Gå til innhold

Trenger noen tips/argumenter mtp overtid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 1 dag over termin. Forrige gang hadde jeg en dårlig opplevelse med å måtte gå 15 dager over, ble sendt hjem fra overtidskontroll med høyt blodtrykk, og følte meg ikke ivaretatt. Det endte i en tøff igangsatt fødsel jeg ikke har klart å glemme.

På mitt sykehus er det overtidskontroll 11 dager over termin.

Denne gangen har jeg fått diskutert meg til en ekstra kontroll på sykehuset på påskeaften, men er redd jeg bare blir sendt hjem igjen og må vente til dag 11 hvis ingenting skjer. Vet ikke hvordan jeg skal å frem for å overtale dem til å sette meg i gang før, er ikke klar for å gå like lenge over denne gangen, synes det var psykisk veldig tungt, og går hver dag og engster meg for at noe skal skje med babyen...

Føler meg maktesløs som gravid i helsevesenet, man har jo ingen medvirkning på avgjørelsene som blir tatt! Jobber selv i helsevesenet, og ingen andre pasientgrupper blir fratatt selvbestemmelsesretten på den måten når det gjelder behandling/diagnostisering! Blir så irritert!!

Uff, håper noen kan hjelpe meg med noen gode argumenter.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg skjønner deg veldig godt!! Ble selv satt igang en uke på overtid forrige gang, selv om jeg selv vet det var nesten 2 uker, da jeg var sterkt uenig i termin. Heldigvis er jeg tilknyttet St Olavs i Trondheim, her foretar de overtidskontoll etter 1 uke, og du kan selv velge å bli satt igang da.

Har vært til flere samtaler dette svangerskapet, pga det som skjedde sist (endte med hastesnitt etter en lang natt hvor jm ikke gjorde jobben sin). Min erfaring er at en bare må være tøff og si akkurat hva en føler, gjerne overdrive det du makter; du er REDD for å gå over tiden, opplevelsen fra forrige gang preger deg 24/7, du har problemer med å slappe av, og ikke minst understreke at det er deres egen skyld at du nå har det slik du har det, iogmed at de ikke klarte å ivareta deg sist. Dessuten ville jeg kanskje nevnt at det er flere og flere sykehus som gir overtidskontroll etter 1 uke over termin, og det blir stadig mer vanlig å få valget å bli satt igang da; det er en grunn til det!

Masse lykke til!!! Håper du kommer i gang av deg selv før lørdag (",)

Skrevet

ja, det er ganske surt å ikke få kunne bestemme mer selv... I mitt forrige svangerskap hadde jeg overtidskontroll på dag 10, men legen mente da jeg skulle komme tilbake 9 dager senere på ny overtidskontroll! Jeg ble så sint at fødselen startet av seg selv når jeg kom hjem:)

Men hva om du forklarer for jordmor det du har skrevet i innlegget ditt her? Kanskje de vil høre litt på det...?

Lykke til.

Skrevet

Jeg sa sist jeg var gravid at jordmor skulle bestille en time for kontroll på sykehuset 3 dager over termin, hun sa at hun kunne gjøre det....... var lettere å få den enn jeg hadde trodd...... da jeg var der sa jeg at jeg skulle settes i gang 5 dager over termin, og at det er noe jeg selv bestemmer, ultralyd legen svarte med "det kan du nok ikke bestemme selv".... så sa jeg "det er min kropp, mitt barn og JEG bestemmer dette, du går og snakker med overlegen NÅ med en gang, slik at jeg får dette bekreftet!!" jeg argumenterte med mine kunnskaper innen fosterforskning og risiko, og sa at hvis de ikke hadde tenkt å høre på meg var dette en sak for media....... hun forsvannt ut døren, og kom tilbake etter 4 minutter der hadde hun en lapp med avtale om igangsetting fredag (to dager etter) altså min 5 dag over termin som jeg hae gitt henne beskjed om...... hun var nesten litt lattermild når hun kom tilbake og det var nok ikke noen tvil i hele verden om at hun hadde forstått hvem som bestemte dette. Jeg er ikke en sjenert type, jeg sier det jeg mener, men det er viktig å være saklig i sin tale å være bestemt. Men det kommer nok an på hvem man møter i slike tilfeller.... Jeg fødte en travel gutt 08.40..... etter vannavgang hjemme noen timer før samme dag som jeg skulle settes i gang, så det ble ikke noe ignagsetting på meg.

Jeg synest uansett at det er HORIBELT å ikke skulle la en vordende mor få NOE som helst bestemmelsesrett...... risokostatistikken taler i mot å gå over termin noe mer enn 5-7 dager, i mitt tilfelle har det ikke vært tvil i HELE verden når termin var siden mine barn er laget på første forsøk og menssyklusen min er etter klokka hver 30 dag, jeg har heller ikke brukt piller i melolom og testen viste positivt en dag før forventet mens begge gangene.

Jeg har termin 2. mai denne gangen, skal til kontroll ved jordmor den 26, da henviser hun til time ved sykehuset over telefon mens jeg sitter der og jeg får time mellom 2 og 5 mai ved sykehuset, når jeg er der "bestiller" jeg igangsetting 7. mai. Skulle han komme av seg selv er et en bonus, men tiden frem til da skal jeg ikke bruke hodet mitt på bekymringer om jeg må gå 11 dager over osv!! jeg vil ha denne tryggheten at HVIS han ikke kommer av seg selv, så er han i allefall ute en gang rundt termin!!

Skrevet

Takk for svar:) har tenkt på dette med at flere og flere sykehus lar den gravide bestemme selv etter 1 uke... Skal nevne det.... Må vel bare manne meg opp og stå på krava, men synes det er så vanskelig når jeg bare får motargumenter tilbake.....

Lykke til til deg og, håper på bedre fødselsopplevelse for oss begge:)

Skrevet

Problemet er at jeg skal ikke mer til jordmor, i min kommune er det kun jordmor 1 dag i uken, og stengt nå i påsken. Så får ikke time der før jeg er 10 dager over...

Vet ikke om jeg får snakke med en lege på påskeaften, må på kontroll på fødeavd siden poliklinikken er stengt. Men skal be om at de sjekker åpning og stripper meg, i håp om å få fart på sakene.

Så får jeg gjøre som hun over her, slå i bordet og kreve å bli satt i gang tirsdag etter påske!! Skal få samboer til å hjelpe meg og komme med argumenter til legen, han skal være med.

Takk for tips! :)

Skrevet

Heisann,

Føler sånn med deg, var i akkurat samme situasjon som deg sist, fødte 15dg over term.. ble sendt hjem gang på gang selv om jeg grein i korridorene på hjelp og tryglet om igangsetting..

Dette var på KK i Bergen.

Er det her du også hører til?

Jeg har heller ikke glemt hvor lite selvbestemmelse jeg hadde, i min mest sårbare situasjon i livet..

Nei det er greit at det er flinke folk, men hvorfor de skal ha sånn forskjellsbehandling fra sykehus til sykehus, den skjønner jeg ikke.....

Ønsker deg all lykke, du er nerme målet ditt nå, husk på det i de tunge dagene:)

mvh

Skrevet

Hei:)

Hører ikke til KK, men har hørt at de er skikkelig ille der ja... Høres forferdelig ut å ikke bli hørt på når man griner og er frustrert! Det er jo som du sier den mest sårbare tiden i livet. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd med barnet på overtid, og jeg ikke hadde vært tøff nok til å stå på krava.... Så må bare manne meg opp, men det er jaggu ikke lett, og jeg er ikke noen pyse!

Håper det kommer nasjonale retningslinjer på dette, slik at man slipper ulik praksis fra sted til sted..

Lykke til til deg og:)

Skrevet

Koselig svar:) Ja det er helt rett, det skulle absolut vært felles retningslinjer på dette..

ikke lett å forstå hvorfor det ikke er det!

(Når vår lille endelig kom ut, fikk vi tilbakemld fra en erfaren jordmor på barsel, at babyen vår var tynn og utmattet, og det fordi han hadde ligget for lenge i magen... han fikk mme av jordmoren selv om jeg ammet for å feite han opp, og da var han 4kg..

dette var pga han hadde brukt opp reservelageret sitt under overtiden fikk vi beskjed på........)

Ja mann deg opp, og ta kampen enda en gang.. vet jeg selv må det når min tid er kommet, men har ennå endel uker igjen..

Ikke gi deg mor :))

Skrevet

Klem til deg!! :)

Skrevet

Har ingen tips å komme med da jeg ikke har født før, men jeg føler også en slags angst for å gå noe særlig over da menstermin og ul-termin bare skiller 1 dag. Når det er sagt så har jeg heller ingen ønsker om å føde før... :)

Jeg sa til jordmoren min at jeg ikke ville gå over og da kom hun med et litt arrogant svar som var noe slikt som " det er ikke noe du kan bestemme, ungen kommer når den vil osvosv". Jeg forstår jo det, men hadde forventet litt mer forståelse og et litt annet svar jordmor da jeg bare kom med en kommentar ivår samtale for å "lufte frykten" min for å gå over.

Har dere lest dette: http://www.dagbladet.no/2011/03/14/kultur/debatt/debattinnlegg/15807125/

Til og med avdelingslederen i Folkehelseinstituttet mener at vi gravide bør få valgfrihet! Skulle egentlig bare mangle da det gjelder vår kropp og vårt eget barn.

http://www.facebook.com/update_security_info.php?wizard=1#!/group.php?gid=118775498152267

Skrevet

Takk for mange gode tips her, skal til overtidsvurdering kl 10 idag, håpe de vil sette meg igang nå (dag 11), kjenne eg slite mer og mer med å ha roen på at alt e bra med lille mini. Bekymera over lite fostervann, morkake mm. Mi mor har måttet bli satt igang med alle sine 3 fødsler, eg kom naturlig igang sist da, dag 10, veldig klar for å slippe mer venting nå...

Skrevet

Skal du i Fredrikstad? Gi en lyd når du har vært der, hvis du kommer deg hjem igjen da;) lykke til, håper du blir satt i gang!!!

Skrevet

Hører til Stavanger sykehus. Blir satt igang på fredag kl 10:00. De hadde ikke kapasitet til igangsettelse før, det blir dag 13 over. Men var godt og betryggende å bli skikkelig grundig undersøkt, både morkake og navlestreng så ut til å funke bra, masse blod kom inn til mini, og legen var trygg på at det var helt ok for mini å være der inne et par dager til.

Skrevet

Å, da må du ha masse lykke til i morgen! Krysser fingrene for en bra fødselsopplevelse for deg!! Snart er alt over, og babyen ute, det blir fantastisk:)

Skrevet

Tusen takk, lykke til du også;) Krysse fingrene for oss:) Ikkje lenge igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...