Gå til innhold

Hva skal dere ha svære bag'er for?

Anbefalte innlegg

Ser flere som skriver at de skal ha vognbag'er som er over 90 cm lange? Skal dere ha et barn på 1-2 år oppi der? Kan ikke skjønne noe annet enn at det kommer til å bli ville protester? Vi flyttet frøken over i sportsvogn da hun var 5 mnd pga store protester da hun ikke fikk sett noe særlig. Har EW sin bag (78 cm?) og hun hadde fremdeles god plass, lang og bred som hun er.

Har registrert at de bruker lengre vognbag'er i Danmark og at større barn sitter i bag'en. Ser verken behagelig eller veldig sikkert ut, da bag'en ikke er laget for dette?

I tillegg er disse vognene tunge som fy. Jeg priser meg lykkelig for min nette EW og har flere venninner som bytter ut emmaljunga og simo med tre-hjulinger da de er lei av å slepe rundt på 17-18kg vogner og har vondt i ryggen av å løfte den inn og ut av bil.

Mener ikke å tråkke noen på tærne med dette innlegget, bare lurer veldig på hva man skal med disse store bag'ene?

Fortsetter under...

Er også fornøyd med at det er stor bag på buggisen, hadde litt for liten bag sist (quadroliften til emmaljunga), eller egentlig for smal. Da måtte småen (som var STOR for alderen) over i sportsvogn rund 4 mnd fordi det ikke var plass til voksipose oppi. Nå kan jeg se an litt mer, men det blir neppe bag helt til den er utvokst, blir vel mer når jeg ser at mini vil opp og se.

Men jeg er helt enig med HI her, jeg skjønner ikke hvorfor det er et poeng med størst mulig bag (og størst mulig vogn). Tungt og uhåndterlig, samtidig som de søte små ofte vil opp å se. Jeg ville ikke latt min unge sitte i en vognbag, har ei venninne som gjorde dette, og ungen tippa over kanten fordi han var så nysgjerrig og ikke hadde seler.

Har også et par venninner som tvinga ungene sine til å ligge i bag til nesten året. Jeg skjønner ikke vitsen, det var et sant helvete på trilleturene, for ungene var jo selvfølgelig ikke interessert i å ligge og se på himmelen, de ville jo se alt det andre spennende. Hyling hele trilleturen var en vane for to av dem. Og de lurte fælt på hvorfor sønnen min aldri skreik på tur, de trodde ikke på meg da jeg sa det var fordi han slapp å ligge i bag...

Godt å se at det ikke er bare meg som syns dette da! Satt med hjertet i halsen flere ganger i københavn med unger på rundt året som herjet rundt i bag'er. Noen av dem hadde sele, men så slitsomt ut for ryggen å sitte rett og ned uten støtte til ryggen. Helt enig, hvorfor tvinge unger til å ligge i bag'en? Vi forsøkte å ha småen mest mulig flatt i sportsvognen siden hun var 5 mnd og med små perioder i oppreist stilling gikk det veldig fint. Tunge og store vogner ser bare slitsomt ut syns jeg, og laget et poeng ut at den skal være så stor som mulig høres rart ut.

Stor bag er positivt for:

1.om vinteren når man skal ha en stor vognpose og babyen skal ha på seg en del klær, greit med en bag som er lun hele vinteren..

2.babyer vokser veldig ulikt, men de ligger jo aldri heelt inntil kantene, så cm går jo fort bort der.

3.du skal jo helst ikke la babyen sitte før han er rundt 5-6 mnd, mange babyer rekker å vokse en del på 6 mnd!

4.skal du handle er det flott med litt ekstra plass i baggen hvis kurven under er full av poser ol.

Emmaljungabaggen har i tillegg en rygg som man kan setteopp hvis babyen vil se litt.. vet ikke hvordan det er på simo. Men skal si det var en glede å bytte over til sittedelen, men savnet oppbevaringsplassen i baggen. Baggen ble brukt som seng i stua frem til hun var 8 mnd..

Annonse

Jeg har hatt stor bag til begge mine gutter og skal ha det samme til nestemann =) Begge gutta sov i dypbagen til de var rundt 12 mnd uten noen som helst protest. Den bagen jeg hadde var med rygg som kunne settes opp og seler som man satte på babyen når han var i vogna, enten liggende eller sittende.

En annen grunn er jo at en bag er lunere enn sportsdel, og når man har vinter-stor voksi pose (jeg elsker voksiposen) og en baby på mer enn 7 mnd som elsker å sove i bagen så er det faktisk praktisk å ha stor bag.

Sist: vi brukte bagen som "reiseseng" frem til de var rundt 10 -11mnd.. Da slapp vi drasse rundt på reiseseng når vi likevel måtte ha med vogna hit og dit... (og det ble noen ganger )

I tillegg hadde vi bagen som "vugge/kurv" de første mnd hjemme også. Babyen sovnet nede med oss (i bagen) og så tok vi bare bagen opp og satte oppi sprinkelsenga når vi gikk å la oss...

Både Emmlajunga og Simo har denne sitteryggen i bagene sine (duobagen til simo). De fleste av "danskevognene" har også det. I alle fall Trillefix, Odder, big star supreme (emmaljunga) og noen andre jeg har sett på men ikke husker navnet på.

Jeg elsker store bager og synes det er koselig med tradisjonellbagvogn! Etter 15 ulike triller og vogner må jeg si at en skikkelig bagvogn er noe jeg synes er koselig (spesielt som sovevogn hjemme) og så synes jeg det er greit med en nettere vogn til trilleturer og reiser :P Ja takk begge deler! Men i vinter har jeg vært glad i min store lune bag, og den er også super nå som det er litt varmere..

Smaken er delt, på godt og vondt ;) Men liten bag er slitsomt med stor sommerbaby vinterstid.... Synes jeg.

Synes vogner som EW og lignende er pinglete og ustødige.

Greit til handleturer og "bilvogn", men på heltid? Nei takk.

Komfort og sikkerhet går foran fancy og chic.

Vil ha en vogn som tåler vær og vind og samtidig holder den lille lun og varm.

Men smaken er jo delt, og det respekteres.

Synes ikke ungen trenger å ligge i bag-delen selvom man har en stor og romslig vogn! De kommer ofte i kombi og duo utgaver, og barnet skal da slippe å ligge flatt når det heller vil sitte å se rundt seg. Skjønner derfor ikke helt innlegget lengre opp her om at ungene tvinges til å ligge flatt om man har en stor vogn med fire hjul. Det er jo bare tøys.

Var vel jeg som skrev noe om det.

Ikke alle bager har seler, eller mulighet for å sette opp ryggen i bagen som på noen emmaljunga og simo. To av mine venninner var veldig opptatt av at babyene deres ikke skulle sitte før de klarte å sitte selv (komme seg opp i sittende selv), og da ble de lagt i bag veldig lenge istedet for å evt bytte over til sportsvogn eller sitte i bagen. Det hadde jeg en smule problemer med å skjønne.

Det er ikke store vogner jeg ikke skjønner meg på, har jo en stor emmaljunga selv, i tillegg til en liten bugaboo, men hvorfor noen velger å vente så innmari lenge med å ta i bruk muligheten til å sitte å se når ungen tydeligvis vil det. Og det vil de ofte lenge før de største bagene er utvokst, ergo ser ikke jeg helt poenget med å velge vogn ut fra størrelse på bag. Men det er jo meg, da...

Mine barn er store, dvs lange, så går ikke med liten bag for oss! Altenativet er å gå over til sportsdelen tidlig, og det kan jo gå fint, men da ligger ikke babyen så godt beskyttet fra vær og vind.

Får du en liten baby som ikke vokser så raskt kan du jo fint ha en liten bag, men er jo deilig å kunne ha babyen liggende der til de kan sitte, så bedre med stor bag da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...