Mamma`n til <3<3<3 Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Hei! Jeg er i 20.uke med tvillinger og tenker jo en del på ammingen og hvordan dette blir. Med min datter så måtte jeg gi opp etter 2 mnd da hun måtte ha annen næring på flaske og pumpingen ikke holdt for å holde produksjonen igang. Jeg hadde egentlig myyyye melk m snuppa men hun syns nok flaska ble lettere etterhvert så puppen ble uinteressant. Det jeg lurer på er om alle dobbelammer tvillinger eller tar/tok dere en og en? Har ikke så mange jeg kjenner m tvillinger, men det er litt forskjellig hva de har gjort. Ei amma en og en, med den andre i vippestolen foran seg så den fikk se på, mens ei annen dobbeltamma og pumpa etterpå og tilbød flaske ...disse var premature også. Ei annen jeg kjenner pumpa for det meste og gav mye på flaske, men kveldsamma mest. Jeg kjenner jeg nesten blir uvel av å tenke på pumping, syns det var en stor påkjenning å sitte å se på de stakkars 20-30 ml som kom til slutt. På sykehuset pumpa jeg mer enn nok, men der var det dobbelpumpe, noe jeg ikke hadde hjemme. Det skal jeg iallefall låne meg denne gangen i så fall.... Er ikke så mye jeg gruer meg til lenger kjenner jeg, bortsett fra dette. Noen som har noen gode råd?
ungmortil3 Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Kjenner meg så igjen i alle tankene om amming. Var veldig stresset for om at jeg kanskje ikke ville få det til. Har en sønn som er 2 år eldre enn tvillingene mine og ammingen gikk fint til med han. Men ca 6mnd før jeg ble gravid opererte jeg den ene siden av brystet forde jeg hadde innadvendt brystvorte (kun på den ene siden) og fikk beskjed om at jeg aller høyst sannsynlig ikke kunne få ammet på samme bryst senere dersom det kom flere barn. Heldigvis har både melkeproduksjon og amming gått flott denne gangen, på tross det jeg ble fortalt på forhånd. Mine tvillinger var riktignok ikke prematur, de ble født i uke 37+5 og tok puppen godt allerede minutter etter de var kommet til verden. De kom også til verden vagianalt, så jeg hadde heller aldri noe operasjonssår som tok på (noe jeg tror kan ha veldig mye å si på ammingen). Jeg vil anbefale deg my best friend ammeputen som er beregnet for dobbelamming. Hadde det ikke vært for at jeg hadde gått til innkjøp av en slik hadde jeg trolig hatt et mye større problem med dobbel ammingen. Men selvom mor og barn får dobbelammingen fint til, blir det ikke særlig mye av det. Selv syntes jeg litt av kosen blir borte når jeg dobbelammer, så selvom jeg bruker dobbelt opp med tid på ammingen, velger jeg for det meste å amme tvillingene hver for seg. Men alle har nok hver sin betode de føler fungerer best for seg selv og tvillingene dersom. de bør nok prøve deg litt frem. Det beste rådet jeg kan gi deg er at du bør være godt rustet på forhånd med ammepute, mme, flasker osv på forhånd og ta imot all den hjelp du kan få så tidlig som mulig . At jeg hadde mme, flakser ++ klar til fødselen tror jeg har gjort mye med at jeg ikke har stresset slik at det kan ha gått utover melkeproduksjonen. Hilsen tvillingmamma som nå har fullammet tvillingene sine i 3mnd nå snart . + ikke minst: lykke til, håper du du får en god opplevelse av det hele, enten det blir flaske, amming en og en eller dobbelamming på dere .
Stolt mamma! Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 Heia. Jeg dobbelt-ammet mine jenter på sykehuset - men da jeg kom hjem fikk jeg ikke det til og begynte å amme de en og en. (fødselen min ble satt igang i uke 37+5) Jeg syns at det har fungert veldig fint med å amme de hver for seg. Jentene mine er veldig forskjellige - hu ene storkoser seg når hu får melk, mens hu andre har bare lyst til å bli fortest mulig ferdig... Jeg bruker babybjørn vippestol på hun ene når hun andre blir ammet - og det er sjeldent problemer... Med storebror som er 2 1/2nå ammet jeg til han var 9mnd. Nå er jentene 7mnd - og jeg fullammer enda (de får grøt til kvelds og smaksprøver av annen mat) Jeg har mer enn nok melk (de har vert sitt bryst). De første 2-3dagene etter fødsel hadde jeg ikke melk - men jeg pumpet og pumpet - og så kom det til slutt! LYKKE TIL!:-)
kvinne29-m/tvillinger Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 Hei! Mine tvilllinger ble født i uke 38+2 med planlagt keisersnitt. Jeg hadde ingen forventninger til ammingen, da jeg ikke har barn fra før,og tenkte at det får gå som det går når det er to Ammingen gikk kjempe fint til å begynne med! Jeg dobbeltammet de første ukene, men gikk over til en og en, da det er mer kos. Synes det ble litt stress med dobbeltammingen da de ble litt større. Prøvde å dobbeltamme på natten i begynnelsen, for å "spare inn litt tid" og få mer søvn. Når de var to mnd( de er 3 mnd nå) fant jeg ut at jeg ikke hadde nok melk til å fullamme begge. Da ga jeg mme annehvergang til de. Tv1 ønsket da ikke å amme mer, ble bare skrik, for det gikk ikke like fort som flaska. Så nå ammer jeg tv2 og pumper til tv1 slik at begge får litt mm. Så får de også flaske med mme. Om natten ammer jeg begge to. Da er tv1 så trøtt at han godtar amming Når jeg er alene med tvilllingene gir jeg ofte begge flaske, pumper og har klart. Synes dette er enklere når det er to. Da kan de sitte i vippestolene sine, eller ligge på ammeputa sammen. Om jeg ammer tv2, gir jeg tv1 flaske samtidig i vippestolen sin. Du finner helt sikkert en god løsning for deg og dine tvillinger! Bare å prøve seg frem og se hva som passer best:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå