Gå til innhold

Hva ville dere gjort med en gutt som...

Anbefalte innlegg

var 9 år og hadde disse problemene:

Ikke ville å bade(i basseng, sjøen) før nå det siste året, vært redd for å kjøre båt, ala danskebåten, ikke ville sykle fordi han er redd for å slå seg, blir "syk" hvis han skal gjøre noe han ikke føler seg trygg på, usikker på veldig mange ting ala spille fotball på et lag etc. ( så da velger han å ikke være med på det)

Har ikke denne gutten psykiske problemer på en måte? Ville oppsøkt DPS?

Fortsetter under...

Jeg vil også tro denne gutten har angst eller er i ferd med å utvikle angst. Denne gutten har en far med angst, er han derfor større belastet enn andre? De bor ikke sammen og får har ingen kontakt med gutten så kan ikke ha påvirket han.

HI

Har fått beskjed om at angst kan være arvelig (20-30%) men vet ikke om det stemmer..

Men har han noen gang vært nær far? Bodd sammen med far?

Man kan fort merke om foreldrene har noe de sliter med, og det kan derfor bli tanker som " Siden far/mor ikke gjør det, er det farlig."

Nå er ikke jeg noen spesialist på dette området, men..

Annonse

Hvordan er foreldrene? Overbeskyttende, og gutten har aldri fått prøve seg? Når han har slått seg, så har de uffet seg og sprunget til før gutten har vist hva(eller at noe som helst var galt) som er galt(som eksempel)?

Eller er de prestasjonsdrevne, slik at gutten føler han MÅ mestre før han prøver?

Barn er sjelden født med psykiske vansker, utenom når de er født med diagnoser innen psykiatrien(som ADHD, Tourettes, autisme osv)..... Det er ofte foreldrene som ubevisst påfører problemene, og da er det familien(og ikke bare ungen) som trenger hjelp fra psykiatrien.

Hvis det var min sønn, ville jeg la ham drive med noe som styrker selvtilliten, for eksempel ridning eller klatring. Men babysteps er viktig!

Kun en fagperson kan finne ut om denne gutten har et psykisk problem - jeg vil gjette at han bare er litt for overbeskytte og ennå ikke har lært seg å stole på sin egne evner. Å la ham få utfolde seg og pøse på med oppmuntring og ros, det tror jeg er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...