Gå til innhold

Lars August eller Lars Julian..........

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hei Suebird! dette er helt feil når det gjelder Lars August, begge er latin, lars en forkortning av Laurentius. Både Lars og August er stødige navn som har vert mye brukt her i landet i lang lang tid :-)

Når det gjelder Lars Julian kan det hende du har rett, skal sjekke den ;-) Kombinasjonen du foreslår synes jeg er tung. Lars er oppkalling på begge sider, ville gjøre det litt mere spennende..

Jeg kommenterte ikke på Lars August ;o) Den komboen funker for meg, rett og slett fordi August er et navn som har lang fartstid her til lands og mer 'norsk' klang - selv om det er av latinsk opphav ;o) Jeg kommenterte kun på Lars Julian. Julian er et latinsk navn. At Lars er en form av Laurentius og Lawrence er greit nok, men det er dog den skandinaviske varianten - og tre laaaaange skritt bort fra den opprinnelige formen. Komboen jeg skrev var ikke ment som et direkte forslag, mer for å illustrere hva jeg mente med at jeg synes Lars Julian var kræsj ;o)

Det er ikke et mål i seg selv å være helt opphavs-tro når man setter sammen navn. Man kan finne mange komboer som duger på tvers av opphav. Ta f.eks. Magnus. Det er et latinsk navn, selv om mange tar det for å være norrønt. Eldar er et annet eksempel. Det er et hebraisk navn, men også et vanlig norrønt navn. Noen navn er altså litt mer 'universale' enn enkelte andre som faller rett inn i sin kategori (som jeg synes f.eks. Julian, Maximilian, Matteus gjør).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...