Anonym bruker Skrevet 20. april 2011 #1 Del Skrevet 20. april 2011 Mannen var på besøk hos noe som heter forvaltingshuset. Der ble vi anbefalt å investere i aksjer i stedet for uføreforsikring, da det var en dyr forsikring. Han mente vi også brukte for mye av pengene våre på nedbetaling av boliglån og at vi ville få mer igjen på aksjer enn boligverdi/stigning pr år. Jeg er sikker vokst opp i en gammel tid, men for meg høres dette riv ruskende galt ut? Vi har grei normal inntekt, rellativt sikre fremtidsutsikter mtp å beholde jobber. Vi eier 2 hus med markedsverdi på ca 8.5 mill. Vi har egenkapital i disse husene på ca 5.7mill. og ett boliglån på 2.8mill Pengene ser jeg ikke egentlig på som realiserbare, dette er hus vi ønsker å beholde. Grunnen til at vi sitter på såpass av verdi er pga arv. Vi har normale mellomleder stillinger og tjener ca 1mill i året. Vi har noe leieinntekter i tillegg. Jeg har alltid vokst opp med å få boliglånet ned til ett ok nivå, jeg tenker det er ca 2 mill. Da vil vi kunne ha råd til å beholde husene selv om vi mister jobber/blir ufør osv. Vi vil også ha mulighet til å ta opp lån på husene senere, hvis vi ønsker det feks i alderdommen. Er det jeg som tuller eller forvaltningshuset? Min tanke er å ha vanlige forsikringer og betale jevnt og trutt ned på boliglån. Forvaltningshuset sier til min mann, at vi skal investere i aksjer og (faktisk) dra mere på reiser og nyte pengene enn å nedbetale ytterligere på boliglån. Jeg er satt opp med møte med de etter påske, jeg vurderer å avbestille hele møtet. Hva tror dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143156133-droppe-%C3%A5-nedbetale-husl%C3%A5n-droppe-uf%C3%B8reforsikring-og-investere-i-aksjer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. april 2011 #2 Del Skrevet 20. april 2011 Jeg er enig med deg, aksjer er alltid en risiko og man bør aldri investere i aksjer om man ikke har råd til å tape beløpet. Huset derimot stiger i verdi, og er sikkert som "penger i banken" ;-) Jeg ville definitivt fokusert på huslånet, som både vil frigi midler i form av mulighet til refinansiering eller konkrete penger i fall dere selger. Selvfølgelig kan man satse på aksjer, men jeg ville aldri i livet lagt alle pengene der. Kanskje 50% på huslånet og 50% på aksjer, om du forstår hva jeg mener. Men da hadde jeg også måtte se det slik at jeg KAN miste de pengene. Jeg ville aldri stolt på noen som "selger" slike tjenester, men heller forhørt meg hos uavhengige personer. Sjekk Din økonomi eller sånne aviser/nettsteder! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143156133-droppe-%C3%A5-nedbetale-husl%C3%A5n-droppe-uf%C3%B8reforsikring-og-investere-i-aksjer/#findComment-143156157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. april 2011 #3 Del Skrevet 20. april 2011 Jeg har ikke noen videre greie på slike ting, men det jeg tenker er at det kommer kanskje an på hva du ønsker at pengene dine skal gjøre for deg? Skal de gi deg trygghet ( forsikringer, lite gjeld osv) eller skal de gi deg noe annet (materielle goder, opplevelser osv). Jeg er nok veldig på den "trygghetsbiten", og synes ikke aksjer og sånt er veldig festlig. Vi har allikevel satt en del penger i aksjefond. Det har foreløpig vist seg å være lite lønnsomt, men tanken er at det skal stå der til vi blir gamle, så det svinger seg kanskje oppover igjen. Jeg synes vel at om de rådene dere fikk er den linja de legger seg på i forhold til alle som søker råd hos dem, er den litt lettvint, men den sikrer vel at "Luksusfellen" blir gående noen sesonger til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143156133-droppe-%C3%A5-nedbetale-husl%C3%A5n-droppe-uf%C3%B8reforsikring-og-investere-i-aksjer/#findComment-143156178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå