Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Uff, var på legevakten og ble sendt til sykehuset i natt da Mille (6 uker) ikke hadde tisset på flere døgn og bæsjet på en uke, og hadde fryktelig vondt stakkars! Hun har fått både mm og mme. Det ble konstantert ku melk allergi. Noe som vil si jeg må legge om hele mitt kosthold, det er tungvint, men håper jo virkelig det hjelper lillegull mot smertene hun har. Nå er kun armen god nok og den MÅ være i bevegelse så rister og rister så melkesyre i armen er jo godt Stakkars, er det noen som vet når hun blir bedre etter jeg slutter med melkeprodukter? Må slutte med mme også, eller bruke en spesiell type som koster skjorta. Uff vil mini skal merke bedring allerede i dag, så hun slipper ha det så vondt !! Grusomt. Hun sover heldigvis fremdeles natten igjennom noe som er fint siden hun gråter resten av døgnet.. En posetiv side med dette er jo også at jeg ikke kan spise noe påskesjokolade, noe jeg ikke hadde klart unngå med mindre det går utover lillegull noe det nå gjør. dette innlegget ble nok litt rart, men er litt rar i dag kjenner jeg...
MissVaiper Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Hvor i landet bor du? Jenta mi er til utredning nå. Hun er 7 mnd. Vi fikk en prøvepakning med Althera mme hos legen vi nå går til (en spesialist på allergier hos barn). Vi ble henvist dit fra fastlegen. Om jenta mi tar den så får vi den på respt (mye billigere). Viktig å få resept, og inntil du får det så må du ta vare på alle kviteringene så du kan få tilbake fra NAV. I følge legen hennes så sa han at melkeproteiner kan finnes i morsmelk inntil 14 dager etter at man har kuttet ut all melk fra kosten. Nyttige nettsteder: allergikokken.no utenmelk.no
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 ÅÅ tusen takk for svar!! Fikk mme cate tror jeg den het, men kun nok til 2 måltider. Og den er jo fryktelig dyr, så da skal jeg ta vare på kviteringer ja. Uff nå begynte jeg faktisk å gråte litt for 14 dager!!! GRUSOMT, jeg holder til i Oslo. Jeg har en super lege kanskje jeg skal snakke med han da. De på sykehuset var rimlig stressa og tydelig underbemannet i går så vi var nedprioritert så fikk ikke all info. Men hva gjorde du da? Pumpet du deg og kastet og ga mme eller ammet du i de 14 dagene? eller en kombinasjon? skal ta en titt på de linkene nå ja takk!
littlefairy Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Kan ikke komme med så mange forslag ang mme etc, eneste jeg vet er at ungen til søstra mi har også meget sterk kumelkprotein-allergi, og hun brukte BabySemp til han, eneste han ikke fikk såå vondt av, som før bare ble solgt i sverige, men har sett de i flere butikker nå. Men det ser jo ut som du har fått ordna med en bra mme. Men jeg kan gi deg noen tips ang sjokolade du kan spise Dronningsjokoladen (kokesjokolade) har alltid vært uten melk, men det står nå på ingrediensene at det er melk i. Dette ringte min søster å spurte om; hvorfor det plutselig var melk i den. Det de sa var at ingrediensene er ikke endret på, bare emballasjen og skriften der ingrediensene står, i og med de lager disse produktene i samme maskiner som de med melkeprodukter så er de pliktet til å skrive at det inneholder melk, før sto det bare KAN inneholde spor av melk. Denne sjokoladen reagerer ikke tantebarnet mitt på, og han er veldig allergisk altså... Og alle produkter som står: "kan inneholde spor av melk.." kan du trygt spise. Nå i påsken lette min søster etter påskesjokolade til tantebarnet mitt uten melk, og fant! Det er et egg som er pakket inn i gullpapir med noe rød emballasje på. husker ikke navnet på den, men hvis du leter kanskje du finner, ingrediensene står på Ellers er det ganske enkelt å spise melkeproteinfri kost. mye enklere enn det høres ut som! Det finnes masse produkter uten melk, f.eks blå softflora smør, melange uten salt og melk etc, så det er lett å bake kaker etc med dette Ellers så er de fleste brød også uten melk (bare merket Kan inneholde spor av...) og jeg tror det var Mills grov leverpostei er også uten melk, og også den kalkun/kyllingpostei fra prior tror jeg. Så du kan faktisk spise masse du alltid har spist, bare med litt ekstra leting Lykke til, håper det "hjalp" littegrann på humøret.... skjønner godt at det er helt grusomt å se barnet sitt på den måten og ikke kunne gjøre noe med smertene. Men du skal se det går bra Lykke til
cz77 Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Slapp av, det roer seg fort når hun slutter å få ting av kumelk. Mitt barn hylte hele tiden og. Det tok bare et døgn ca. før han plutselig sov flere timer i strekk og ble en fornøyd blid gutt. Jeg spiste da ikke melkeprodukter allerede da jeg begynte, men hadde ikke nok melk. Gangen i det her var at jeg mistenkte melkeallergi og gikk og kjøpte nutramigen selv for å se om det endret seg. Det var så drastisk at jeg ikke kunne gå tilbake. Forsøkte igjen da han passerte 3 mnd. men fikk problemer med en gang. Kom til spesialist som skrev ut resept og søknad til trygdekontoret om å få det dekket. Dette tok ca 14 dager og jeg fikk vedtak i posten og kunne kjøpe på blå resept. Siden det ikke er egenandel for barn under 10 år vil det i praksis si gratis. Før det betalte jeg 250 kr. pr boks. Frem til du er "ren" kunne du kanskje pumpe og bare gi små mengder morsmelk? Kosthold er stort sett greit egentlig, bare tenk mat som ikke er bearbeidet til du får kontroll, så er det litt lettere enn å lese på alt. Litt sliten nå men håper det var noe hjelp i det. Lykke til :-)
Pumba78 Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Vi har fått blåresept på Neocate som er 100% kumelkfritt - koster 550kr boksen om man betaler selv. Men med så sterk allergi må du vel kunne få det? Ellers kan jeg jo informere om at AfterEight og Bocca - sjokolade er uten kumelk!
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 åå TUSEN TAKK! såp mange flotte og gode råd <3 nå ble jeg gla d og felte en tåre av den grunn i steden.. sliten i dag merker jeg.. Neocate var det den het den jeg fikk ja det er gull, men dyr ja. Så skal ringe sykehuset i morgen for å høre om dette med dekking siden det er så krise at jeg ikke kan ha noe med melk. Fikk også streng beskjed om å holde meg unna soyamelk (kan visst forsterke og fremheve allergier om man er utsatt) Og holde meg unna -kan inneholde spor av melk... Nå håper jeg jeg snart merkr bedring og at hun kommer igang med avføring igjen, tisser kun engang i døgnet nå + at hun bæsjer jo ikke =( Stakkars lille nurk.. Herlig nå har jeg da 3 sikre sjokolader som trygt kan nytes + påskeegg. Litt vemodig å se bprt på alt mitt deilig påskegodt nå som nå kun ligger der til "pynt" hehe.. Men denne melkeallergien, er det vanlig at den gir seg? eller går over til intolleranse? Da kan man jo spise noe, tenker det er tungvint om mini kommer til å ha kumelkallergi hele livet og trist når noen har med kaker i barnehagen ol.. Nei nå tneker jeg for langt frem i tid. fokus her og nå er det viktigste, bare ble litt revet med. Takk for gode råd dere er gull! Så kan tenke meg deres barn har det godt ja =)=)
susa :) Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 det er vanlig at de vokser av seg melkeallergien. Sønnen min nærmer 4 og er nesten helt kvitt det. Reagerer kun ved store mengder nå Han har ikke hatt noen problemer med å ikke kunne spise kaker og godteri med melk.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 åå så BRA nå ble jeg glad =) Da regner jeg med og håper det er tilfellet her også..
MissVaiper Skrevet 22. april 2011 #10 Skrevet 22. april 2011 Jeg gav mm som vanlig, og registrerte heller at hun ble bedre og bedre. Jeg er heller ikke helt nazi på hva jeg spiser, men registrere det og ser om hun får noen reaksjoner. Jeg kan forresten anbefale smestadbarnelegene. De er ekseperter på allergier og har masse info om det. Oppfatter dem og som mindre travle enn sykehuset. utenmelk.no har masse informasjon om hvilke matvarer som er melkefri, hvilke som er erstatning for melk og hvor man kan handle. Gode tips der om hva man kan "harry-handle" også. Selv synes jeg det nesten er litt spennende å gå på butikken å lese på varer hva de inneholder. Er jo ganske mye rart som man ellers ikke tenker over. Jeg prøver å tenke på det som litt positivt. Jeg må jo legge om kostholdet mitt, som jeg tror kan bli litt mer sunnere. Sjokolade, fløteis og fete oster må jo jeg holde meg unna for hennes del, og de er jo egentlig ikke bra for meg heller. En aldri så liten gratis "slankekur" siden jeg ikke kan spise så masse snop. Tihi! Det er litt styr i begynnelsen, men man kommer fort inn i det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå