Gå til innhold

Hm... hvordan venne baby 12 uker til å sovne "av seg selv"? Evn: hvordan få henne til å ta smokk? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en herlig liten jente på 12 uker. Hun har til nå stort sett bare sovnet med puppen, men nå begynner det å endre seg... Hun vil ikke kose like lenge med puppen nå, spesielt ikke når hun allerede er mett. Så hun har sovnet en del når jeg går rundt og holder henne i armene, og av og til når hun ligger på gulvet under babygymmen også. Men da har det skjedd "tilfeldig", og det er ikke noe som har vært planlagt fra min side. Så nå tenker jeg at jeg må venne henne til å bli lagt ned for å sove, for jeg har ikke alltid tid eller mulighet til å alltid la henne styre... Så hva gjør jeg?

Vet at kanskje den eneste effektive metoden er å trøste henne ved vuggen til hun gråter seg i søvn, men jeg er ikke klar for det helt enda... Jenten tar jo ikke smokk, så det er i grunnen det som er problemet. Koseklut og lignende har ingen effekt.

Noen med andre, kreative tips utenom skrikemetoden? :-) ...evn tips for å få henne til å ta smokken? Har forsøkt to forskjellige "modeller", og både latex og silikon. Hun tygger bare på den når jeg holder den i munnen, tror ikke hun skjønner at hun kan suge på den.

Skrevet

Vi har/har hatt det akkurat på samme måte!Han er blitt 9 mnd nå og vi gav opp smokke-prosjektet..han bare tygger på den og skjønner ikke hva den skal brukes til.Vi begynte for sent m den...dessverre..

Og han måtte rugges/trilles til han sovnet...både i senga og i vognen.Men vi har for en stund siden brukt skrikemetoden og det hjalp litt på kvelden, så nå er han letter å legge.Sitter litt ved siden av senga og leker og synger i halvmørket slik at han roer seg.Sovner av seg selv etter en stund at vi har forlatt rommet.Ofte med sutring, men mye bedre nå.Han er tryggere på seg selv og omgivelsene.

Men må fortsatt trille vogna til han sovner...men pappa sier at når han går i pappa-perm er det ingen Kjære Mor lengre.hehe.Da er d hardt mot hardt.Sove i vogna.Ingen trilling.

hehe.Vi mødre er nok mer bløthjerta...sukk..

Men vi har strevd mye!Men d går seg til sa de.Og det har d gjort.Men d tar tid.Og INGEN fasit dessverre.Helsesøster sier også bare at d må gå seg til og at d som regel blir bedre når de blir større.Og d r sant.Førstemann er nå 4 år og sover som en stein om natta.Lett å legge.

Masse lykke til!

Skrevet

Takk for svar :-) Er hjemme med storebror som blir 2 i neste måned, så jeg har ingen mulighet til å trille i søvn. Hun har jo vist at hun kan sovne av seg selv, som på matten på gulvet - men da har det jo vært på hennes premisser og ikke når hun har blitt lagt ned for å sove. Det verste er at hun tok smokken de første ukene etter hun ble født, men så gikk det noen dager uten at hun fikk den- og siden da har hun ikke villet ha den.

Kjedelige greier dette... Hun er absloutt ingen "skrikeunge", men jeg ser for meg at det kan bli vanskeligere å få henne i søvn i tiden fremover... :/

Skrevet

Takk for svar :-) Er hjemme med storebror som blir 2 i neste måned, så jeg har ingen mulighet til å trille i søvn. Hun har jo vist at hun kan sovne av seg selv, som på matten på gulvet - men da har det jo vært på hennes premisser og ikke når hun har blitt lagt ned for å sove. Det verste er at hun tok smokken de første ukene etter hun ble født, men så gikk det noen dager uten at hun fikk den- og siden da har hun ikke villet ha den.

Kjedelige greier dette... Hun er absloutt ingen "skrikeunge", men jeg ser for meg at det kan bli vanskeligere å få henne i søvn i tiden fremover... :/

Skrevet

Har du prøvd å bare legge henne i senga da?

Vent til du ser trøtthetstegnene (gjesp, gnir seg i øynene etc) rundt den tiden hun har pleid å sovne på kvelden, så bærer du henne inn i sengen å ser hva som skjer...

Evnt (hvis hun begynner å sutre/blir urolig) sitt ved siden av og stryk på henne, roe henne i sengen sin. Noen barn roer seg bedre med en koseklut eller noe annet å holde i. (hvis ikke smokk)

Prøv deg litt frem å se hva som kan virke for jenta di, jeg er ingen ekspert men tenker at alle må prøve seg litt frem med forskjellige metoder, ikke gråtekurer eller skrikemetoder.... barn som sovner av utmattelse pga gråt, sovner med ett stresshormon i kroppen som ikke er bra for hjernen.

Gjør henne trygg i sengen sin og på rommet, sitt der og syng for henne og snakk med rolig trygg stemme, og hvis hun begynner å gråte og det ikke hjelper å roe henne i sengen tar du henne opp og trøster og legger henne ned igjen når hun roer seg.

Lykke til! burde jo gå uten smokk også mener jeg :D vil hun ikke så vil hun ikke... :)

Her er lillegutt straks 4 måneder, men begynte vel rundt to måneders alder å legge han i senga å se hva som skjedde, noen ganger sovner han bare, andre ganger må jeg inn flere ganger og roe han/putte inn smokken eller noen ganger er han også mer sulten før han roer seg, så sovner han av seg selv til slutt, uten grining :D

Lykke til!!!

Skrevet

hei!

jenta mi hadde problemer med å ta smokken, så vi kokte opp sukkervann å dyppa smokken i:) så nå er det nesten bare å dyppe smokken en gang å to når hun skal sovne eller skriker:)

kan jo se om det hjelper der og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...