Gå til innhold

Tågjenger 2,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring med dette?

Jeg har en sønn på 2,5 år som er tågjenger. Om jeg ber han gå ordentlig på hele forten, gjør han dette kanskje 2-3 skrtt, før han er oppe på tærne igjen.

Har lest litt om temaet, og det var ikke spesielt oppløftende.

Skrevet

Har dere vært på utredning pga. dette? Det finnes forskjellige diagnoser på "disse" barna; Habil tågjenger, Prima ballerina syndrom og det kan også være en lett grad av CP.

Mener det er senene som er for korte, og de mest ekstreme tilfellene blir vel gipset for å strekke senene og få føttene i riktig stilling. (de får gå-gips)

Men det trenger ikke være noe galt heller, noen barn går lenge på tærne før de plutselig går normalt.

Skrevet

Eig med knottemamma.

Mannen min gikk på tærne fra han var 6 mnd og et par år fremover. Ingen problemer i dag og verdens roligste fyr!

Skrevet

Hei.

Kom deg til legen og få en henvisning til en barnefysioterapeut. Dersom det skyldes stramhet på baksiden av leggene så kan tøyeregime hjelpe. En bør få utredet dette slik at feilstillinger ikke forekommer. Men det kan også rette seg av seg selv. Men dersom sønnen din går så mye på tå som du skriver, så ville jeg ha sjekket dette hos fysioterapeut. Du kan også selv stimulere ham til å leke på huk (da får han gratis tøyning), og få ham til å stå med hælen utenfor trappen, eventuelt tøye lett på ham selv dersom du ikke synes det er vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...