enn når det gjelder framtidige barnebidrag, da det kan være uheldig for evnen til å betale løpende bidrag om bidragsgjelden blir for tung fra starten av. Å sende han en mail med forslag om å kommemed en minnelig avtale tror jeg bare gjør at han eksploderer. Men takk for svar siste anonym. Jeg tror jeg skal forholde meg slik til dette. Ta vare på alle mailer og kun ha kontakt på den måten. Truer han meg så får det igjen bli opp til politiet hva de skal gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158264-far-ble-anmeldt-for-vold-og-jeg-fikk-st%C3%B8tte-fra-bv-om-%C3%A5-bryte-samv%C3%A6rsavtalen-i-mellomtiden-har-han-mottatt-50-barnetrygd-og-nekter-%C3%A5-bidra-%C3%B8konomisk/#findComment-143158307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå