Lillespiren<3 Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Jeg skrev et innlegg for et par dager siden om babygutten min som ikke sover på dagen og at det blir kaos me ammingen. Jeg fikk et råd om å pumpe meg og gi han på flaske. Dette hjelper ikke på dagsovingen hans, men matingen går mye lettere! Når jeg ammer går det en time, og det blir hyl og skrik med masse luft. Med flaska går det barenoen minutter. Men hvorfor får han så masse luft me pupp og ikke me flaske?! Jeg trodde det sku være omvendt? Svelger han luft fordi det går så sakte? Og jeg får bare pumpet meg på ettermiddagen når pappaen er hjemme. Ved pumping ser jeg at han nok får for lite melk. Ca 100 ml noen gang. Så har begynt å gi litt tilleg. Som han sluker. Så er lei meg for at ammingen er så vanskelig og fir at gutten min nok har fått for lite mat:(
Snuskomrusk Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Jeg vet nøyaktig hva du mener, hadde samme problemet selv. Gutten min lå på nyfødtintensiven og ble matet med sonde en liten stund etter fødselen, og fikk aldri helt til å die. Han prøvde, men brukte opptil to timer på et måltid, med mye skriking og styr. Så var det å "slappe av", dvs gjøre alt det andre en baby krever av en i løpet av en time før en satte igang med ny amming.. Han slukte også maaasse luft og vi brukte endeløse kvelder på å sykle med bena hans, trykke forsiktig på magen, bysse og trøste. Amming ble etterhvert til noe jeg virkelig gruet meg til og pga av alt stresse ifb med dette holdt jeg også på å miste melken helt. På helsestasjonen fikk jeg også høre at han la på seg alt for lite, og de ville begynne med MME som tillegg, noe jeg ville unngå fordi jeg ikke ville miste melken helt.Tilslutt tok jeg det beste valget for oss, nemlig å slutte å amme og heller pumpe meg og gi med flaske. Og vi fikk en helt ny baby! Ikke nok med at jeg fikk økt produksjonen min til det dobbelte, men den jobben jeg før brukte nærmere to og en halv time på, var nå unnagjort på 20 minutt med en elektrisk dobbelpumpe. Det å mate gutten min ble igjen en kosestund for oss og ikke noe som vi begge slet med. Jeg prøver å ligge noen flasker i forkant av han (dvs at jeg har ca 2 flasker stående klar i kjøleskapet til enhver tid), slik at han ikke må vente på at jeg pumper meg før han får spist noe. Om natten har jeg med en termos med varmt vann inn på soverommet og varmer flasken oppi koppen på nattbordet før jeg gir lillemann. Jeg pumper meg en gang i løpet av natten, ofte rett etter en mating. Poenget mitt er, det er ikke noe nederlag å bruke pumpe! Det er visst ikke alle babyer som får teken på ammingen, noen fortsetter å amme og får sultne og urolige babyer og ofte med mye magevondt. Vit også det at med en gang du stresser ned og slapper av, kommer melken som oftest etter og du kan øke produksjonen din ved å pumpe i tillegg Ønsker deg lykke til videre, håper dere kan finne en løsning som virker både for deg og lillegullet ditt
Lillespiren<3 Skrevet 21. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2011 Tusen hjertelig takk:) var veldi godt å lese innlegget ditt. Må innrømme at jeg har sett på det som et nederlag å ikke amme. Men vet jo at det verken er feil å pumpe eller gi tillegg. Vil så gjerne at ammingen skal fungere. Men så lenge man pumper å gir det, så får jo babyen morsmelk:) jeg bruker ca en time på å tømme puppene med pumpa og, så med pumping og flaskekoking blir det jo ekstra arbeid. Men det viktigste er jo at babyen har det bra:) Var veldig greit å lese hvordan du gjør det. Fikk masse tips. Godt å vite i tilfelle jeg må gi opp ammingen helt å bare pumpe. Jeg nekter å gi opp morsmelka allefall. Så fint å høre at dette fungerer for deg og din gutt. Tusen takk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå