Gå til innhold

zopiclone og gravid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dt beste er vel å la være,men om legen sier det er ok så er det vel det av erfaring. Det står på svært mange legemidler at det kan være skadelig for foster, men ofte er det dårlig forskning på feltet av fortåelige grunner. Enkelte legemidler får man likeverl bruke med varsomhet og i lave doser hvis de anses som helt nødvendig.

Sannsynligvis er zopiclone det legemiddelet innen sin gruppe som er "anbefalt" til gravide om man må ha noe.

Zopiklone kan påvirke babyen din (det betyr altså at babyen også får virkning av sovetabletten). Legen skal pga usikkerhet på om det er trygt for babyen bare forskrive zopiklone om det er nødvendig for den gravide. Alle leger er imidlertid ikke like restriktive. Er det virkelig nødvendig for deg å ta tablettene? Hvis det er absolutt nødvendig vil jeg anbefale deg å prøve å halvere dosen for å se om du har effekt av dette. Tar du 3,75 eller 5 mg? Som sykepleier ville jeg ikke ha tatt dem i svangerskapet, for det kan ikke utelukkes at babyen ikke påvirkes.

Jeg veeet at dette er å rope etter Dib-ulven, men mammaen min brukte Sobril hver eneste kveld under svangerskapet med meg (glade åttitall, jess). Jeg har aldri vært spesielt syk eller svak eller noen ting. Om det er slik at du må ta dem, og legen sier ok, ville jeg hørt på ham. Muligens klarer du å trappe ned til 5, men det er jo veldig viktig med søvn under svangerskapet, så man får veie litt for og imot. At barnet påvirkes betyr at det også vil få lignende symptomer som deg, ikke nødvendigvis at det blir misdannet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...