Gå til innhold

I hvor stor grad mener du at arb.giver skal få legge seg bort i sine ansattes hårfrisyrer, klesstil eller sminkestil?

Anbefalte innlegg

Gjest overlord

Kan man f.eks forvente å få ha oransje hanekam dersom man jobber som kundebehandler i bank? Eller å sminke seg som en østeuropeisk prostituert dersom man jobber på et offentlig kontor med kundekontakt? Kan man velge å kle seg i goth klær når man jobber i bhg?

Hvor går grensen mellom å få lov til å uttrykke sin personlighet gjennom stilen sin og det å tilpasse seg gjeldende uskrevne koder for hvordan man ser ut for å gli inn i den grå masse?

Fortsetter under...

Jeg har to forskjellige stiler... En hjemme og en på jobb. På jobb er jeg profesjonell og firmaets ansikt utad. Bruker litt sminke på jobb.

Hjemme er jeg MEG. Jeg kler meg annerledes, styler håret slik at det røde (som jeg gjemmer under det mørke på jobb) kommer godt frem og bruker ikke sminke. Går i hullete buksser og dyp utringing. Synes man skal være proff på jobb og resonlig hjemme. Det går fint an å kombinere.

Oransje hanekam ville jeg ikke hatt problemer med i noen yrker tror jeg, men da mener jeg en liten en, ikke en sånn som er en cm tykk og 20 cm høy...det ser jo bare teit ut uansett. Og om man har en sånn, og bruker veldig mye gele og sånt stæsj, så vil jeg jo tenke at det er en fordel om man dusjer daglig hvis man jobber på f.eks. sykehus.

Om noen er sminket som en østeuropeisk prostituert på et offentlig kontor, ville jeg kanskje ikke fått et sånt tillitsforhold til denne, jeg ville i alle fall ikke valgt denne som kundebehandler, og så trangsynt er jeg. Ikke pga prostituert-ordet, men fordi jeg bare mener folk som sminker seg så innmari stygt MÅ være mindre intelligent. Herregud så fordomsfull jeg er!! Men ærlig i hvertfall, hehe...

En gother i barnehagen ville jeg ikke hatt problemer med i det hele tatt, men det finnes jo de som ikke vil ha barna sine i barnehager der en ansatt ikke snakker flytende norsk...hihi...de hadde nok fått slag om de skulle hentet ungen sin og fant en skikkelig emo der :-p

Annonse

Jeg syns man skal kle seg og sminke seg på en slik måte at det ikke er til sjeanse for andre.

Dvs, på sykehuset skal man være nøytral, og i en bank likeså.

Hva man har på når man jobber i en bhg er for meg revnende likegyldig, så lenge ikke ungene blir skremt av det.

Altså, for meg er det viktig at "kundemassen" ikke blir skremt av hvordan de ansatte kler seg/ er

Jeg tenker ikke at man skal gli inn i den grå masse, men at i arbeidstiden får man betalt for å utføre en jobb og i de fleste yrker gjør man en bedre jobb når man vekker tillitt og ikke virker støtende.

Personlig så gir jeg katta i hvordan folk kler seg og sminker seg, men jeg har ikke noe problem med å skjønne en arbeidsgiver som ikke ønsker rosa caps som hodeplagg i sin butikk, ped-lederen som ikke vil ha satan-kors i barnehagen osv.

Det handler ikke om å utslette seg selv, men om å la endel av "selvet" bli igjen hjemme når man går på jobb.

Det kommer veldig an på hva slags jobb det er tenker jeg. Noen jobber er det strengere kleskoder og da syns jeg godt man kan følge de. Andre steder er det mer uformelt og da er det jo greit å vise litt mer av sin personlighet.

OG så kommer det an på hva slags rolle man har. Er man kunstner er det ikke noe problem å bli tatt seriøst uavhengig av klesstil, mens en leder i et stort internasjonalt firma f.eks. muligens ikke blir tatt seriøst eller vekker tillit om han/hun har en ekstremt stil.

Så konklusjonen min går vel litt på at man KAN jo gjøre som man vil, men i enkelte posisjoner vil det skade en selv og da kan det være greit å skille mellom stil hjemme og på jobb.

Det kommer an på så mye. Jeg synes egentlig at om sjefen vil, så bør han få lov til å sette opp kleskode innenfor rimelighetens grenser. Særlig i yrker der man treffer på mange ulike mennesker.

Glemmer aldri rastafari-nevrologen jeg møtte da jeg ble alvorlig syk - store fletter og sånn typisk rastafari-lue. Da jeg våknet etter operasjonen antok jeg at det hadde vært hallisinasjoner:) Syns faktisk at man bør være ganske nøytral i de fleste yrker der man treffer ulike mennesker.

Selv arbeidet jeg med en kvinne som hadde høye hæler som sitt varemerke (og knallrød leppestift var et must!). Vi arbeider med autistiske barn, og hun ble en gang skadet da hun måtte løpe etter et barn som hadde rømt. Etter dette fikk vi kleskoder hos oss, og den sier at vi får ikke ha upraktisk fottøy, vi får ikke ha smykker, ringer, ørepynt osv, og heller ikke sminke er lov. Synes dette er greit, for da er jeg på jobb og er altså profesjonell.

Jeg syns det er helt greit med en kles og utseende kodeks som leder/sjefen har styringsrett på om det ikke foreligger føringer fra ett hovedkontor.

Det varierer jo en del fra arbeidssted til arbeidssted, men i utgangspunktet mener jeg arbeidsgiver kan stille krav om både klær, hårfasong, sminke ol så lenge dette er tydelig beskrevet i arbeidsavtalen slik at dette er noe en arbeidstaker kan vurdere før han eller hun tar jobben.

kleskoder i jobb der du jobber med kunder/pasienter er greit, ikke bare ser man proff ut, men kunden kjenner lettere igjen de ansatte blant kundene/pasientene.

men jobber man uten om kunder/pasienter så er det ikke nøye hvordan man er på håret eller sminket, da er sunt vett mer viktig. (man jobber feks ikke på et lager i høye hæler)

men arbeidsuniformer i yrker er jo greit uansett, man slipper og ødelegge sine egne klær :P

Annonse

Det kommer vel helt an på stilen og hvilket yrke en har.

Hu der som var glamourmodell og mente at hun var for sexy for politiet for eksempel, hun hadde virkelig dårlig selvinnsikt, og ville på ingen måte blitt tatt seriøst som politi. Ikke som sykepleier heller for den saks skyld.

Og det med Goth-klær i barnehage kommer vel litt an på hvordan en gjør det. Helt svart i barnehage burde gå greit, men å ta den helt ut på en arbeidsplass som skal gjøre barn trygge og være koselig på alle måter blir feil. Skal jo ikke akkurat skremme ungene heller!

Jeg mener man skal kle seg/style seg på en måte som gjør at du kan være profesjonell og tillitsvekkende i jobben du skal utføre. Er du punker/gother på fritida sier det seg selv at du ikke kan kjøre den stilen på jobb på et sykehjem. Der er din oppgave å ivareta de eldre og få dem til å føle seg trygge. Sier seg selv at du hadde skremt livet av over halvparten om du da hadde kommet med hanekam og oksering...

Jeg ville heller ikke kjøpt hus av en som kler seg i slitte og hullete klær og ser ut som han bor på gata. Når jeg gjør store investeringer vil jeg handle med folk som virker orntlige og ryddige. Det er mer tillitsvekkende. Hvis de ikke legger mer i sitt eget utseende og opptreden, hvorfor skulle de da ta godt vare på mine penger/interesser???

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Hehe... Jeg er full av tatoveringer, og har litt anderledes stil selv, så det står ikke på det når jeg sier:

Kundebehandlere som har kontakt med alle generasjoner, ungdom til de litt eldre, burde kle seg deretter. Det er nok hyggeligere å få hjelp av noen man ikke er "redd" for. Selvfølgelig skal man kunne vise personlighet, og ha litt preg på klærne, men syns ikk en orange hanekam hører hjemme bak disken på en bank (forøvrig elsker jeg hanekammer selv). Jeg syns heller ikke man skal kle seg som gother som barnehage ansatt, barn er mer aksepterende enn de fleste, men de betror seg nok mer til mennesker som ikke er så "mørke" (klesstil, ikke hudfarge)

Vi er veldig nøye på dette med kunder som kommer innom studio og vil ha tatoveringer på hender/hals uten at de har synlige tatoveringer andre steder, da sier vi helst nei, for man vet ikke hva man går til, og spesielt hvis man er i leting av jobbplass. Man blir faktisk nedprioritert hvis man ser anderledes ut på jobbmarkedet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...