Gå til innhold

konkuranse: hvem er mest på overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å gjøre en super kiip situasjon til noe litt artig.

Den som til ennehver tid har flest - dager vinner heder og ære samt fødestøv og medlidenhet.

Nick: suprim

termin. 12 april

dager over: -7

håper vi kan ha det litt gøy i denne desperate situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Du vet at en er ikke på overtid før det er fjorten dager forbi termin? :o)

Skrevet

jeg taper nok, er -1 idag, men like desperat og utålmodig ;)

Skrevet

er ikke på overtid, MEN ser noen over her sier men ikke er på overtid før man er 14 dager over termin, det er feil!! I dag er ultralydtermin såpass presis at man ER på overtid når man har passert termin. Det er SVÆRT få i norge i dag som går mer enn 14 dager over termin, fordi dette viser seg å være svært risikabelt. Ved St. Olavs Hospital er det igangsetting ved dag 7 over termin, denne er valgfri, man KAN velge å gå lengre hvis man vil, men de råder deg til å fo barnet ut snarest!!

Statistikken viser at risikoen for kompliserte fødsler og fare for barnets liv øker etter dette........ håper ikke dere som går over blir nervøse, MEN dere må bare stå på krava deres om å få være med på vuurderingen om når dette skal skje, det er deres kropp og deres barn som er inni der, helsepesjonell SKAL ta hensyn til klientens vurderinger i saken....... be om en GRUNDIG begrunnelse for HVORFOR man ikke kan bli i gangsatt på dag 7 og utover, ikke godta svar som "det er slik vi gjør det her......." hvis de kan komme med en GOD begrunnelse vil dere nok bli beroliget, det KAN jo være at barnet er lite, eller at de tror de har bommet på termin osv...... da har barnet bare godt av noen ekstra uker!!

Skrevet

Jeg sier bare det jordmor har sagt. Og det som de sa på ultralyd.

Dessuten er det vanlig å føde både to uker før og to uker etter termin.

Skrevet

Jeg hadde ikke lytta til min jordmor om hun hadde sagt noe slikt. Glad jeg har fosterdiagnostik lege som følger meg opp, så vet jeg at en av norges fremste leger innen forsterforskning snakker med oppdatert kunnskap.

Det er fordelen med å være med i undersøkelser!!

Gjest Ms. Muffins
Skrevet

Må nok si meg enig med Elviraen.

Jeg hører også til St.Olavs, og har fått hørt det samme.

Jeg hadde aldri gått mer enn èn uke over UL-termin.

Skrevet

-11dager her idag. Skal til overtidsvurdering kl 10:00, håper, håper de vil ta vannet sånn eg komme igang, e visst en smule hektisk og kaotisk med litt for mange fødsler m dagen på SUS. Skulle eg entlig hatt overtidsvurderingen på føde poliklinikken, men de henviste rett til føden pga for lite kapasitet... Hm, håpe det ikkje e altfor ille. Har hatt en del masrier siste dagene, men blir aldri noe regelmessig, tok to paraset før eg la meg igår, så da blei det heldigvis litt søvn inatt. Uff, det e tungt på slutten gitt... I Stavanger e de ganske konsertvative, ska mye te for at de setter igang før man e 14 dager over termin, med mindre de e påivist noe som tilsie at de MÅ sette igang da....

Skrevet

-11dager her idag. Skal til overtidsvurdering kl 10:00, håper, håper de vil ta vannet sånn eg komme igang, e visst en smule hektisk og kaotisk med litt for mange fødsler m dagen på SUS. Skulle eg entlig hatt overtidsvurderingen på føde poliklinikken, men de henviste rett til føden pga for lite kapasitet... Hm, håpe det ikkje e altfor ille. Har hatt en del masrier siste dagene, men blir aldri noe regelmessig, tok to paraset før eg la meg igår, så da blei det heldigvis litt søvn inatt. Uff, det e tungt på slutten gitt... I Stavanger e de ganske konsertvative, ska mye te for at de setter igang før man e 14 dager over termin, med mindre de e påivist noe som tilsie at de MÅ sette igang da....

Skrevet

Tja, da står det vel på papiret jeg fikk etter ultralyden "Overtid f.o.m. 05.05.2011" for moroskyld, vil jeg anta da. Som er 14 dager etter min termin.

Du er ikke akkurat den som har rett til å bedømme om jordmoren min er kompitabel som jordmor eller ikke.

Selv om jeg bor i nord, er vi ikke helt på etterskudd :o)

Skrevet

Jeg er minus 10 dager etter termindato og skal på overtidskontroll i morgen, håper bare ting setter i gang før.

Lykke til alle sammen.

Skrevet

Jeg vinner nok ikke denne konkurransen, siden jeg har termin i dag, men er ganske sikker på at jeg kommer til å vinne den et par ganger før mini endelig bestemmer seg for å komme ut ;/

Jeg har hørt mye forskjellige angående når man er på overtid. På diverse nettsteder (som mammanett osv) står det "husk at ingen så mye som nevner ordet overtid før 14 dager etter termin", andre steder regner de fra dagen etter termin.

Jeg spurte jordmoren min (som jeg for øvrig stoler fullt og helt på) og hun sa at i utgangspunktet, dersom man skal være helt "korrekt", så er man ikke på overtid før 14 dager etter termin. MEN, at det er få steder man går så lenge over nå til dags. Her er det en uke, heldigvis.

Skrevet

Til de som har angst for å gå over med 7 dager vil jeg bare tilføye at det ikke altid bare er bra å sette i gang en fødsel heller. Dette kan også være risikabelt og i mange tilfeller føre til lange fødselsforløp og mye smerte og inngrep ettersom man ikke er ferdig modnet. Jeg fødte min første datter helt naturlig 12 dager etter termin. Er veldig gla jeg ikke ble satt i gang etter en uke for jeg hadde en flott og rask naturlig fødsel, og det var verken misfarget forstervann eller noe galt med tulla mi.

Det farligste med og gå mye "over tiden" er jo somregel at man blir stresset og da er det nok mye bedre å bli satt i gang. Det og bli mye stresset på slutten av svangerskapet kan jo være veldig risikabelt i seg selv.

MEN, man skal jo selvsagt høre på hva helsepersonellet sier om hvert enkelt tilfelle. Om de mener det går greit å gå noen dager over er det nok til det beste både for mor og barn, så kan man bruke de siste dagene til full avslapning og mye søvn om man har muligheten. Det blir snart nok noen søvnløse netter, ikke glem det (-;

Skrevet

Jeg hadde termin 7 april, så er 42+2 i dag. 13 dager over termin altså.... Fikk en sånn ballong opp i livmorhalsen for modning i dag og så blir det igangsetting i morra hvis det ikke skjer noe før det! Jeg er klar - send fødestøv!!!!

Skrevet

Det stemmer nok det at man egentlig ikke er på overtid før 14 dager etter ul termin.

Men i dagligspråket sier man jo at man er på overtid når man har passert terminen. Og som de andre her sier, så er det ingen i Norge som virkelig går på overtid.

Synes selv derfor det er ganske tullete å kommentere noe slikt, i en tråd som skal muntre opp situasjonen for de det gjelder.

Skrevet

Det er en grunn til at man får en termin med margin på +/- 2 uker og dette er pga tidspunkt for unnfangelse, husk at den fødende ligger 2 uker foran fosteret (svangerskapsuker). Man er ikke på overtid før man er i uke 42, da blir man også igangsatt dersom ikke naturlig fødsel er på vei til å skje.

Dette står i de fleste svangerskapsbøker og er allment kjent av helsepersonell, dog noen er uenig.

Når man har passert termindato vil man få ekstra oppfølging av jordmor og man blir tatt godt vare på. Dersom fødsel ikke har skjedd innen så så mange dager over termin vil man få time til overtidskontroll på fødeavdeling og der bli undersøkt/ fulgt opp av helsepersonell for videre fremgang.

Skrevet

MEN SKULLE IKKE DETTE VÆRE EN OPPMUNDTRENDE TRÅD FOR DE SOM ER FORBI SIN UL-TERMIN???

Jeg heier på dere!! Tungt å gå slik, fødte selv datteren min 9 dager over ultralyd termin og det er en mentalt utfordrende. Men det ER mulig å snu stemningen og prøve lage gode dager for seg selv.

FLott at trådstarter her inne prøvde nettopp på det;)

:)

Skrevet

Lykke til FrøkenF:) Håper du får ein flott fødsel imårå:) Eg har fått vite idag at eg blir igangsatt på fredag kl 10:00 om fødsel ikkje komme spontant før då:) Det blir dag 13:) Fremdeles overhode ikkje tegn til regelmessighet, kun mas rier, så antar det blir fredag på meg ja, evnt om det drar ut lørdagen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...