Gå til innhold

Skal utleier eller leietager sørge for klipping av plen?

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut en leilighet i ett hus jeg kun selv er innom i ferier.

Leiligheten jeg leier ut er bebodd av to voksne mennesker som har fri tilgang til hagen. Jeg selv bruker den ikke. De gangene jeg er der, bruker jeg kun terassen, så de har "møblert" hagen med sine utegrupper osv. Avtalen er at de har tilgang til hage, men de har disponert den helt alene i realiteten. Dette er ok for meg.

Spørsmålet er om jeg er den som må kjøpe inn gressklipper og evt sørge for klipping av gresset? Jeg sørger for oppmåking gjennom vinteren og har ett firma som måker opp hele gårdsplassen og helt frem til døra deres om vinteren.

Jeg skal dra dit nå og vet jeg må få avklart hvem som har ansvar for innkjøp av gressklipper og ansvar for selve klippingen. Jeg kjenner jeg har lite lyst å stå ansvarlig for dette, men må jeg, så må jeg.

Fortsetter under...

Ja, men nå har de bodd der siden august og da er det vel litt sent å angre på det nå. Jeg skrev i kontrakten at jeg skulle sørge for oppmåking gjennom vinteren, men glemte gressklipp

Huset ligger høyt til fjels, så snø er vesentlig mer viktig enn saktevoksende gress, men nå må jeg ta stilling til gresset også.

Hva er vanlig?

Jeg vet ikke om det er noen regler på det, men jeg vet at hun som leier nabohuset her har egen gressklipper og klipper gresset selv. Måker selv gjør hun også om vinteren. Begge deler syns jeg er en selvfølge hvis man leier et hus der eieren ikke bor. Mulig du burde stå for gressklipperen, men hvis det ikke er en veldig stor plen, så er det jo bare å kjøpe en manuell klipper de kan bruke, de kan umulig være veldig dyre.

Annonse

Det er vanlig som hun andre har svart; Utleier sørger for at gressklipper/annet utstyr tilgjengelig.

Her har vi gressklipper stående i skjulet, og det står i kontrakten at vi deler plenklipp/vedlikehold av hage med hun som bor i andre-etasjen :)

Dere kan så klart komme frem til en muntlig avtale angående dette også.

Hi her

Det står ikke noe i kontrakten om plen, men jeg har store utgifter med bortmåking av snø gjennom vinteren. Det synes jeg er riktig at jeg sørger for, men når jeg ser den lille plenen som de har fyllt opp med stoler, bord, parasoll, hundeleker osv, så kjenner jeg at jeg blir litt irritert over å måtte stå ansvarlig for det.

For det første så får jeg jo selv ikke tilgang til hagen, da de bruker hele (noe som ikke er avtalt, men helt ok for meg. Jeg trenger den egentlig ikke)

For det andre så er det helt i orden for meg at hagen gror igjen, jeg bruker den ikke. Før leieboer flyttet inn, brukte jeg hjå og lånte gressklipperen til naboen ett par ganger om sommeren. Det er fjell natur rundt huset.

De leier rimelig og bruker mye strøm (som jeg betaler). Jeg kjenner bare at jeg ikke har lyst til å kjøpe en gressklipper eller stå ansvarlig, men må jeg så tar jeg ansvar.

Jeg var tidligere leieboer der jeg hadde ansvar for plenklipping, og huseier stilte en klipper til disp, og han kom med bensin hver gang det var tomt. Han hadde også ansvaret for snømåking. Dette sto ikke i kontrakten, men vi ble enige om at jeg skulle klippe siden han ordnet med snø. I dette tilfellet leide jeg hele huset og hadde tilgang på hele hagen hele tiden, så jeg var bare super taknemlig for at han gadd å måke..

Er nå huseier og leier ut sokkelleiligheten i huset. Har egentlig ingen skriftlig avtale med leieboer, men han klipper plenen på "sin side" av huset, og noen ganger ringer han på og spør om han skal klippe for oss også:-) Og de to vinterene han har leid av oss har han måka også! Vi var litt strenge på at han ikke fikk røyke inne, så han måker hver gang han er ute og tar en røyk! Nå som jeg er gravid og har litt smerter i bekkenet ringer han på og spør om han skal lufte hunden for meg også! Har innsett at jeg har langt over gjennomsnittelig bra leieboer!

Til HI:

I forhold til alt du har skrevet, ville jeg bare blåst i plenen. Det virker som den ikke har vært noe særlig kort tidligere heller (blir vel ikke helt kort med ljå), og det er stressende å rydde vekk alle tinga deres.

Men hvis det er slik at de klager senere og krever plenklipping, må du trø til!

Annonse

Dette leieforholdet høres jo rart ut.

Gressklipping må du skrive om i kontrakten. Og det vanlig at huseier har klipper. Men at den som leier klipper.

Hvorfor betaler du strømmen deres? Da kan de jo sløse som bare det uten å ta konsekvensene for det! Det er en dårlig deal for deg...

Huseier er ansvarlig for fellesarealer, har ikke noe å si om de bruker hagen eller ikke. Du bør kjøpe en gressklipper, og spørre om det er ok at de klipper. Det gjør de da helt sikkert, siden de bruker hagen. Du kan ikke forlange det, men ønske det:-)

Jeg har vært leietaker i maaange år, og jeg ville følt meg meget urimelig om jeg skulle krevd at huseier skulle klippet gresset for meg i et hus h*n ikke er tilstede i selv, annet enn noen få ganger i året.

Selv om ingenting er nevnt i kontrakten synes jeg du skal snakke med disse menneskene, de kan da ikke forlange at du skal komme tilreisende og klippe plenen som KUN de bruker. Dette synes jeg er et viktig poeng. Skal du tørke dem i rumpen etter dobesøk også?

Hvis du tidligere har lånt gressklipper hos naboen ser jeg ingen grunn til ikke å fortsette med dette. Det spiller da ingen rolle for leietakerne dine hvem som eier den. Gjør en avtale med naboen, betal ham noen hundrelapper i året, og gi beskjed om at gressklipper får de låne hos naboen og du har betalt ham litt for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...