Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har kontroll på hvor mye og hva og når disse babyene skal spise?

Skal man komme opp i to grøtmåltider før man begynner med middag for eksempel? Og hva skal man da begynne med til middag?

Det sies også at man skal introdusere en matvare om gangen - hvor lenge er en "introduksjonsfase" (tre dager? En uke? mellom hver matvare?)

Og så - mengde melk / mme: På den vi bruker (Neocate) står det at de ved 6 mndr skal ha ca 1000, og så etter det ca 800ml om dagen, og at mengden inkluderer det man bruker i mat. Men vi bruker da ikke MME i grøten, den skal jo blandes med vann? (Havre med ris-hvete).

Og er det noen som kommer opp i 1000 ml om dagen da, vi klarer knapt 600ml...

Kjenner jeg blir svett av tanken på å gjøre feil, men det er kanskje ikke noe som er feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har mange av de samme spørsmålene som deg, men etter å ha brukt mye tid på å lete etter svar har jeg vel egentlig innfunnet meg med at det ikke finnes noen fasit og at man må gjøre litt som passer for seg selv og sitt barn..

jeg har gitt to grøtmåltider en stund nå, og har såvidt begynt å innføre grønnsaksmos etc på dagtid. Hun får grøt til frokost og kveld, og nettopp fordi jeg ville gi henne fast føde morgen og kveld var grunnen til at det andre måltidet ble grøt og ikke middag. Grønnsaksmos til frokost hørtes liksom ikke helt riktig ut i mitt hode..

Men det er ingenting i veien for å starte med grønnsaker og frukt.. og ta grøt som måltid nummer 2, hvis det er det man vil

I begynnelsen var jeg veldig nøye med innføringen av nye matvarer.. lot snuppa kun få en ny matvare om gangen og da gjerne en 3-4 dager før hun fikk en ny en.. men siden hun aldri har reagert på noe så er jeg litt mer avslappet nå og hun får smake på alt mulig rart. Jeg tenker at jeg likevel hele tiden vet hvilke ting som er nye, slik at skulle det komme en reaksjon vil det likevel bare stå mellom en 2-3 nye ting hun har spist.

Mengden MME vet jeg lite om - og her skulle jeg også veldig gjerne hørt hva andre vet/mener/tror.. :)

Det jeg vet er at det er melkepulver i grøt som skal blandes med vann, så lager du grøt med 100 ml vann så regnes dette som 100 ml melk. Så da kan du vel plusse på 100 ml om dagen - og 700 ml er nok bra det altså i løpet av en dag.

Her spiser/drikker snuppa kanskje 900 ml om dagen (inkl grøt), men jeg kommer nå til å kutte ut flaske til lunsj og gi bare grønnsaker/middagsglass og vann - så da blir det ca 600-700 ml om dagen (+ at hun får MM en gang i løpet av morgenen). Jeg spurte legen såvidt om dette da vi var på måneders kontroll, og hun mente det var helt greit å ha ett måltid uten MME nå (snuppa er altså 6 måneder og har fått grøt siden hun var 4 måneder)

Håper dette i hvert fall var til litt hjelp.. og så håper jeg noen andre kan hjelpe oss begge litt med mengde mme osv

:)

Skrevet

En uke mellom hver nye ting er vel regelen. Jeg var også nøye på det i starten men nå kjører vi på med nye ting i tide og utide (7 mnd, har spist fast føde i ca. 2 mnd).

Gjør som du føler for, har jeg egentlig funnet ut er en god regel :)

Vi begynte med grøt til lunsj (5 mnd), så middag (5,5 mnd), så grøt til kvelds (6 mnd), og nå har vi begynt med brødskive for en uke sia.

Man trenger jo ikke gå så fort fram som vi har gjort, men se an babyen..

Jeg spurte om mengde mme for en stund sia, og noen svarte at når de har begynt med grøt skal de helst ikke drikke mer enn 500-600 ml om dagen. Min drikker ca. 550 ml fordelt på 3 flasker.

Også sånn helt til slutt, jeg har hatt noia for dette selv i løpet av de 2-3 mnd, men jeg tror det skal ganske mye til for å gjøre noe feil altså!

:)

Skrevet

Det er ikke så mye feil du kan gjøre...bare følg babyens behov og tempo:)

Jenta mi er litt over 6 mnd, og hun har fått et grøtmåltid om kvelden siden hun ble 4 mnd. Har prøvd med potet, og potet/gullerot på dagtid flere ganger, og det fordrar hun ikke. det samme med barnematglass. Gir ofte et fruktbeger eller en halv banan på dagen. Nå har hun vært sutrete på dagen i noen dager, vet ikke hva det kommer av, men har i går og i dag begynt med grøt på morgenen og for å se om det er sult.

Man bør introdusere en og en matvare, dette er for å utelukke at det er noe de ikke tåler, og det er vanskelig å vite hva det er hvis man gir flere ting samtidig. Kan begynne med potet med litt mme 2-3 dager, så blande det med gullerot eller brokkoli feks. Helsestasjonen sa introdusksjon av en matvare er ca 3 dager. Er det ingen reaksjon er det bare å fortsette. er det reaksjon venter man et par uker og prøver igjen.

Vi har aldri kommet oppi det som står av mme på pakken, men hun drikker ca 6 flasker i døgnet med rundt 100 ml hver gang. helsestasjon sa at en porsjon grøt (ml med veske) gir det samme måltidet som antall ml melk:) Du trenger ikke pusje på med mme om hn ikke krever mer...selv om melka enda er den viktigste næringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...