Gå til innhold

Noen med erfaringer med HPV og celleforandringer i limorhalsen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk den kjekke telefonen fra legen min om at han hadde oppdaget celleforandringer i celleprøven fra 6-ukerskontrollen!

Er kalt inn til sykehuset 25. mai, for flere og større prøver. Må si at jeg gruer meg helt enormt, og at det er uutholdelig å skulle vente sååå lenge. Er foresten over to uker siden jeg fikk beskjeden også! Når legen din nevner ordet "kreft" får du jo en støkk i deg.. Selv om celleforandringer i livmorhalsen ikke nødvendigvis trenger å utvikle seg til kreft..

Noen andre som har hatt HPV/celleforandringer i livmorhalsen? Og i så fall hvilken behandling hadde du? Hvordan gikk det? osv.

Setter pris på hvis noen vil dele sine erfaringer med meg, på godt og vondt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde celleforandring for seks-sju år siden. Da hadde jeg gått med blødninger i flere år som de ikke fant ut av. Tok utallige celleprøver uten resultat, helt til jeg fikk time på gynekologisk på sykehuset. Der kunne legen se celleforandringen med bare øynene (hun hadde penslet på et eller annet først). Husker ikke hvilket stadie det var, men det var ikke nr 1 i allefall. Jeg ble konisert (de skjærer bort en liten del av livmorhalsen med laser). Det gikk veldig fint, blødde omtrent ingenting, litt mer når skorpen løsnet etter 10-14 dager. Fikk narkose, og det gjorde ikke vondt etterpå, bare litt vage mensmurringer. Har i ettertid tatt celleprøve en gang i året, og det kommer jeg til å fortsette med for å være sikker. Så dette går nok bra for deg og, masse lykke til:-)

Skrevet

Jeg hadde celleforandringer som ungdom, men fikk ikke beskjed om at det kunne være noe "farlig", og ble heller ikke kalt inn til sykehus, men dro til en spesialist i gynekologi, og tok prøver hver 6 måned, eller 1 gang i halvåret da. Celleforandringene ble borte, og har ikke vært på kontroll på flere år.

Googla litt ang HPV nå og fant dette:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-infeksjon-7884.html

der står det bl.a:

HPV-infeksjon er i de aller fleste tilfeller helt ufarlig. Det er beregnet at opptil 80% av alle voksne mennesker en eller annen gang har vært smittet av dette viruset. Som regel vil kroppens immunapparat ta hånd om viruset, slik at det dør ut etter kortere eller lengre tid. Dette passer også godt med det som mange har observert, at kjønnsvorter før eller senere forsvinner selv uten behandling.

Det står også at det kan ta oppti 10 år før en HPV infeksjon kan utvikles til kreft, så sannsynligheten er vel ganske liten når det blir oppdaget så tidlig regner jeg med :)

Lykke til, det går nok bra skal du se :)

Skrevet

Takk, for oppmuntrende ord :)

Rafaella: Så bra at det gikk fint med deg:) Utrolig at du ikke fikk noe oppfølging før det var komt så langt! Når det må et slikt inngrep til, kan dette da påvirke ens muligheter til å bli gravid senere??

Kan de foresten se hvor lenge en har hatt celleforandringer? På hvor langt det er komt? Må jo innrømme at tanken om at sambo. har vært utro har slått meg:/ Siden HPV kun smittes via sex, og det er to år siden jeg hadde sex med en annen enn han! Hvis de kan se at jeg har hatt det f.eks et halvt års tid, så får ha jo et forklaringsproblem!!:P

Skrevet

Beklager, rota med navnene! Littlefairy; var til det jeg skulle skrive at det var utrolig at du ikke fikk beskjed om at det kunne være farlig! Må ha vært en sløv lege...

Skrevet

Ja jeg aner ikke jeg altså... Var visst veldig vanlig med celleforandringer, men det skyldtes ikke HPV virus.. det er jeg ganske sikker på, hmm har ikke tenkt så mye over dette før, har heller ikke blitt fulgt opp i ettertid, var på kontroll en gang i halvåret som sagt, og så når det ble borte fikk jeg time ett år etterpå, og da det ikke var noe mer da så har det ikke blitt noe siden. Men hvis du har gått til gynekolog jevnlig så tar dem jo prøver hver gang tror jeg? Så da burde det jo vært oppdaget tidligere hvis det hadde vært noe tenkte jeg på?

Jaja, masse lykke til uansett :D

Skrevet

Her står det mer om celleforandringer:

http://nhi.no/kreft/gynekologisk-kreft/celleforandringer-1351.html

Lurer på hva jeg har fått det fra, da jeg ikke hadde hatt mange seksualpartnere som ungdom uten beskyttelse, og ikke HPV infeksjon, tidlig graviditet etc... Men jeg begynte å røyke ganske tidlig, 14-15års alder, kanskje det hadde noe å si... hmmm... :S

Skrevet

Jeg har aldri hatt gynekologisk undersøkelse før nå jeg:s Så kan jo ha hatt det en stund..

Et sted jeg leste om celleforandringer så var det skrevet på en sånn måte at det kom frem at det bare er HPV som forårsaker celleforandringer. Men hvis det er alle disse årsakene som er listet opp her så blir jo saken en helt annen.. Da er det jo ingen grunn til å frykte det værste :P

Jeg debuterte relativt tidlig da, 15, men til gjengjeld har jeg bare hatt sex med to stk! Og jeg hadde en tidlig første (og eneste) graviditet, nå når jeg var 19.. Røyker ikke og tar ingen medikamenter.

Men hvis det er HPV så viser vel det på prøvene.. Tror faktisk det er det jeg er mest bekymret over. At jeg skal få den i fleisen, at typen har vært utro :/

Skrevet

Tror ikke du skal mistenke utroskap pga celleforandring, tror det viruset kan være i kroppen lenge før det evt utvikler seg videre. + at det ikke trenger være virus som har forårsaket det. Legene kan sikkert ikke se når du ble smittet, men hvor langt det er kommet. Med tanke på graviditet har jeg aldri blitt fortalt at det skal være vanskeligere å bli gravid etter celleforandring. Men en operasjon kan gjøre livmorhalsen svakere (kommer an på hvor mye som fjernes), og noen må få satt i en slags forsterkende ring for å unngå for tidlig fødsel. Dette ble ikke tilfellet for meg, men det er lurt å opplyse jordmor om det. Har og fått inntrykk av at det kan få fødselen til å gå fortere, men dette er sikkert forskjellig fra person til person.

Skrevet

Hei:) man kan ha celleforandringer uten å ha hpv-viruset og hpv-viruset uten celleforandringer. Jeg hadde og celleforandringer lenge uten at noe skjedde. Det er helt vanlig. Gikk på kontroll da hver6. mnd. Men så ble det såpass uttalt at jeg måtte fjerne litt av livmortappen 2 ganger. Var bare lokalbedøvelse og ingen problem. Hpv-virus er noe nesten alle har. Umuli å vite hvem man fikk det av. Sjekket du deg rett før du ble sammen med han og ikke hadde det? Hvis ikke så kan du godt hatt det fra før av. Han kan ha gitt deg det men betyr ikke at han har vært utro!! Det er guttene som er bærer av det å gir det til oss. Jeg fikk det av samboeren min, men hadde celleforandring før det, så takk for dobbelt opp;)

Skrevet

Hei:) Takk for svar.. Nå gruer jeg meg ikke like mye til resultatet av prøvene :) Uvitenhet er en skummel sak:p

Nei, jeg har kun tatt celleprøve denne ene gangen etter fødselen.. Har vært sammen med typen i 5år. Men hvis jeg kan ha hatt det så lenge uten å ha symptomer så er det jo greit:) Men nå vet jeg jo ikke enda om det er HPV som er årsaken til celleforandringene mine..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...