Gå til innhold

Tre år og store språkvansker.. Andre?

Anbefalte innlegg

Min tre-åring snakker utrolig dårlig. Hun har problemer med konstanter, som L, F, K,- og klarer ellers ikke å bruke rett konsonant til rett ord, hun sier altså "sis" og "dis" til "mus" og "pus", men bruker jo både m og p i andre sammensetninger. "Hane" er både sove, være, gjøre, gjorde, låne...

Er det noen flere som har/har hatt tre-åringer med så store språkvansker?

Jeg begynner å bli bekymret, for det virker som om alle andre på hennes alder og mye yngre snakker helt rent, ille å se at min jente ikke klarer å gjøre seg forstått.. :-/

Fortsetter under...

Få henvisning til PPT NÅ!!! Det trengs.

Og så ber du legen henvise til øre-nese-hals-avdelingen på sykehuset med tanke på nedsatt hørsel. Dette kan være så enkelt at dren kan fikse mye, men ellers er det viktig å få kartlagt hørselen.

Jeg har selv et barn som ikke snakket som 3-åring, men etter intensiv trening fra PPT og spesialpedagog(og i tillegg innlagt dren som 4-åring), så snakker hun i dag som andre. Eneste som henger litt etter i dag, er det sosiale. Men det også kommer seg :)

det er nesten så jeg innbiller meg at jeg vet hvem du er;)

men det var egentlig ikke det jeg ville si, måtte bare nevne det!

tenk på at i hennes hode så sier hun det ordet hun mener. sier hun "hane" og mener sove så tror hun selv at hun har sagt "sove".

jeg vet ikke helt om det er noe å bekymre seg over enda men det er jo helt klart frustrerende for både henne og dere.

gjettelek hele dagen blir helt klart veldig slitsomt for dere alle.

kontakt helsestasjonen eller lege for å høre hva som kan gjøres for å bedre språket hennes.

Min sønn blir 3 år i mai, og har vel ikke det beste språket han heller. Men han er oppvakt og får med seg det som skjer og henger på ingen måte etter de andre barna når det gjelder andre ting. Jeg er ikke bekymret (enda) og regner med at dette retter seg etterhvert. Bhg er heller ikke bekymret. Hvis språket ikke er bedret seg etter sommeren bør vi vel gjøre noe med det.

Eks på hans merkelige språk:

Gjase jåben = Gråtass står på låven.

Guse gabe = Grusomme Gabriel.

Kattepoppe = Apekatt.

Kukass = Lukas (mora til Lukas syns IKKE det er morsomt), hehe.

Altså, et språk bare en mor kan forstå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...