Gå til innhold

Har dere valgt bort navn dere liker fordi de har vært på naventoppen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nja.

Har vel ikke direkte valgt bort navn, men har droppet å vurdere navn jeg syns er pene, nettopp fordi de har vært veldig populære og mye brukt!

Har bevisst latt være å bruke energi og tid på å tenke over dem som mulige alternativer til mine barn, slik at jeg ikke skulle falle for fristelsen å bruke dem... ;-)

Ja. begge gangene tenkte jeg ikke på å sjekke topp ti lista før jeg forelsket meg i navnene. Nå ble "Noahen" vår jente da, så hadde forsåvidt uansett ikke brukt Noah. Men trodde det var gutt..

Populært idag, ikke populært imorgen.

Ikke populært idag, populært imorgen.

En kan aldri vite hvordan navntoppen utvikler seg, så det best er å velge navnet en liker best uansett hva en liste sier.

Annonse

Nei. Jeg har en Lucas. Jeg elsker navnet men hadde absolutt ikke lyst til å kalle ham for det siden det var/er et poppisnavn. Men vi falt for det begge to, og var totalt uenig i alle andre navn. Dermed ble han en Lucas, og han kler det godt:-) Han er faktisk den eneste i barnehagen som heter det også.

Får vi en gutt neste gang, sliter vi, hehe:-) Da blir han nok hetende Navnløs, evt. Ola Nordmann;-)

Nei, jeg velger de navnene jeg syntes er fine, og det er meg revnende likegyldig om de er populære eller ikke..

Jeg har alltid elsket navnet Lucas og har vært fast bestemt på at min sønn (hvis jeg noen gang fikk en) skulle hete det..

Så da han ble født var Lucas på førsteplass.. Shit au! What can you do!

Utrolig kjipt å ta til takke med noe man ikke syntes er sååå fint fordi noe er mer populært enn noe annet!

Nummer 2, fikk et navn som var litt mer midt på treet populært i Norge, men veldig populært i Danmark ;o)

Eldste har et veldig vanlig navn, heldigvis har vi ingen vi kjenner som har barn på samme alder med det navnet. Skal nevnes at vi vurderte også navn som ikke var topp ti, men klarte ikke å bli enige om noen av dem.

Da vi ventet neste, vurderte vi kun navn som ikke var topp ti. Også fordi eldste da gikk i bhg, og de navnene som var topp ti var representert der. Hadde lyst på et navn som ikke noen andre i bhg het.

For 15 år siden hørte jeg navnet Linnea for første gang, og syntes det var nydelig. Da tilhørte det ei jente jeg studerte sammen med.

Nå er det ikke aktuelt lengre.

Jeg har hatt samme opplevelsen med et annet navn jeg også hørte for første gang på den tiden - da fant jeg det i en slektsbok. Gammelt og nydelig.

Det ble jenta hetende, men det er ikke like uvanlig som det var for 15 år siden.

Likevel kun 600 som heter det i Norge, men økte med 20 % i fjor.

Annonse

Helt klart!

Vi ønsket at barna våre skulle få navn som "bare" de hadde, slik at de slapp å bli kalt "Nora S" eller "Nora i B-klassen" hele oppveksten.

Derfor har vi valgt gamle, norske navn, som alle kjenner til, men som ligger laaaaangt unna navnetoppen.

(Selv om Nora er et nydelig navn!)

Nei, vi har en liten Thea. Jeg har alltid elsket det navnet, min oldemor het det, og jeg bestemte allerede fra jeg var liten at fikk jeg en jente en gang, skulle hun hete det. Samboeren likte det også veldig godt, så da lot vi navnetopp være navnetopp og gikk heller for det vi syns var fint.

Ingen andre i barnehagen som heter dette, så vi får se om det blir slik når hun begynner på skolen også.

Siden førstemann ble født på slutten av -90 tallet og internett ikke var kommet helt i gang ble det populærnavn på han. Vi visste ikke hva som var populært, vi bare tok et moderne som vi var glad i.

Førstemann har 3-4 navnebrødre på skolen, men ingen i klassen.

Det blir lett Sebastian HB, Sebastian K osv.. Barnehager og skoler bruker bokstaver bak for å skille barna og da blir man en i dusinet.

Da kan de like godt få et litt mindre brukt navn synes jeg.

Med nr 2 valgte vi bevisst et lite brukt navn. Under 300 har dette navnet, men nydelig såklart!

Elsker Sara og vurderte det sterkt siden det er litt poppisnavn.

Heldigvis så heter snuppa det og vi kjenner faktisk ingen andre- verken i bhg. eller privat - flaks så langt. Men hadde det vært et par andre i bhg. hadde jeg ikke brydd meg.

Velger bevist bort poppulære namn. Synes ikkje det er noko stas om det er fleire med samme namn i barnehagen eller på skulen. Namnet skal vera litt unikt for den personen. Sjølv om mangen av dei populera namna er veldig fine.

Nei, det har jeg ikke. De der navnetoppene kan endre seg fort, så selv om man har et "spesielt" navn ett år så kan det være kjempepop to år senere. Og dermed blir barnet med det spesielle navnet bare en av mange.

Jeg har selv et ganske vanlig navn og har aldir hatt problemer med det. Tvert i mot husker jeg mange morsomme episoder i oppveksten med meg og mine "navnesøstre". Det var rett og slett litt stas. Det samme ser jeg hos min eldste sønn på 10 år.

Vi kalte guttene opp etter deres bestefedre og datteren opp etter tanten.

Gamle og uvanlige navn som man heldigvis ikke hører så ofte :)

Sønnen på 8 heter Sven

Sønnen på 4 heter Espen Henrik

Datteren på 6 heter Annika Ilona

Katten derimot har et veldig populært navn: Tingeling men det får gå ;)

Jeg hadde forelsket meg i navnet Noah denne gangen.

Men får liksom ikke helt gnisten tilbake etter å ha sett hvor sykt mange som bruker dette navnet for tiden.

Samme hvis det var jente jeg ventet, jeg har i alle år hatt lyst på en Emma. Men hun er jo helt på toppen nå! :o

Nå skal jeg ikke si 100 % sikkert at det IKKE blir en Noah når han er kommet ut, men sjansen er iallefall betydelig mindre enn det var før jeg oppdaget trenden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...